Uprawnienia konsumenckie
Konsumenci dysponują pewnymi uprawnieniami, które wynikają z ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Zgodnie z art. 8 w przypadku zaistnienia niezgodności towaru z umową, konsument ma prawo złożyć na ręce sprzedawcy reklamację oraz określić swoje żądanie. Może wybrać spośród dwóch. W reklamacji konsument może domagać się bezpłatnej naprawy lub też bezpłatnej wymiany wadliwego towaru.
Wbrew częstym opiniom nie można od razu dochodzić „zwrotu pieniędzy” przez który rozumie się odstąpienie od umowy. Takie odstąpienie jest możliwe jedynie w określonych sytuacjach, tj. wtedy gdy uczynienie zadość reklamacji jest niemożliwe, wymaga nadmiernych kosztów albo tez gdy sprzedawca nie załatwi sprawy w odpowiednim czasie. Odstąpić od umowy nie można także wtedy, gdy wady towaru nie są istotne.
Zobacz serwis: Reklamacje
Wymiana towaru
W praktyce coraz częściej pojawiają się wątpliwości dotyczące wymiany towaru, najczęściej w odniesieniu do wymiany obuwia. Tutaj pojawia się pytanie, czy sprzedawca może zmusić konsumenta do wymiany towaru na inny model. Świadczą o tym historie użytkowników naszego forum. „Po dwóch tygodniach używania nowe buty rozkleiły się. Zgłosiłam sprzedawcy reklamację, żądając wymiany. Ten stwierdził jednak, że takich butów nie ma już na składzie i kazał mi wybrać wśród innych modeli. Niestety żadne inne mi się nie podobają. Efekt jest taki, że nie mam ani butów, ani pieniędzy” – pisze jedna z uczestniczek forum.
Zobacz: Co musisz wiedzieć o reklamacji towarów?
Czy w takiej sytuacji sprzedawca może rzeczywiście zmusić nas do wyboru innego modelu butów, czy też szerzej innego modelu produktu?
Nie. Wymiana towaru dotyczy tego samego produktu. Przyjęcie innego modelu może odbyć się tylko za zgodą konsumenta. Sprzedawca nie może więc nas do tego zmusić. Co jednak, gdy innej pary naszych butów już nie ma? W takiej sytuacji zachodzi niemożliwość spełnienia żądania reklamacyjnego, będąca podstawą do odstąpienia od umowy.