Co napisać w reklamacji butów?

Adrian Prusik
rozwiń więcej
Reklamacja nie jest sformalizowanym pismem, ale odpowiednie jej zredagowanie może pomóc w dochodzeniu naszych uprawnień. /Fot. Fotolia / Fotolia
Reklamacja nie jest sformalizowanym pismem, które tak jak pozew musi zawierać określone elementy. Niemniej jednak dobrze napisana reklamacja może ułatwić nam dochodzenie naszych praw. Co warto zawrzeć w reklamacji butów?

Reklamacja nie jest sformalizowanym pismem. Przepisy prawa nie stawiają jej, tak jak np. w przypadku pozwu, określonych wymagań, których niespełnienie będzie rodzić określone konsekwencje. Istotą pisma reklamacyjnego jest przede wszystkim poinformowania sprzedawcy o niezgodności towaru z umową oraz na wskazaniu na czym ta niezgodność polega.

Niemniej jednak ważne jest zawarcie kilku innych ważnych elementów, których brak może nam zdecydowanie utrudnić uzyskanie pożądanego efektu.

POBIERZ WZÓR: Reklamacja

Oznaczenie stron, data

Podstawowa zasada jakiej powinniśmy przestrzegać przy pisaniu reklamacji jest następująca. Napisz jedną wersję ale wydrukuj w dwóch egzemplarzach. Jeden przekażesz sprzedawcy, drugi zostawisz dla siebie.

Pismo reklamacyjne rozpoczynamy tak jak większość, czyli przez określenie daty powstania pisma, a także wskazanie stron (reklamującego oraz sprzedawcy).

Ważny elementem pisma będzie również dokładne zidentyfikowanie towaru jakiego dotyczy reklamacja oraz wskazanie okoliczności zakupu (data, kopia paragonu). Oczywiście w sytuacji, gdy reklamację oddajemy razem z towarem może wydać się to niepotrzebne. Wszakże sprzedawca wie czego dotyczy reklamacja. Niemniej jednak takie dokładne określenie może nam się przydać w sądzie.

Precyzja sformułowań

Pismo reklamacyjne powinno cechować się precyzją sformułowań. Skoro już dokładnie określiliśmy o jaki produkt chodzi, powinniśmy również wyjaśnić na czym dokładnie polega niezgodność towaru z umową.

Warto pamiętać również o tym, że przepisami ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej reklamacja powinna być zgłoszona w ciągu dwóch miesięcy od dnia stwierdzenia niezgodności. Należy więc unikać stwierdzeń typu „buty zaczęły rozklejać się kilka miesięcy temu”.

Takie sformułowanie spowoduje, iż nasza reklamacja z całą pewnością będzie odrzucona. Co więcej sprzedawca będzie miał dowód w postaci naszego pisemnego oświadczenia, że przekroczyliśmy czas na wniesienie reklamacji od chwili stwierdzenia niezgodności.

Zobacz: Reklamacja bez paragonu


Wybór roszczenia

Teraz najważniejsza rzecz, czyli czego żądamy. Wielu konsumentów sądzi, że sam fakt stwierdzenia niezgodności towaru z umową (np. odklejenie podeszwy) od razu uprawnia do żądania zwrotu gotówki.

Otóż tak nie jest. W przypadku sprzedaży konsumenckiej konsument nie może od razu odstąpić od umowy i zażądać zwrotu gotówki. Najpierw musi dokonać wyboru spośród roszczeń z art. 8 ust. 1 powołanej wyżej ustawy. Zgodnie z tym przepisem możemy wybrać między bezpłatnym roszczeniem naprawy albo bezpłatną wymianą.

Może być to istotne. Jeżeli w piśmie reklamacyjnym zażądamy zwrotu gotówki sprzedawca będzie mógł spokojnie takie roszczenie odrzucić, zaś sam wybierze taką opcję załatwienia reklamacji, która będzie mu bardziej pasowała. W sytuacji, gdy zdecydujemy się na jedno z przyznanych nam roszczeń, jego obowiązkiem jest spełnić nasze żądanie.

Konsument nie może żądać zwrotu pieniędzy. Roszczenia konsumenta ograniczają się do bezpłatnej naprawy albo wymiany. Odstąpienie od umowy jest możliwe w późniejszym etapie.

Zobacz serwis: Prawa konsumenta

Wybór podstawy prawnej

Bardzo ważna jest również kwestia wyboru podstawy prawnej. Kupując buty bardzo często dostajemy na nie gwarancję producenta. W tym momencie jesteśmy przekonani, iż jest to jedyne źródło reklamacji. Tymczasem tak nie jest. Oprócz roszczeń z gwarancji możemy również nasze roszczenia oprzeć na przepisach ustawy, które niejednokrotnie są bardziej dla nas korzystne.

Posiadam kartę gwarancyjną, ale wybieram dochodzenie swoich praw na podstawie trybu dotyczącego niezgodności towaru z umową, a nie z gwarancji. Domagam się wymiany ………………. (nazwa produktu) na nowy, wolny od wad.

Zobacz: Buty z przeceny - czy można je reklamować?

Potwierdzenie odbioru

Na koniec pisma musimy zawrzeć klauzulę odbioru. Ponownie, nie jest to wymagane przez prawo, ale ułatwi nam dochodzenie naszych roszczeń. Zgodnie z art. 8 ust. 3 w/wym. ustawy sprzedawca ma 14 dni na ustosunkowanie się do reklamacji. Termin ten liczy się od dnia wniesienia reklamacji. Potwierdzenie na piśmie reklamacyjnym (pamiętaj, żeby potwierdzenie pisemne znalazło się również na tym egzemplarzu, który zachowasz dla siebie) będzie dowodem w sądzie, który potwierdzi upływ 14-dniowego terminu.

Oświadczam, że w dniu …………………(data złożenia reklamacji) r. przyjąłem reklamację złożoną przez ………………. (imię i nazwisko reklamującego)wraz z zareklamowanym towarem. Termin rozpatrzenia reklamacji ustalam na 14 dni.

………………………
(podpis sprzedawcy)

Prawo
Opieka nad chorym rodzicem: Zwolnienie od pracy i zasiłek
17 lip 2024

Jeżeli pojawi się konieczność sprawowania opieki nad chorym członkiem rodziny, pracownik może skorzystać ze zwolnienia od pracy, a przy tym skorzystać z zasiłku opiekuńczego. Kiedy będzie to możliwe oraz jakie formalności są niezbędne?

5 dni urlopu, których pracodawca musi ci udzielić. We wskazanym przez ciebie terminie. Dopilnuj złożenia wniosku zgodnie z zasadami
17 lip 2024

5 dni urlopu, których pracodawca musi ci udzielić. We wskazanym przez ciebie terminie. Dopilnuj złożenia wniosku zgodnie z zasadami. Można łatwo zyskać dni wolne od pracy, bo pracodawca nie może odmówić.

100 tys. złotych na budowę płotu? Tak. Ale musi mieć określoną wysokość, Termin składania wniosków upłynie 2 sierpnia 2024 roku
17 lip 2024

100 tys. złotych na budowę płotu? Tak. Ale musi mieć określoną wysokość, Termin składania wniosków upłynie 2 sierpnia 2024 roku. Inwestycje mają zapobiegać rozprzestrzenianiu się ASF. Wnioski trzeba składać elektronicznie.

Świadczenie wspierające dla osób z niepełnosprawnościami. Ile wynosi, dla kogo, kiedy, jak wystąpić?
17 lip 2024

Świadczenie wspierające jest formą pomocy dla dorosłych osób z niepełnosprawnościami. Jego przyznanie nie jest zależne od kryterium dochodowego, a od określonego poziomu potrzeby wsparcia. Jak uzyskać świadczenie wspierające? Ile ono wynosi?

Waloryzacja emerytur i rent w 2025 roku. Wskaźnik 6,78%
17 lip 2024

W dniu 17 lipca 2024 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowano założenia projektu rozporządzenia w sprawie wysokości zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2025 r. Rząd zaproponował, by wskaźnik ten pozostał na poziomie ustawowego minimum.

Będzie kolejny dodatek do emerytury dla matek z rodzin wielodzietnych? Jest wniosek. Zdaniem resortu to ciekawa propozycja
17 lip 2024

Będzie kolejny dodatek do emerytury dla matek z rodzin wielodzietnych? Jest wniosek. Zdaniem resortu to ciekawa propozycja. Chodzi o kobiety pracujące w gospodarstwach rolnych, które tworzą rodziny wielodzietne.

Ważny termin dla osób urodzonych po 1968 r. Decyzja tylko do końca lipca
17 lip 2024

Tylko do końca lipca trwa okno transferowe. Osoby, które urodziły się po 1968 r., mogą zdecydować, gdzie ma trafiać część składki emerytalnej – na subkonto w ZUS czy do OFE.

Nowe wzory dokumentów składanych do ZUS. Zmiana od 1 września 2024 r.
17 lip 2024

Zmienią się wzory dokumentów składanych do ZUS. Nowe wzory zawiera projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie określenia wzorów zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego. Chodzi m.in. o dostosowanie formularzy do nowych przepisów dotyczących wprowadzenia wcześniejszej emerytury dla nauczycieli.

1500 zł kary za wezwanie karetki w tych przypadkach. Kto zapłaci? Czy powinniśmy się obawiać wezwania pogotowia? Sprawdź.
17 lip 2024

1500 zł kary za nieuzasadnione wezwanie pogotowia. Kto zapłaci? Czy powinniśmy się obawiać wezwania karetki? Nieuzasadnione wezwanie pogotowia w 2022 roku miało miejsce 2 mln razy.Jak zidentyfikować nagłe pogorszenie zdrowia?

Program Dobry Start: Do ZUS wpłynęło około 1,5 mln wniosków o świadczenie 300 plus
17 lip 2024

Od 1 lipca 2024 r. ZUS przyjmuje wnioski o świadczenie z programu Dobry Start. Dotychczas rodzice złożyli prawie 1,5 mln wniosków na ponad 2 mln dzieci. W 2023 r. ZUS przyznał świadczenie dla prawie 4,6 mln dzieci.

pokaż więcej
Proszę czekać...