W jakim czasie należy powiadomić sprzedawcę o wadzie
REKLAMA
REKLAMA
Konsumenci nieświadomi swoich praw często wierzą w argumenty sprzedawców, którzy twierdzą, że co prawda wiadomość o wadzie towaru dotarła do nich, lecz nastąpiło to już po terminie w trakcie którego klient ma obowiązek to uczynić.
REKLAMA
Nic bardziej błędnego. Skuteczność zawiadomienia sprzedawcy o stwierdzonej niezgodności z umową zależy od momentu w którym wysłaliśmy takie oświadczenie. Bez znaczenia jest fakt, kiedy dotarło ono do sprzedawcy.
Zgodnie bowiem z art. 9 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej kupujący ma dwa miesiące od stwierdzenia niezgodności towaru z umową na zawiadomienie o tym sprzedawcy. Do zachowania terminu wystarczy jednak, gdy wyśle odpowiednie oświadczenie przed jego upływem.
Oznacza to, że sprzedawca nie będzie mógł się powoływać na upływ terminu, nawet jeżeli nasze oświadczenie dojdzie do niego po przewidzianego w ustawie czasie.
Zobacz również: Jaki jest czas naprawy
Dwumiesięczny termin na zawiadomienie sprzedawcy o niezgodności towaru jest dotrzymany jeżeli przed jego upływem wyślemy odpowiednie oświadczenie.
Jakie są skutki niezachowania terminu
REKLAMA
Informacja może być przekazana sprzedawcy osobiście w czasie wizyty kupującego w sklepie, jednak z punktu widzenia konsumenta lepiej przekazać ją na piśmie w formie listu poleconego lub za pomocą poczty elektronicznej. Dzięki temu w razie wątpliwości będzie możliwe udowodnienie, że reklamacja została przekazana sprzedawcy z zachowaniem terminu.
Sankcją niedochowania obowiązku o którym mowa w art. 9 ustawy jest utrata przez konsumenta uprawnień, które przysługują mu na mocy art. 8. Nie będzie mógł on więc domagać się dokonania bezpłatnej naprawy lub wymiany. Niemożliwe będzie również roszczenie o obniżenie ceny bądź odstąpienie od umowy.
Krótszy termin na zgłoszenie reklamacji
Zdecydowanie krótsze termin są przewidziane w prawie dla reklamacji składanych na niezgodne z umową towary żywnościowe. Zgodnie z rozporządzenie dotyczącym reklamowania towarów żywnościowych kupujący ma na to 3 dni od daty otwarcia opakowania w przypadku towarów pakowanych oraz od daty nabycia w przypadku żywności sprzedawanej luzem.
Zobacz również: Jakie są terminy przy reklamacji konsumenckiej?
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra gospodarki, pracy i polityki społecznej z dnia 30 stycznia 2003 r. w sprawie terminów zawiadomienia sprzedawcy o stwierdzeniu niezgodności towaru żywnościowego z umową (Dz. U. 2003 nr 31 poz. 258).
Ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu Cywilnego (ostatnia zmiana: Dz.U. z 2009 r., Nr 115, poz. 960)
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat