Odpowiadając na to pytanie należy dokonać rozróżnienia spośród sytuacji, w której klient niezadowolony z towaru chce zwrócić go do sklepu, od sytuacji w której z powodu niezgodności towaru z umową zgłasza reklamację. W tym pierwszym przypadku zwrot będzie możliwy tylko wtedy, gdy zdecyduje o tym sprzedawca. W tym drugim rozpatrzenie reklamacji, a przy spełnieniu określonych przesłanek jej uwzględnienie, jest obowiązkiem sprzedawcy.
Zwrot towaru
Zwrot towaru zależy wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy. Jeżeli taka możliwość jest zaoferowana klientom, wtedy też nie będzie problemu. Część sklepów, zwłaszcza tych większych, oferuje kupującym możliwość zwrotu nienoszonego obuwia po uprzednim okazaniu paragonu. Tak również będzie w sytuacji, gdy buty okażą się zbyt małe.
Takie uprawnienia konsumentów nie wynikają jednak z przepisów prawa a są efektem określonej polityki danego sprzedawcy. Oznacza to, że o zwrocie towaru decydują indywidualnie przedsiębiorcy. Jeżeli więc w danych sklepie zwrot towaru nie jest możliwy, wtedy żądanie wymiany towaru ze względu na nieodpowiednie dobranie rozmiaru nie zostanie uwzględnione.
Zobacz również serwis: Reklamacja obuwia
Aby dowiedzieć się, czy sklep przyjmuje zwroty towaru zapytaj się sprzedawcy lub też zwróć uwagę na informacje przekazywane klientom.
Sprzedawca nie będzie mógł odmówić zwrotu towaru, jeżeli wcześniej reklamował swoim klientom taką możliwość.
Dlaczego nie można reklamować?
Podstawą naszych roszczeń, w przypadku nieodpowiedniego doboru rozmiaru obuwia nie będą również przepisy dotyczące reklamacji. Wynika to z faktu, iż w takim przypadku nie zachodzi niezgodność towaru z umową, która jest podstawą żądań konsumenta.
Ryzyko nieprawidłowego wyboru rozmiaru będzie spoczywać na kupującym. Towar nie będzie niezgodny z umową, sprzedawca nie będzie ponosił zatem odpowiedzialności, a więc konsument nie ma podstaw do żądania wymiany towaru.
Zobacz również: Niezgodność towaru z umową