Jeżeli reklamacja jest złożona do sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową, to zastosowanie mają przepisy ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Regulacje te nie wskazują jednoznacznie w jakim terminie odpowiedź na reklamacje powinna być udzielona konsumentowi. Niekiedy sklep od razu w momencie składania reklamacji uznają ją lub jej nie uznaje i automatycznie podejmuje niezbędne kroki w celu doprowadzenia produktu do stanu zgodnego z umową. W niektórych przypadkach konieczne jest szczegółowe sprawdzenie i zbadanie rzeczy co wymaga czasu.
Żeby uprawnienie to nie było przez przedsiębiorców nadużywane ustawodawca przewidział pewne sankcje za nieustosunkowanie się do żądania reklamacyjnego. Jeżeli złożymy reklamacje i zażądamy naprawy albo wymiany towaru, a sprzedawca nie udzieli nam odpowiedzi w terminie 14 dni, to reklamacje uważa się za uznaną.
Należy w tym miejscu wspomnieć, że termin ten liczy się od dnia następnego po którym wystąpiło zdarzenie, czyli w tym przypadku złożenie reklamacji, a dni liczy się kolejno po sobie.
Podstawa prawna:
art. 8 ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. nr 141, poz. 1176 z późn. zm.).