Co możemy reklamować?
Konsument ma prawo do złożenia reklamacji w przypadku uchybień dotyczących elementów określonych w umowie, nawet w sytuacji, gdy wypożyczalnia wprowadza zapis, który stanowi iż konsument złożyć reklamacji nie może. Jeśli przy odbiorze samochodu lub korzystaniu z niego, ujawnią się wady, należy niezwłocznie powiadomić wypożyczalnię. Równocześnie z powiadomieniem wynajmującego, konsument ma prawo do złożenia reklamacji. Reklamacja stanowi uprawnienie konsumenta, które umożliwia mu dochodzenie roszczeń, a więc w przypadku jakichkolwiek uchybień konsument powinien z nią wystąpić.
Zobacz także: Jak sporządzić reklamację?
Termin
Przepisy niestety nie określają terminu na udzielenie reklamacji, a więc przyjmuje się, że wynajmujący powinien udzielić najemcy odpowiedzi w ciągu 30 dni od dnia jej złożenia.
Jeśli po upływie tego terminu wynajmujący nie uwzględnił reklamacji, wówczas konsument ma prawo wystąpić z roszczeniami do sądu cywilnego.
Należy również pamiętać iż konsument ma również możliwość wystąpienia z roszczeniem do Europejskiego Centrum Konsumenckiego za pomocą formularza skargi dostępnego na stronie ECK
Zobacz także: Terminy przy reklamacji konsumenckiej
Europejskie Centrum Konsumenckie
ECK zostało powołane w wyniku porozumienia Komisji Europejskiej z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Stanowi dostęp do informacji dotyczących praw i obowiązków konsumentów. Zajmuje się także prowadzeniem kampanii informacyjnych, a także wspiera polubowne rozwiązywanie sporów. Dzięki współpracy z europejskimi instytucjami ochrony konsumentów buduję wiedzę konsumentów o dostępnych środkach prawnych zarówno w kraju jak i w całej UE.
Rzecznicy konsumentów
Ważną rolę odgrywa również miejski lub powiatowy rzecznik konsumentów. Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów rzecznicy zajmują się udzielaniem bezpłatnych porad i informacji prawnych w zakresie ochrony interesów konsumentów. To również na nich spoczywa obowiązek występowania do przedsiębiorców w zakresie ochrony praw i interesów konsumentów.
Do kompetencji rzeczników należy również wytaczanie powództwa na rzecz konsumentów oraz wstępowanie do toczącego się postępowania w sprawach związanych z ochrona konsumentów.