Reklamacja towaru jest podstawowym prawem konsumenta w stosunku do sprzedawcy. Dotyczy to również produktów zakupionych na przecenie. Prawo do zareklamowania tak nabytego towaru jest takie samo, jak w innych przypadkach. Sprzedawca nie może więc pozbawić kupującego całości jego praw. Niedopuszczalne są informacje, iż „przeceniony towar nie podlega reklamacji”.
Nie oznacza to jednak, że sprzedawca nie ma możliwości ograniczenia zakresu swojej odpowiedzialności. Takie działanie będzie skuteczne wtedy, gdy kupujący zostanie poinformowany przed sprzedażą o konkretnych wadach towaru.
Zobacz również serwis: Reklamacja obuwia
Kiedy sprzedawca nie odpowiada za wady?
Zgodnie z art. 7 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej przedsiębiorca nie odpowiada za niezgodność towaru z umową, gdy kupujący w chwili zawarcia umowy o tej niezgodności wiedział lub, oceniając rozsądnie, powinien był wiedzieć.
Zobacz również serwis: Prawa konsumenta
Przepis ten odnosi się do wad, które były znane kupującemu w chwili zawierania umowy. W takim przypadku informacja sprzedawcy o istnieniu danej wady oraz zgoda kupującego, wyrażona choćby w sposób dorozumiany poprzez wolę zakupu, powodują wyłączenie odpowiedzialności z tytułu niezgodności towaru z umową.
Dotyczy to jednak określonych wad, a nie całego zakresu odpowiedzialności. Informacja o istnieniu wady musi być konkretna, a wyłączenie odpowiedzialności następuje tylko w odniesieniu do niej. Nie wpływa to w żaden sposób na zakres uprawnień w odniesieniu do innych wad.
Sprzedawca zwrócił uwagę kupującemu na konkretną wadę towaru. Jeżeli po zakupie okaże się, że towar ma też inne wady, kupujący będzie mógł wnieść reklamację.
Czego nie wolno przy promocji?
Tym samym w odniesieniu do powyższego sprzedawca nie może zastrzec, iż produkty zakupione w sprzedaży promocyjnej nie podlegają reklamacji. Nie można uznać również za poinformowanie klienta o wadach poprzez ogólnikowe stwierdzenie, że przeceniony towar ma wady.
Sprzedawca może jednak zastrzec, że przecenione buty nie podlegają zwrotom. Uprawnienie do zwrotu towaru nie wynika z przepisów prawa, a zależy wyłącznie od woli sprzedawcy.
FORUM: Reklamacja obuwia