Co zawrzeć w reklamacji usługi turystycznej

Anna Śmigulska
rozwiń więcej
Przedsiębiorca, który organizuje wycieczkę, odpowiada za niewykonanie lub nienależyte wykonanie usługi. / inforCMS
Wykupując wycieczkę w biurze podróży klient powinien mieć świadomość, że jest chroniony prawem w przypadku jej nie wykonania zgodnie z umową. W przypadku naruszenia postanowień umowy, gdy usługa turystyczna została wykonana w sposób nienależyty albo w ogóle niewykonana konsument ma prawo złożyć reklamacje.

Organizator turystyki, czyli przedsiębiorca, który organizuje wycieczkę, odpowiada za każde niewykonanie lub nienależyte wykonanie usługi. Wyjątek stanowią sytuacje, gdy naruszenia umowy spowodowane są :

  • działaniem lub zaniechaniem klienta;
  • działaniem lub zaniechaniem osób trzecich, nieuczestniczących w wykonywaniu usług przewidzianych w umowie, jeżeli tych działań lub zaniechań nie można było przewidzieć ani uniknąć, albo
  • siłą wyższą.

Nawet w takich przypadkach organizator ma obowiązek udzielić wszelkiej niezbędnej pomocy potrzebnej poszkodowanym klientom.

Niedopuszczalne jest ograniczenie odpowiedzialności organizatora turystyki poprzez wybór prawa obcego. Może on jednak ograniczyć swoją odpowiedzialność za niewykonanie lub nienależyte wykonanie usług w trakcie trwania wycieczki do dwu-krotności ceny imprezy turystycznej względem każdego klienta. Nie dotyczy to szkód na osobie.

Pani Halina wykupiła w biurze podróży wycieczkę do Egiptu z trzema posiłkami dziennie. Po przyjeździe na miejsce okazało się, że hotel serwuje jedynie dwa posiłki dziennie, a pozostałe można wykupić za dopłatą. Jest to nienależyte wykonanie umowy. Pani Halina powinna niezwłocznie zawiadomić o tym wykonawcę danej usługi albo pilota wycieczki, który ma obowiązek potwierdzić konsumentowi przyjęcie reklamacji. Jeśli nie zostanie ona załatwiona, to musi ją przekazać niezwłocznie do organizatora turystyki.

W reklamacji należy zamieścić:

  • swoje dane tj. imię i nazwisko,
  • informacje dotyczące wycieczki: miejscowość imprezy turystycznej, nazwa wycieczki, nazwa hotelu, nr pokoju.

Następnie konsumentka powinna dokładnie opisać okoliczności, na podstawie których doszło do naruszenia warunków umowy. Wskazać, że hotelowa restauracja wydawała gościom posiłki jedynie 2 razy na dzień. Można dołączyć kopie umowy, z której wynika, że klient ma prawo do posiłków w określonej ilości, czyli np. 3 razy dziennie. Jeżeli przypadek ten dotyczy innych turystów, którzy wykupili wycieczkę w tym samym biurze podróży, to można zamieścić ich oświadczanie, że potwierdzają taki stan faktyczny.

W piśmie reklamacyjnym powinno znaleźć się również żądanie konsumentki. W opisanym przypadku Pani Halina ma prawo żądać odszkodowania w wysokości tej kwoty, którą poniosła na zakup dodatkowego wyżywienia.

Na koniec należy złożyć podpis.

ZOBACZ PRZYKŁAD

Prawo
Edukacja zdrowotna w szkołach od 1 września 2025 r. Dla kogo? Kto może prowadzić ten przedmiot?
18 lis 2024

Edukacja zdrowotna w szkołach od 1 września 2025 r. Dla kogo? Kto może prowadzić ten przedmiot? Komisje sejmowe we wtorek rozpatrzą informacje nt. przygotowania podstawy programowej i harmonogramu prac.

Obniżenie minimalnej składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców w 2025 r. Autopoprawka Ministerstwa Zdrowia. Trzy projekty w Sejmie
18 lis 2024

Obniżenie minimalnej składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców w 2025 r. Autopoprawka Ministerstwa Zdrowia dotycząca podstawy wyliczania oraz opłacania składki zdrowotnej. Trzy projekty w Sejmie

Prawo budowlane do zmiany. Nowe garaże i piwnice muszą być miejscami doraźnego schronienia
18 lis 2024

Konieczne są zmiany w prawie budowlanym. Ponieważ od 2026 roku piwnice i garaże w nowo budowanych obiektach użyteczności publicznej i blokach mieszkalnych będą musiały być tak zaprojektowane, by móc stworzyć w nich miejsca doraźnego schronienia.

Nowe przedmioty w szkole. Edukacja zdrowotna i edukacja obywatelska od roku szkolnego 2025/2026
18 lis 2024

Trwają prace nad projektem rozporządzeniem wprowadzającym do szkół nowe przedmioty: edukację zdrowotną i edukację obywatelską. Projekt trafił do konsultacji społecznych.

QUIZ Szybka 10 z wiedzy ogólnej. Rozruszaj swój mózg
18 lis 2024
Jesienią nie zapominasz o aktywności fizycznej? Świetnie, ale pamiętaj też o gimnastyce umysłu. Szybka 10 pytań z wiedzy ogólnej to doskonałe ćwiczenie na rozruszanie mózgu.
B2B (samozatrudnienie) zamiast umowy o pracę. Wady i zalety. Komu się opłaca taka forma współpracy zarobkowej?
18 lis 2024

Przejście na model współpracy B2B (tzw. samozatrudnienie) to decyzja, która daje większą niezależność i możliwość rozwoju, ale wiąże się również z pewnymi wyzwaniami. Popularność tego rozwiązania wciąż rośnie szczególnie w branżach takich jak IT, consulting czy marketing. Dodatkowo - nie wszystkie firmy oferują dziś zatrudnienie na umowę o pracę. Często to właśnie nowe możliwości zawodowe i wyższe wynagrodzenie na B2B skłaniają do założenia własnej działalności gospodarczej. Jeśli stoisz przed takim wyborem zapoznaj się z korzyściami, jakie daje Ci współpraca w formie B2B, ale także jakie obowiązki Cię czekają jako przedsiębiorcę.

Cena prądu w 2025 roku. Gospodarstwa domowe nadal z gwarantowaną ceną maksymalną 500 zł netto za 1 MWh
18 lis 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska chce przedłużenia na 2025 rok obowiązywania mechanizmu ceny maksymalnej za energię elektryczną dla odbiorców energii w gospodarstwach domowych, ustalonej na niższym poziomie niż cena, która wynika z zatwierdzonych taryf dla energii elektrycznej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. 18 listopada 2024 r. opublikowano założenia nowelizacji ustawy o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców (…).

Obowiązek szkolny. Do kiedy? Jakie kary? Ile dni nieusprawiedliwionych? Resort edukacji szykuje zmiany
18 lis 2024

Obowiązek szkolny. Do kiedy? Jakie kary? Ile dni nieusprawiedliwionych? Resort edukacji szykuje zmiany. Kto podlega obowiązkowi szkolnemu? Do kiedy trwa obowiązek szkolny? Ministerstwo Edukacji Narodowej pracuje nad projektem.

Vouchery Biedronki - reklamy nie wyjaśniają precyzyjnie zasad. Prezes UOKiK stawia zarzuty. Grozi kara do 10% obrotu
18 lis 2024

Na początku 2024 roku, 31 stycznia i 14 lutego, w sklepach Biedronka odbyły się jednodniowe akcje promocyjne – „Specjalna Środa” i „Walentynkowa Środa”. Klienci byli zachęcani do kupienia określonych produktów, za które mieli otrzymać „Zwrot 100% na voucher”. Okazało się jednak, że przedsiębiorca w przekazach reklamowych nie informował jasno o zasadach akcji. Prezes UOKiK postawił spółce Jeronimo Martins Polska zarzut naruszenia zbiorowych interesów konsumentów za co grozi kara do 10 proc. obrotu.

Wysyp mandatów. W tych miejscach kierowcy muszą się mieć na baczności. Inaczej wezwanie
18 lis 2024

System odcinkowego pomiaru prędkości prowadzi do znacznego wzrostu liczby mandatów. Szczególnie dotyczy to nowo wprowadzonych kamer na autostradzie A1, tworzących jeden z najdłuższych takich odcinków w kraju. Kierowcy powinni zachować szczególną ostrożność po przekroczeniu znaku D-51a, gdyż ryzyko otrzymania mandatu jest bardzo wysokie. 

pokaż więcej
Proszę czekać...