Od 2018 r. więcej czasu na reklamacje wadliwego towaru
REKLAMA
REKLAMA
Inicjatywa zmian w zakresie rękojmi to inicjatywa pojedynczego obywatela z Gdańska, który zauważył pewne wady w obecnie obowiązujących przepisach i swoimi spostrzeżeniami podzielił się z Komisją Petycji. Komisja Petycji wniosła do Sejmu projekt nowelizacji k.c.
REKLAMA
Wymiana towaru na wolny od wad
Kwestie związane z rękojmią zostały uregulowane w Kodeksie cywilnym. Rękojmia to uprawnienia kupującego, które przysługują mu w przypadku, gdy okaże się, że zakupiony produkt jest wadliwy. Kupujący może żądać:
- odstąpienia od umowy (gdy wada jest istotna);
- obniżenia ceny produktu;
- naprawy produktu;
- wymiany produktu na wolny od wad.
Sprzedawca jest zobowiązany do wymiany produktu lub jego naprawy bez zbędnych niedogodności i w terminie dogodnym dla kupującego.
Roszczenie o naprawę produktu lub wymianę produktu na wolny od wad przedawnia się z upływem roku, licząc od dnia stwierdzenia wady.
Problem, który ma zostać rozwiązany dotyczy wymiany produktu na nowy. Chodzi o to, że w przypadku gdy kupujący zgłosi żądanie wymiany produktu i zostanie on już wymieniony to termin na dokonanie reklamacji nie biegnie od nowa.
Jeżeli rzecz popsuje się niedługo po zakupie to nie ma problemu – po wymianie jej na nową , gdy ponownie się popsuje, będzie jeszcze czas na ponowną reklamację rzeczy (np. na żądanie odstąpienia od umowy).
Gorzej gdy rzecz popsuła się np. po 7 miesiącach – w takim przypadku nie ma zbyt wiele czasu na sprawdzenie rzeczy, a przecież sprzęt może niedługo popsuć się po raz drugi (co często się zdarza). W takim wypadku często dochodzi do przekroczenia rocznego terminu co bywa podstawą do odmowy ponownej reklamacji.
Poprawne rozwiązanie zostało zaczerpnięte z rozwiązania obowiązującego w zakresie gwarancji - gdy towar zostaje wymieniony na towar wolny od wad w wyniku realizacji uprawnień nabywcy z tytułu gwarancji – termin gwarancji biegnie na nowo od chwili dostarczenia rzeczy wolnej od wad. Projektodawcy chcą wprowadzić analogiczne rozwiązanie w zakresie rękojmi.
Termin będzie biegł od nowa
Tak jak już zostało wspomniane projektodawcy chodzi o to, żeby wprowadzić ponowny bieg terminu do dokonania reklamacji, w przypadku wymiany rzeczy na wolną od wad. Dotyczyć to będzie jednak sytuacji gdy kupującym jest konsument.
Proponuje się by proponowane przepisy weszły w życie od 1 stycznia 2018 r. Zastrzeżono, że nowe przepisy będą dotyczyć umów zawartych po wejściu w życie nowelizacji – do starych umów znajdą zastosowanie przepisy dotychczasowe.
REKLAMA
Jeśli przepisy weszłyby w życie to gdyby Ebenezer S (z bólem serca), zakupił pralkę, która po 7 miesiącach okazałaby się wadliwa i zażądałby wymiany pralki na nową, jednak po wymianie pralki okazałoby się, że wymieniona również jest wadliwa to w takim wypadku Ebenezer S miałby znowu 1 rok na dokonanie ponownej reklamacji na podstawie rękojmi.
Jak wskazano w uzasadnieniu do projektu, takie rozwiązanie pozwoli na zwiększenie ochrony konsumenta a w niektórych sytuacjach zapewni realną możliwość korzystania z uprawnień z tytułu rękojmi.
Opracowano na podstawie:
Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (j.t. Dz.U. z 2017 r. poz. 459 z późn. zm.)
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat