Termin udzielenia odpowiedzi na reklamację usługi turystycznej

Anna Śmigulska
rozwiń więcej
Jeżeli organizator nie odpowie na reklamację w terminie 30 dni, reklamację uznaje się za uzasadnioną. Wtedy biuro podróży zobowiązane jest do spełnienia żądania określonego przez konsument w zgłoszeniu reklamacyjnym.
Pojechałeś na wycieczkę i wróciłeś z niej niezadowolony? Usługa turystyczna nie została wykonana zgodnie z umową? Masz prawo złożyć reklamację a organizator turystyki ma obowiązek odpowiedzieć na nią w terminie 30 dni.

Często korzystamy z usług biur podróży jednak nie zawsze usługi te są wykonywane w sposób odpowiedni. Konsumenci są świadomi tego, że mogą w takiej sytuacji składać reklamację i żądać stosownego odszkodowania. Jednak co zrobić jeśli czekamy na odpowiedź od organizatora turystyki w nieskończoność?

Zobacz również: Nieprawidłowo wykonana usługa turystyczna

30 dni

Przede wszystkim organizator turystki, który jest odpowiedzialny za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy nie ma w tej sprawie całkowitej dowolności. Konsument, który złożył reklamację powinien otrzymać na nią odpowiedź w ciągu 30 dni.

Jeżeli zauważymy jakieś nieprawidłowości w trakcie trwania imprezy turystycznej, to możemy składać reklamację do pilota wycieczek. Ten z kolei, jeżeli nie jest w stanie załatwić reklamacji przekazuje ja niezwłocznie do organizatora turystyki.

Od kiedy liczyć początek terminu

Termin trzydziestodniowy, w którym organizator ma obowiązek ustosunkować się do pisma reklamacyjnego biegnie od momentu zakończenia wycieczki. Jeżeli natomiast reklamacja została zgłoszona po zakończeniu imprezy turystycznej termin ten liczy się od momentu jej złożenia.

Brak odpowiedzi

Jeżeli konsument nie otrzyma odpowiedzi na reklamację w powyższych terminach może to być znamienne w skutkach dla organizatora turystyki. W takiej sytuacji uznaje się bowiem reklamację za uzasadnioną. To znaczy, że biuro podróży jest wtedy zobowiązane do spełnienia żądania określonego przez konsument w zgłoszeniu reklamacyjnym.

Pani Mariola po powrocie z wycieczki z Bułgarii złożyła reklamację do organizatora turystyki z żądaniem zapłaty odszkodowania. Dotyczyła ona głównie nieprawidłowości związanych z zakwaterowaniem. Otrzymała pokój w dwu zamiast trzy gwiazdkowym hotelu. W pokoju nie było wc, ani ciepłej wody, a do plaży był 1 km zamiast 200 m, tak jak to było wskazane w umowie. Odpowiedź na reklamację pani Mariola otrzymała odmowną. Ma jednak wątpliwości czy było to postępowanie słuszne? Pismo od organizatora turystyki otrzymała bowiem po półtora miesiącu.                                                                                                         Nie. W tym przypadku organizator ma obowiązek odpowiedzieć na reklamację w ciągu trzydziestu dni od momentu kiedy reklamacja została złożona. Nie dochowanie tego obowiązku skutkuje uznaniem reklamacji. To oznacza, że pani Mariola ma prawo zażądać wypłaty wskazanego w reklamacji odszkodowania i wyznaczyć tym celu odpowiedni termin. Jeżeli ten termin nie zostanie zachowany można wystąpić na drogę sądową.

W odpowiedzi na reklamację nie wystarczy samo stwierdzenie, że reklamację nie została uwzględniona. Obowiązkiem organizatora turystki jest określenie w formie pisemnej szczegółowego uzasadnienia przyczyny odmowy.

Zobacz również: Naruszenia w umowach z biurami podróży

Prawo
Edukacja zdrowotna w szkołach od 1 września 2025 r. Dla kogo? Kto może prowadzić ten przedmiot?
18 lis 2024

Edukacja zdrowotna w szkołach od 1 września 2025 r. Dla kogo? Kto może prowadzić ten przedmiot? Komisje sejmowe we wtorek rozpatrzą informacje nt. przygotowania podstawy programowej i harmonogramu prac.

Obniżenie minimalnej składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców w 2025 r. Autopoprawka Ministerstwa Zdrowia. Trzy projekty w Sejmie
18 lis 2024

Obniżenie minimalnej składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców w 2025 r. Autopoprawka Ministerstwa Zdrowia dotycząca podstawy wyliczania oraz opłacania składki zdrowotnej. Trzy projekty w Sejmie

Prawo budowlane do zmiany. Nowe garaże i piwnice muszą być miejscami doraźnego schronienia
18 lis 2024

Konieczne są zmiany w prawie budowlanym. Ponieważ od 2026 roku piwnice i garaże w nowo budowanych obiektach użyteczności publicznej i blokach mieszkalnych będą musiały być tak zaprojektowane, by móc stworzyć w nich miejsca doraźnego schronienia.

Nowe przedmioty w szkole. Edukacja zdrowotna i edukacja obywatelska od roku szkolnego 2025/2026
18 lis 2024

Trwają prace nad projektem rozporządzeniem wprowadzającym do szkół nowe przedmioty: edukację zdrowotną i edukację obywatelską. Projekt trafił do konsultacji społecznych.

QUIZ Szybka 10 z wiedzy ogólnej. Rozruszaj swój mózg
18 lis 2024
Jesienią nie zapominasz o aktywności fizycznej? Świetnie, ale pamiętaj też o gimnastyce umysłu. Szybka 10 pytań z wiedzy ogólnej to doskonałe ćwiczenie na rozruszanie mózgu.
B2B (samozatrudnienie) zamiast umowy o pracę. Wady i zalety. Komu się opłaca taka forma współpracy zarobkowej?
18 lis 2024

Przejście na model współpracy B2B (tzw. samozatrudnienie) to decyzja, która daje większą niezależność i możliwość rozwoju, ale wiąże się również z pewnymi wyzwaniami. Popularność tego rozwiązania wciąż rośnie szczególnie w branżach takich jak IT, consulting czy marketing. Dodatkowo - nie wszystkie firmy oferują dziś zatrudnienie na umowę o pracę. Często to właśnie nowe możliwości zawodowe i wyższe wynagrodzenie na B2B skłaniają do założenia własnej działalności gospodarczej. Jeśli stoisz przed takim wyborem zapoznaj się z korzyściami, jakie daje Ci współpraca w formie B2B, ale także jakie obowiązki Cię czekają jako przedsiębiorcę.

Cena prądu w 2025 roku. Gospodarstwa domowe nadal z gwarantowaną ceną maksymalną 500 zł netto za 1 MWh
18 lis 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska chce przedłużenia na 2025 rok obowiązywania mechanizmu ceny maksymalnej za energię elektryczną dla odbiorców energii w gospodarstwach domowych, ustalonej na niższym poziomie niż cena, która wynika z zatwierdzonych taryf dla energii elektrycznej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. 18 listopada 2024 r. opublikowano założenia nowelizacji ustawy o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców (…).

Obowiązek szkolny. Do kiedy? Jakie kary? Ile dni nieusprawiedliwionych? Resort edukacji szykuje zmiany
18 lis 2024

Obowiązek szkolny. Do kiedy? Jakie kary? Ile dni nieusprawiedliwionych? Resort edukacji szykuje zmiany. Kto podlega obowiązkowi szkolnemu? Do kiedy trwa obowiązek szkolny? Ministerstwo Edukacji Narodowej pracuje nad projektem.

Vouchery Biedronki - reklamy nie wyjaśniają precyzyjnie zasad. Prezes UOKiK stawia zarzuty. Grozi kara do 10% obrotu
18 lis 2024

Na początku 2024 roku, 31 stycznia i 14 lutego, w sklepach Biedronka odbyły się jednodniowe akcje promocyjne – „Specjalna Środa” i „Walentynkowa Środa”. Klienci byli zachęcani do kupienia określonych produktów, za które mieli otrzymać „Zwrot 100% na voucher”. Okazało się jednak, że przedsiębiorca w przekazach reklamowych nie informował jasno o zasadach akcji. Prezes UOKiK postawił spółce Jeronimo Martins Polska zarzut naruszenia zbiorowych interesów konsumentów za co grozi kara do 10 proc. obrotu.

Wysyp mandatów. W tych miejscach kierowcy muszą się mieć na baczności. Inaczej wezwanie
18 lis 2024

System odcinkowego pomiaru prędkości prowadzi do znacznego wzrostu liczby mandatów. Szczególnie dotyczy to nowo wprowadzonych kamer na autostradzie A1, tworzących jeden z najdłuższych takich odcinków w kraju. Kierowcy powinni zachować szczególną ostrożność po przekroczeniu znaku D-51a, gdyż ryzyko otrzymania mandatu jest bardzo wysokie. 

pokaż więcej
Proszę czekać...