Ważne jest kiedy zostałeś poinformowany o odwołaniu lotu
REKLAMA
REKLAMA
Kupując bilet od linii lotniczych, biurach pośrednictwa albo innych placówkach upoważnionych do ich sprzedaży, zawieramy umowę. Na tej podstawie przewoźnik lotniczy zobowiązuje się do wykonania określonych czynności – przelot – w odpowiednim czasie – data, miejsce wylotu, przylotu – i w określonym standardzie – klasa ekonomiczna, biznesowa.
REKLAMA
Zobacz również: Poradnik: Prawa pasażera linii lotniczych
Zmiana któregokolwiek z określonych wcześniej warunków powoduje, że przewoźnik lotniczy nie wykonuje umowy w sposób należyty. Czasem może się zdarzyć jednak tak, że zobowiązanie w ogóle nie zostanie wykonane, bo przelot został odwołany. Konsument co prawda jest chroniony w takiej sytuacji i może domagać się wypłaty stosownego odszkodowania. Niestety nie zawsze. Istotne jest to, czy przewoźnik lotniczy przekazał pasażerom informacje o odwołaniu lotu oraz kiedy to nastąpiło.
Kiedy odszkodowanie nie przysługuje
Pasażer nie ma podstaw domagać się odszkodowania, jeżeli został poinformowany o odwołaniu lotu w odpowiednim czasie, tzn.:
- został poinformowany o odwołaniu co najmniej 2 tygodnie przed planowym czasem odlotu; lub
- został poinformowany o odwołaniu w okresie od 2 tygodni do 7 dni przed planowym czasem odlotu i zaoferowano mu zmianę planu podróży, umożliwiająca im wylot najpóźniej 2 godziny przed planowym czasem odlotu i dotarcie do miejsca docelowego najwyżej 4 godziny po planowym czasie przylotu; lub
- zostali poinformowani o odwołaniu w okresie krótszym niż 7 dni przed planowym czasem odlotu i zaoferowano im zmianę planu podróży, umożliwiająca im wylot nie więcej niż 1 godzinę przed planowym czasem odlotu i dotarcie do ich miejsca docelowego najwyżej 2 godziny po planowym czasie przylotu.
Pan Janusz miał zaplanowaną na kilka miesięcy w przód podróż do Brukseli. Stwierdził, że droga powietrzna będzie najbardziej komfortowa. Szesnaście dni przed wylotem otrzymał wiadomość, że jego lot z przyczyn organizacyjnych został odwołany. Przewoźnik zaproponował inne połączenie jednak nie jest ono satysfakcjonujące dla pasażera. Tym bardziej, że ma on możliwość zakupienia biletu w innych liniach lotniczych po promocyjnej cenie. Pan Janusz zastanawia się jednak czy może w takiej sytuacji zażądać stosownego odszkodowania? Nie. Przewoźnik lotniczy, który odwołał lot ma obowiązek zwrócić należność za bilet albo zaoferować zmianę trasy podróży na satysfakcjonujących warunkach. Z tej drugiej opcji pasażer nie skorzystał. Domaganie się jednak odszkodowania nie ma w tym przypadku podstaw prawnych. Wynika to z tego, że przewoźnik lotniczy poinformował konsumenta o odwołaniu lotu ponad dwa tygodnie przed planowanym czasem wyloty. Pan Janusz może natomiast zażądać zwrotu pieniędzy za bilet i zakupić nowy bilet u innego przewoźnika po niższej cenie. W ten sposób zaoszczędzi.
Zobacz również: Vademecum: Prawa turysty
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat