Reklamacja nie jest sformalizowanym pismem. Przepisy prawa nie stawiają jej, tak jak np. w przypadku pozwu, określonych wymagań, których niespełnienie będzie rodzić określone konsekwencje. Istotą pisma reklamacyjnego jest przede wszystkim poinformowania sprzedawcy o niezgodności towaru z umową oraz na wskazaniu na czym ta niezgodność polega.
Niemniej jednak ważne jest zawarcie kilku innych ważnych elementów, których brak może nam zdecydowanie utrudnić uzyskanie pożądanego efektu.
POBIERZ WZÓR: Reklamacja
Oznaczenie stron, data
Podstawowa zasada jakiej powinniśmy przestrzegać przy pisaniu reklamacji jest następująca. Napisz jedną wersję ale wydrukuj w dwóch egzemplarzach. Jeden przekażesz sprzedawcy, drugi zostawisz dla siebie.
Pismo reklamacyjne rozpoczynamy tak jak większość, czyli przez określenie daty powstania pisma, a także wskazanie stron (reklamującego oraz sprzedawcy).
Ważny elementem pisma będzie również dokładne zidentyfikowanie towaru jakiego dotyczy reklamacja oraz wskazanie okoliczności zakupu (data, kopia paragonu). Oczywiście w sytuacji, gdy reklamację oddajemy razem z towarem może wydać się to niepotrzebne. Wszakże sprzedawca wie czego dotyczy reklamacja. Niemniej jednak takie dokładne określenie może nam się przydać w sądzie.
Precyzja sformułowań
Pismo reklamacyjne powinno cechować się precyzją sformułowań. Skoro już dokładnie określiliśmy o jaki produkt chodzi, powinniśmy również wyjaśnić na czym dokładnie polega niezgodność towaru z umową.
Warto pamiętać również o tym, że przepisami ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej reklamacja powinna być zgłoszona w ciągu dwóch miesięcy od dnia stwierdzenia niezgodności. Należy więc unikać stwierdzeń typu „buty zaczęły rozklejać się kilka miesięcy temu”.
Takie sformułowanie spowoduje, iż nasza reklamacja z całą pewnością będzie odrzucona. Co więcej sprzedawca będzie miał dowód w postaci naszego pisemnego oświadczenia, że przekroczyliśmy czas na wniesienie reklamacji od chwili stwierdzenia niezgodności.
Zobacz: Reklamacja bez paragonu
Wybór roszczenia
Teraz najważniejsza rzecz, czyli czego żądamy. Wielu konsumentów sądzi, że sam fakt stwierdzenia niezgodności towaru z umową (np. odklejenie podeszwy) od razu uprawnia do żądania zwrotu gotówki.
Otóż tak nie jest. W przypadku sprzedaży konsumenckiej konsument nie może od razu odstąpić od umowy i zażądać zwrotu gotówki. Najpierw musi dokonać wyboru spośród roszczeń z art. 8 ust. 1 powołanej wyżej ustawy. Zgodnie z tym przepisem możemy wybrać między bezpłatnym roszczeniem naprawy albo bezpłatną wymianą.
Może być to istotne. Jeżeli w piśmie reklamacyjnym zażądamy zwrotu gotówki sprzedawca będzie mógł spokojnie takie roszczenie odrzucić, zaś sam wybierze taką opcję załatwienia reklamacji, która będzie mu bardziej pasowała. W sytuacji, gdy zdecydujemy się na jedno z przyznanych nam roszczeń, jego obowiązkiem jest spełnić nasze żądanie.
Konsument nie może żądać zwrotu pieniędzy. Roszczenia konsumenta ograniczają się do bezpłatnej naprawy albo wymiany. Odstąpienie od umowy jest możliwe w późniejszym etapie.
Zobacz serwis: Prawa konsumenta
Wybór podstawy prawnej
Bardzo ważna jest również kwestia wyboru podstawy prawnej. Kupując buty bardzo często dostajemy na nie gwarancję producenta. W tym momencie jesteśmy przekonani, iż jest to jedyne źródło reklamacji. Tymczasem tak nie jest. Oprócz roszczeń z gwarancji możemy również nasze roszczenia oprzeć na przepisach ustawy, które niejednokrotnie są bardziej dla nas korzystne.
Posiadam kartę gwarancyjną, ale wybieram dochodzenie swoich praw na podstawie trybu dotyczącego niezgodności towaru z umową, a nie z gwarancji. Domagam się wymiany ………………. (nazwa produktu) na nowy, wolny od wad.
Zobacz: Buty z przeceny - czy można je reklamować?
Potwierdzenie odbioru
Na koniec pisma musimy zawrzeć klauzulę odbioru. Ponownie, nie jest to wymagane przez prawo, ale ułatwi nam dochodzenie naszych roszczeń. Zgodnie z art. 8 ust. 3 w/wym. ustawy sprzedawca ma 14 dni na ustosunkowanie się do reklamacji. Termin ten liczy się od dnia wniesienia reklamacji. Potwierdzenie na piśmie reklamacyjnym (pamiętaj, żeby potwierdzenie pisemne znalazło się również na tym egzemplarzu, który zachowasz dla siebie) będzie dowodem w sądzie, który potwierdzi upływ 14-dniowego terminu.
Oświadczam, że w dniu …………………(data złożenia reklamacji) r. przyjąłem reklamację złożoną przez ………………. (imię i nazwisko reklamującego)wraz z zareklamowanym towarem. Termin rozpatrzenia reklamacji ustalam na 14 dni.
………………………
(podpis sprzedawcy)