Jeżeli zakupiony przez nas towar okaże się niezgodny z umową, to możemy złożyć na niego reklamacje do sprzedawcy. W przypadku żądania naprawy albo wymiany na nowy, sprzedawca ma 14 dni na ustosunkowanie się do naszego żądania. Oznacza to, że w ciągu tego okresu powinien jasno udzielić nam odpowiedzi czy uznaje naszą reklamacje czy nie i podać przyczyny.
Zobacz również serwis: Reklamacje
Liczymy termin
Termin, który jest oznaczony w dniach kończy się z upływem ostatniego dnia. Jeżeli początkiem terminu określonego w dniach jest pewne zdarzenie, np. złożenie pisma reklamacyjnego do sprzedawcy, nie uwzględnia się przy obliczaniu terminu dnia, w którym to zdarzenie nastąpiło.
Jeżeli konsument złoży reklamacje w dniu 23.10.2008r., to termin na jej odpowiedź będzie liczył się od dnia następnego, czyli 24.10.2008r.
Udzielenie odpowiedzi na reklamacje
Obowiązkiem sprzedawcy jest ustosunkowanie się do żądania reklamacyjnego. Jest to zatem udzielenie kupującemu odpowiedzi, czy zgadza się z przedłożonym mu żądaniem i zobowiązuje np. do naprawienia towaru, czy też zgadza się, że produkt jest wadliwy, ale nie proponuje naprawę nie wymianę albo też twierdzi, że reklamowana rzecz jest w pełni wartościowa.
Niekiedy sprzedawcy informują konsumenta jedynie o tym, że reklamacja została przesłana do producenta albo rzeczoznawcy w celu zbadania towaru. Klient nie otrzymuje jednak jednoznacznej odpowiedzi czy jego żądania zostały uznane. Nie jest to zatem ustosunkowanie się do reklamacji.
Sklep nie odpowiada
Jeżeli nie otrzymamy odpowiedzi na nasze żądanie naprawy albo wymiany towaru na nowy w ciągu 14 dni, to reklamacje uważa się za uznaną. Oznacza to, że sprzedawca automatycznie uznał, że reklamowana przez nas rzecz jest niezgodna z umową oraz że zobowiązuje się do jej naprawy bądź wymiany, w zależności od tego co było wskazane w naszej reklamacji.
Liczy się data doręczenia pisma do adresata, a nie data jego wysłania.
W takiej sytuacji możemy wyznaczyć sprzedawcy termin do doprowadzenia naszego produktu do stanu zgodnego z umową. Jeżeli w tym czasie to nie nastąpi, konsument ma prawo skierować do sprzedawcy kolejne żądanie obniżenia ceny albo odstąpić od umowy.
Inaczej jest w przypadku naprawy gwarancyjnej. Tutaj istotne są zapisy w gwarancji.