Ile trwa odpowiedzialność sprzedawcy?
Zgodnie z ustawą o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej odpowiedzialność sprzedawcy względem konsumenta trwa dwa lata. Jest to zasada, której sprzedawcy muszą bezwzględnie przestrzegać. Nie ma możliwości skrócenia tego terminu w przypadków towarów, które są kupowane z tzw. „pierwszej ręki”.
Wyjątek można uczynić jedynie w przypadku sprzedaży towarów używanych, jednak i tutaj skrócony okres odpowiedzialności sprzedawcy nie może być krótszy niż rok (tak stanowi art. 10 ust. 1 w/wym. ustawy).
Zobacz również serwis: Prawa konsumenta
Co to oznacza dla konsumenta?
Oznacza to, że w czasie trwania odpowiedzialności sprzedawcy konsument może korzystać z ustawowych uprawnień bez względu, czy dany produkt zakupił miesiąc, czy rok temu.
Zgodnie z przepisami ustawy w przypadku wystąpienia niezgodności towaru z umową, która jest podstawą odpowiedzialności sprzedawcy, kupującemu przysługuje prawo do reklamacji. Może on się domagać bezpłatnej naprawy wadliwego produktu lub też bezpłatnej wymiany na nowy, wolny od wad.
Co istotne, wybór roszczenia należy do konsumenta i jest wiążący dla sprzedawcy. Tym samym nie może on zamiast wymiany, zaproponować naprawy towaru. Co ważne jednak, takie roszczenie należy zgłosić już w samej reklamacji.
POBIERZ WZÓR: Reklamacja towaru niezgodnego z umową
Jan kupił buty ponad rok temu. Po roku ich używaniu zaczęły pękać podeszwy. W reklamacji Jan zażądał wymiany towaru na nowy. Sprzedawca po uzyskaniu opinii reklamodawcy reklamację przyjął i żądanie spełnił.
Czy to możliwe?
W powszechnej opinii konsumentów taka sytuacja nie jest możliwa. Panuje przekonanie, iż sprzedawcy, wykorzystując opinie rzeczoznawców, często uchylają się od swoich obowiązków. Nie jest jednak tak, że konsument w takim przypadku pozostaje bezradny. W Polsce działa szereg instytucji i organów, które świadczą pomoc konsumentom. Ostatecznie możemy oddać sprawę do rozstrzygnięcia pod niezależny sąd.
Więcej dowiesz się TUTAJ.