Towar można reklamować u sprzedawcy, gdy jest on niezgodny z umową, czyli nie posiada cech jakie powinien posiadać.
Elementy reklamacji
Reklamacja powinna zawierać:
- imię nazwisko przedsiębiorcy lub nazwę firmy, adres siedziby lub sklepu;
- imię nazwisko kupującego oraz dane kontaktowe: adres, telefon;
- datę kiedy towar został zakupiony;
- datę kiedy konsument zauważył wadę;
- krótki opis usterek, czyli na czym polega niezgodność towaru z umową;
- określić swoje żądanie, ewentualnie je uargumentować;
- można zrobić kopię paragonu jako dowodu zakupu;
POBIERZ WZÓR: Reklamacja
Zobacz: Co napisać w reklamacji?
Reklamacja to nie to samo co gwarancja. Pojęcia te są często mylone. Nabywca wadliwego towaru ma zatem wiele możliwości dochodzenia swoich praw.
Reklamacje dotyczą zarówno zakupionych towarów jak i usług.
Zobacz: Jak napisać reklamację na usługę pralni chemicznej
Zobacz: Jak napisać reklamację usługi telekomunikacyjnej?
Reklamację towaru niezgodnego z umową można złożyć w ciągu 2 lat od jego nabycia. W razie wymiany towaru termin ten biegnie na nowo. Reklamacja powinna nastąpić nie później niż 2 miesiące po wykryciu niezgodności z umową.
Zobacz: Reklamacja przelewu bankowego
Jeśli sprzedawca, który otrzymał od kupującego żądanie doprowadzenia towaru wadliwego do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy, nie ustosunkował się do tego żądania w terminie 14 dni, uważa się, że uznał je za uzasadnione.
Zobacz serwis: Prawa konsumenta