Reklamacja na piśmie
Składając reklamację warto też zawczasu wykazać się ostrożnością. Stąd też najlepiej wszystkie czynności związane z reklamowaniem produktu dokonywać na piśmie. Co więcej, sporządzając reklamację na piśmie warto zadbać też o drugi egzemplarz (odpis reklamacji), który zostawimy dla siebie. Przy składaniu reklamacji warto poprosić sprzedawcę o potwierdzenie odbioru na obydwu pismach (i tym przeznaczonym dla nas i tym dla sprzedawcy).
Dlaczego to takie ważne? Przede wszystkim od daty złożenia reklamacji liczy się termin, w którym sprzedawca ma obowiązek odpowiedzieć. Zgodnie z art. 8 par. 3 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej sprzedawca musi tego dokonać w terminie 14 dni. Po bezskutecznym upływie tego terminu możemy domagać się uwzględnienia reklamacji. Upływ 14 dni będzie oznaczał, że sprzedawca nie może nam już odmówić. W takim przypadku dysponowanie odpisem złożonej reklamacji, potwierdzającym złożenie pisma w danym terminie będzie naszym istotnym argumentem.
Należy pamiętać jednak, że 14-dniowy termin jest przeznaczony na odpowiedź nie na załatwienie reklamacji. W tym terminie sprzedawca powinien odpowiedzieć, czy reklamację przyjmuje czy odrzuca. Naprawa lub wymiana powinna być dokonana w odpowiednim terminie.
Zobacz: Jak sporządzić reklamację do sprzedawcy?
Jakie roszczenia
Mówiąc o naprawie lub wymianie przechodzimy do chyba najistotniejszego błędu, który popełniają konsumenci. Wielu z nas z samego faktu zaistnienia wady zakupionej rzeczy sądzi, iż automatycznie może „zrezygnować” z rzeczy i zażądać zwrotu zapłaconej ceny. Otóż jest to nieprawda. Zgodnie z przepisem art. 8 wymienianej ustawy w przypadku zaistnienia niezgodności towaru z umową (jest to termin ustawowy, który oznacza m.in. zaistnienie wad produktu) konsumenci mogą domagać się bezpłatnej naprawy lub wymiany towaru. Wybór między tymi roszczeniami należy do konsumenta. Uprawnienie do „rezygnacji” z umowy, które w terminologii prawnej określane jest jako odstąpienie od umowy jest możliwe tylko w określonych sytuacjach (np. gdy sprzedawca źle załatwił reklamację, naprawa lub wymiana jest niemożliwa albo pociągałaby za sobą zbyt duże niedogodności dla konsumenta).
Zobacz: Jakie błędy popełniamy przy składaniu reklamacji - cz. 1
Wobec powyższego, pisząc w reklamacji, iż żądamy zwrotu pieniędzy, tym samym pozbawiamy się istotnego prawa, jakim jest prawo wyboru naszego żądania. W treści reklamacji to bowiem konsument może zdecydować, czy powinna być ona załatwiona przez naprawę albo wymianę. W wielu przypadkach to drugie roszczenie jest o wiele korzystniejsze, niż naprawa. Tymczasem domagając się roszczenia, które nam na tym etapie nie przysługuje, tak naprawdę wybór pozostawiamy sprzedawcy.
Reklamując z ustawy możemy zażądać bezpłatnej naprawy albo bezpłatnej wymiany. Żądanie zwrotu pieniędzy, czyli odstąpienie od umowy jest możliwe dopiero w przypadku, gdy sprzedawca źle wykona reklamację (np. nie naprawi produktu) albo gdy naprawa albo wymiana narażałaby konsumenta na znaczne niedogodności.