Podstawowy problemem konsumentów, którzy kupili zimowe obuwie, powstaje wtedy gdy zaczynają one przemakać. Sprzedawcy często nie uwzględniają reklamacji stwierdzając brak wad oraz sugerując że buty przemakają z natury rzeczy. Co wtedy można zrobić?
W sytuacji, gdy konsument reklamuje przemakające buty, sprzedawcy często starają się uniknąć odpowiedzialności argumentując to brakiem stwierdzonych wad. Często konsumenci są przekonywani co do tego, iż obuwie zimowe wcale nie gwarantuje ochrony przez wilgocią.
Zobacz również: Czy wiesz jak zmyć ślady śniegu i błota z obuwia zamszowego?
Odpowiedzialność sprzedawcy
Nie jest to jednak do końca prawda. Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej wprowadza ustawową odpowiedzialność sprzedawcy za niezgodność towaru z umową. Trwa ona przez 2 lata od daty zakupu.
Zobacz również serwis: Reklamacje
Odpowiedzialność ta jest zakreślona dość szeroko i rozciąga się również na sytuacje, kiedy to produkt nie spełnia uzasadnionych oczekiwań konsumenta, wynikających z zapewnień sprzedawcy, jak również z oznakowania produktu oraz jego reklamy. Wynika to z art. 4 ust. 3 ustawy. Ponadto odpowiedzialność sprzedawcy istnieje również wtedy, gdy produkt nie nadaje się do celu dla którego był kupiony.
Już sam obrazek na opakowaniu butów, sugerujący iż służą one do użytku zimowego, może powodować powstanie odpowiedzialności w sytuacji, gdy zaczną one przemakać. W takiej sytuacji konsument powinien podnieść zarzut, iż kupując buty zasugerował się reklamą, która pozwoliła mu przypuszczać, iż są one odporne na zimowe warunki.
Skoro dane buty są sprzedawane jako zimowe, to przekonanie konsumenta o tym, że nadają się do używania w zimowych warunkach, jest jak najbardziej zasadne. Tym samym sprzedawanie butów w sposób sugerujący ich zimowe przeznaczenie, może być odczytane jako zapewnienie sprzedawcy.
Jeżeli konsument kupuje buty znajdujące się w dziale obuwia zimowego danego sklepu, to po jego stronie rodzi się przekonanie o ich zdatności przy używaniu w zimowych warunkach. Podobnie będzie w sytuacji, gdy reklama lub oznakowanie towaru sugeruje przeznaczenie towaru na okres zimy.
Buty nie muszą mieć wad
Odpowiedzialność sprzedawcy istnieje zatem w przypadku, gdy towar nie spełnia uzasadnionych oczekiwań kupującego. Może to oznaczać, że klientowi będą przysługiwały roszczenia także w sytuacji, gdy brak będzie wad samego produktu.
Buty zimowe przemiękają. Zdaniem rzeczoznawcy nie wynika to jednak z wady produktu, gdyż sposób jego wykonania wcale nie gwarantuje ochrony przed wilgocią.
Podstawy prawne:
Ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu Cywilnego (Dz. U. 2002 nr 141 poz. 1176 z późn. zm.)