Kupując bilet od linii lotniczych, biurach pośrednictwa albo innych placówkach upoważnionych do ich sprzedaży, zawieramy umowę. Na tej podstawie przewoźnik lotniczy zobowiązuje się do wykonania określonych czynności – przelot – w odpowiednim czasie – data, miejsce wylotu, przylotu – i w określonym standardzie – klasa ekonomiczna, biznesowa.
Zobacz również: Poradnik: Prawa pasażera linii lotniczych
Zmiana któregokolwiek z określonych wcześniej warunków powoduje, że przewoźnik lotniczy nie wykonuje umowy w sposób należyty. Czasem może się zdarzyć jednak tak, że zobowiązanie w ogóle nie zostanie wykonane, bo przelot został odwołany. Konsument co prawda jest chroniony w takiej sytuacji i może domagać się wypłaty stosownego odszkodowania. Niestety nie zawsze. Istotne jest to, czy przewoźnik lotniczy przekazał pasażerom informacje o odwołaniu lotu oraz kiedy to nastąpiło.
Kiedy odszkodowanie nie przysługuje
Pasażer nie ma podstaw domagać się odszkodowania, jeżeli został poinformowany o odwołaniu lotu w odpowiednim czasie, tzn.:
- został poinformowany o odwołaniu co najmniej 2 tygodnie przed planowym czasem odlotu; lub
- został poinformowany o odwołaniu w okresie od 2 tygodni do 7 dni przed planowym czasem odlotu i zaoferowano mu zmianę planu podróży, umożliwiająca im wylot najpóźniej 2 godziny przed planowym czasem odlotu i dotarcie do miejsca docelowego najwyżej 4 godziny po planowym czasie przylotu; lub
- zostali poinformowani o odwołaniu w okresie krótszym niż 7 dni przed planowym czasem odlotu i zaoferowano im zmianę planu podróży, umożliwiająca im wylot nie więcej niż 1 godzinę przed planowym czasem odlotu i dotarcie do ich miejsca docelowego najwyżej 2 godziny po planowym czasie przylotu.
Pan Janusz miał zaplanowaną na kilka miesięcy w przód podróż do Brukseli. Stwierdził, że droga powietrzna będzie najbardziej komfortowa. Szesnaście dni przed wylotem otrzymał wiadomość, że jego lot z przyczyn organizacyjnych został odwołany. Przewoźnik zaproponował inne połączenie jednak nie jest ono satysfakcjonujące dla pasażera. Tym bardziej, że ma on możliwość zakupienia biletu w innych liniach lotniczych po promocyjnej cenie. Pan Janusz zastanawia się jednak czy może w takiej sytuacji zażądać stosownego odszkodowania? Nie. Przewoźnik lotniczy, który odwołał lot ma obowiązek zwrócić należność za bilet albo zaoferować zmianę trasy podróży na satysfakcjonujących warunkach. Z tej drugiej opcji pasażer nie skorzystał. Domaganie się jednak odszkodowania nie ma w tym przypadku podstaw prawnych. Wynika to z tego, że przewoźnik lotniczy poinformował konsumenta o odwołaniu lotu ponad dwa tygodnie przed planowanym czasem wyloty. Pan Janusz może natomiast zażądać zwrotu pieniędzy za bilet i zakupić nowy bilet u innego przewoźnika po niższej cenie. W ten sposób zaoszczędzi.
Zobacz również: Vademecum: Prawa turysty