Oznakowanie obuwia
REKLAMA
REKLAMA
Na początku zacznijmy od definicji obuwia. Zgodnie z obowiązującymi przepisami (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 października 2004 r. w sprawie dodatkowych wymagań dotyczących znakowania obuwia przeznaczonego do sprzedaży konsumentom) należy uznać, że jest to produkt posiadający spody, przeznaczone do ochrony lub okrycia kończyn dolnych, a także wierzchu obuwia, sprzedawany osobno. Obuwie składa się z wierzchu, podszewki z wyściółką (czyli wnętrze buta) i spodu. Każda z tych części powinna być oznakowana.
REKLAMA
REKLAMA
Celem oznakowania jest informacja dla konsumentów o tym, z jakiego materiału obuwie zostało wykonane. Może być to skóra, skóra pokryta lub różnego rodzaju materiał włókienniczy. Można uznać, że buty są skórzane, jeżeli poszczególne jego części wyprodukowane są w 80% ze skóry.
W przypadku, gdy obuwie wytworzone jest z kilku materiałów, ale żaden nie stanowi 80% części obuwia, to na produkcie powinna znajdować się informacja o dwóch podstawowych rodzajach materiałów, z których wykonano daną część. Żeby oznaczenia były bardziej czytelne stosuje się tzw. piktogramy, czyli rysunki graficzne. Przykładowo rysunek przedstawiający linie ułożone w kratkę oznacza, że buty zostały zrobione z jakiegoś materiału włókienniczego. W każdym sklepie powinny znajdować się objaśnienia piktogramów. Konsument powinien mieć łatwy dostęp do nich, żeby w szybki i prosty sposób mógł zapoznać się z ich treścią.
Zobacz również: Czy wiesz jak dbać o obuwie skórzane?
Rysunki te zamieszcza się w formie: stempli, wytłoczeń, druków, wszywek, naszywek, naklejek lub tasiemek, trwale przymocowanych do obuwia. Oznakowanie powinno być umieszczone co najmniej na jednej sztuce obuwia z każdej pary, w sposób trwały i łatwo dostępny. Nie powinno ono brudzić ani uszkadzać butów, części ciała czy ubrania. Jeżeli oznaczenie jest słowne, to powinno być ono sporządzone w języku polskim.
Zobacz również: Vademecum: Reklamacja obuwia
Podstawa prawna:
rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 października 2004 r. w sprawie dodatkowych wymagań dotyczących znakowania obuwia przeznaczonego do sprzedaży konsumentom (Dz. U. nr 240, poz. 2409).
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat