Ile czasu powinna trwać naprawa telefonu
REKLAMA
REKLAMA
Sprzedawca przyjmując naszą reklamację z powodu niezgodności towaru z umową powinien dokonać nieodpłatnej naprawy lub wymiany w odpowiednim czasie. Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej nie przewiduje jednak konkretnego terminu, w którym powinien to uczynić. W każdej sytuacji trzeba wziąć pod uwagę rodzaj towaru oraz indywidualne okoliczności. Jeżeli chodzi o naprawy drobne i nieskomplikowane termin, jaki ma sprzedający towar powinien być krótki. Taki też powinien być w danym przypadku, zwłaszcza, że chodzi o telefon komórkowy, który przeważnie jest produkowany na skalę masową.
REKLAMA
Jakie mamy prawa
REKLAMA
W przypadku, gdy sprzedawca nie zdoła dokonać naprawy, bądź wymiany w odpowiednim czasie konsument może domagać się stosownego obniżenia ceny albo odstąpić od umowy. Nie jest to jednak możliwe, jeżeli niezgodność towaru z umową jest nieistotna.
Towar jest niezgodny z umową w istotny sposób, jeżeli z tego powodu kupujący nie może w ogóle korzystać z produktu, jak również gdy niezgodność uniemożliwia korzystanie z niego w zgodnie z przeznaczeniem.
Ewentualne obniżenie ceny powinno nastąpić w stosownym rozmiarze, przy uwzględnieniu zmniejszenia się wartości towaru (im poważniejsza niezgodność, tym większe powinno być obniżenie ceny). W przypadku odstąpienia powinniśmy przekazać stosowne oświadczenie sprzedawcy. Powinno być ono złożone w takiej samej formie, w jakiej zawarta była umowa.
Oświadczenie o odstąpieniu od umowy powinno być przekazane sprzedawcy w formie pisemnej, jeżeli w tej formie zawieraliśmy umowę.
Kiedy towar jest niezgodny z umową
Warunkiem odpowiedzialności sprzedawcy wobec kupującego jest niezgodność towaru z umową. W przypadkach, gdy strony nie uzgadniają indywidualnie właściwości towaru, co często ma miejsce przy sprzedaży konsumenckiej, niezgodność z umową powstaje gdy:
- produkt nie nadaje się do celu, do jakiego jest zwykle używany,
- jego właściwości nie odpowiadają właściwościom cechującym towar tego rodzaju,
- nie odpowiada oczekiwaniom konsumenta, opartych na publicznie składanych zapewnieniach sprzedawcy lub producenta.
Bateria w telefonie komórkowym działa krócej, w porównaniu do zapewnień producenta (sprzedawcy) zawartych w reklamie.
Zobacz również: Co napisać w reklamacji
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz.U. 2002 nr 141 poz. 1176).
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat