Często korzystamy z usług biur podróży jednak nie zawsze usługi te są wykonywane w sposób odpowiedni. Konsumenci są świadomi tego, że mogą w takiej sytuacji składać reklamację i żądać stosownego odszkodowania. Jednak co zrobić jeśli czekamy na odpowiedź od organizatora turystyki w nieskończoność?
Zobacz również: Nieprawidłowo wykonana usługa turystyczna
30 dni
Przede wszystkim organizator turystki, który jest odpowiedzialny za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy nie ma w tej sprawie całkowitej dowolności. Konsument, który złożył reklamację powinien otrzymać na nią odpowiedź w ciągu 30 dni.
Jeżeli zauważymy jakieś nieprawidłowości w trakcie trwania imprezy turystycznej, to możemy składać reklamację do pilota wycieczek. Ten z kolei, jeżeli nie jest w stanie załatwić reklamacji przekazuje ja niezwłocznie do organizatora turystyki.
Od kiedy liczyć początek terminu
Termin trzydziestodniowy, w którym organizator ma obowiązek ustosunkować się do pisma reklamacyjnego biegnie od momentu zakończenia wycieczki. Jeżeli natomiast reklamacja została zgłoszona po zakończeniu imprezy turystycznej termin ten liczy się od momentu jej złożenia.
Brak odpowiedzi
Jeżeli konsument nie otrzyma odpowiedzi na reklamację w powyższych terminach może to być znamienne w skutkach dla organizatora turystyki. W takiej sytuacji uznaje się bowiem reklamację za uzasadnioną. To znaczy, że biuro podróży jest wtedy zobowiązane do spełnienia żądania określonego przez konsument w zgłoszeniu reklamacyjnym.
Pani Mariola po powrocie z wycieczki z Bułgarii złożyła reklamację do organizatora turystyki z żądaniem zapłaty odszkodowania. Dotyczyła ona głównie nieprawidłowości związanych z zakwaterowaniem. Otrzymała pokój w dwu zamiast trzy gwiazdkowym hotelu. W pokoju nie było wc, ani ciepłej wody, a do plaży był 1 km zamiast 200 m, tak jak to było wskazane w umowie. Odpowiedź na reklamację pani Mariola otrzymała odmowną. Ma jednak wątpliwości czy było to postępowanie słuszne? Pismo od organizatora turystyki otrzymała bowiem po półtora miesiącu. Nie. W tym przypadku organizator ma obowiązek odpowiedzieć na reklamację w ciągu trzydziestu dni od momentu kiedy reklamacja została złożona. Nie dochowanie tego obowiązku skutkuje uznaniem reklamacji. To oznacza, że pani Mariola ma prawo zażądać wypłaty wskazanego w reklamacji odszkodowania i wyznaczyć tym celu odpowiedni termin. Jeżeli ten termin nie zostanie zachowany można wystąpić na drogę sądową.
W odpowiedzi na reklamację nie wystarczy samo stwierdzenie, że reklamację nie została uwzględniona. Obowiązkiem organizatora turystki jest określenie w formie pisemnej szczegółowego uzasadnienia przyczyny odmowy.
Zobacz również: Naruszenia w umowach z biurami podróży