Prawo do reklamacji produktu jest częstym narzędziem konsumentów. Niestety nie zawsze narzędzie to jest wykorzystywane we właściwy sposób, o czym przekonało się już wielu z nas. Zbierając historie z naszego forum podsumowaliśmy jakie błędy najczęściej popełniają konsumenci przy składaniu reklamacji.
POBIERZ WZÓR: Reklamacja
Czym jest reklamacja?
Żeby jednak dowiedzieć się jakie błędy można popełnić i jak ich uniknąć, trzeba najpierw dowiedzieć się czym jest reklamacja. A przede wszystkim rozróżnić reklamację od gwarancji. Dla jasności trzeba powiedzieć, iż konsumenci najczęściej mają dwie podstawy roszczeń w przypadku wadliwego produktu. Jednym jest prawo do reklamacji, które wynika z ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Drugim, dodatkowym, źródłem uprawnień jest gwarancja. Jest ona zobowiązaniem umownym gwaranta, w którym gwarantuje on określone właściwości sprzedawanego produktu. W pierwszym przypadku (reklamacja z ustawy) adresatem naszych roszczeń, czyli podmiotem odpowiadającym, jest zawsze sprzedawca. W tym drugim przypadku (gwarancja) adresatem roszczeń jest gwarant. Może nim być zarówno sprzedawca (co zdarza się jednak rzadko), jak i producent, a nawet osoba trzecia. Tym samym jeżeli podstawą naszej reklamacji jest ustawa adresatem, czyli podmiotem do którego kierujemy roszczenia jest sprzedawca. W przypadku gwarancji jest to gwarant, czyli najczęściej producent.
Zobacz: "Reklamacja tylko na podstawie gwarancji?"
Gwarancja a reklamacja
Istnienie dwóch źródeł uprawnień (gwarancja oraz reklamacja z ustawy) oznacza, że w przypadku wady produktu znajdującego się na gwarancji konsument będzie miał możliwość wyboru wskazania podstawy roszczeń. Bardzo częstą praktyką konsumentów jest pomijanie w treści reklamacji zdania, które precyzowałoby naszą podstawę prawną. Niekiedy może to powodować niekorzystne konsekwencje, zwłaszcza wtedy, gdy sprzedawca próbuje nas odesłać do producenta, który wystawił gwarancję.
Zobacz: Czy gwarancja rzeczywiście opłaca się konsumentowi?
Różnica między ustawą a gwarancją nie polega jedynie tylko na kwestii adresata roszczeń (o czym przeczytać powyżej). O ile bowiem uprawnień z ustawy nie można modyfikować, o tyle gwarancja uprawnienia te może kształtować z dużą swobodą. Tym samym może je znacząco ograniczyć w porównaniu z tym, co proponuje ustawa. W takich wypadkach skorzystanie z gwarancji nie jest zalecane.
Pisząc reklamację warto wskazać podstawę naszych roszczeń, gdyż uprawnienia z ustawy i gwarancji mogą się mocno różnić od siebie. Jeżeli dokonujemy zgłoszenia na podstawie gwarancji pamiętajmy, że może ona w sposób swobodny kształtować nasze uprawnienia. Niekiedy będą one mniej korzystne od tych ustawowych. Zanim wniesiesz reklamację przeczytaj gwarancję.