Zasady udostępniania informacji z rejestru pedofilów z ograniczonym dostępem
REKLAMA
REKLAMA
W październiku 2017 r. zacznie funkcjonować Rejestr Sprawców Przestępstw na tle Seksualnym. W tym rejestrze gromadzone będą dane osób, które dopuściły się popełnienia przestępstwa określonego w rozdziale XXV Kodeksu karnego (z pewnymi wyjątkami). Wprowadzenie rejestru ma być jednym ze środków przeciwdziałania przestępstwom popełnianym na tle seksualnym.
REKLAMA
REKLAMA
Jak wynika z ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym, rejestr ma składać się z dwóch odrębnych baz danych – jedna będzie dostępna dla każdego zainteresowanego obywatela, do drugiej natomiast dostęp ma tylko określona grupa wskazanych przez ustawodawcę podmiotów.
W części ogólnodostępnej rejestru znajdą się informacje zawierające m.in. dane osobowe pedofila, jego zdjęcia, a także informacja o jego aktualnym miejscu pobytu. Część z ograniczonym dostępem ma zawierać o wiele bardziej szczegółowe informacje, które są pobierane z Krajowego Rejestru Karnego. Lista udostępnianych w tej części rejestru informacji znajduje się w art.7 wskazanej ustawy. Są to m.in. bardzo szczegółowe dane osobowe, informacje o odroczeniu i przerwie wykonania kary pozbawienia wolności albo o zastosowanych środkach wychowawczo – leczniczych.
Tryb udostępniania informacji
Informacje pochodzące z bazy o ograniczonym dostępie mogą być udostępnione w dwojaki sposób. Po pierwsze, może się to odbywać za pośrednictwem systemu teleinformatycznego lub elektronicznej aplikacji dostępowej.
Podmioty wskazane w art.12 pkt 4–7 ustawy, oraz osoba z pkt. 8, (np. organy wykonujące orzeczenia w postępowaniu karnym, organy administracji rządowej, samorządowej oraz inne organy wykonujące zadania publiczne) do informacji zawartych w rejestrze pedofilów, dostęp będą miały za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, po utworzeniu i zalogowaniu się na konto użytkownika indywidualnego lub instytucjonalnego.
Z kolei podmioty wymienione w art.12 pkt. 1-3 (np. sądy w związku z prowadzonym postępowaniem, prokuratorzy, funkcjonariusze policji, ABW, CBA, KAS, w odpowiednim zakresie) do informacji z tej części rejestru mają dostęp za pośrednictwem systemu teleinformatycznego lub aplikacji dostępowej tych podmiotów.
Konto użytkownika indywidualnego
Aby utworzyć konto użytkownika indywidualnego w rejestrze z ograniczonym dostępem, w pierwszej kolejności należy wprowadzić do systemu: imię i nazwisko, PESEL, adres e-mail, login i hasło.
Następnie użytkownik indywidualny musi zaakceptować warunki korzystania z systemu teleinformatycznego. Ostatnim krokiem jest aktywacja konta za pomocą, wysłanego na e-mail, linku aktywacyjnego.
Konto użytkownika instytucjonalnego
Konto użytkownika instytucjonalnego tworzy się dla podmiotu niebędącego osobą fizyczną lub dla osoby uprawnionej do informacji.
Osobą uprawnioną do informacji są osoby fizyczne uprawnione do uzyskania informacji na podstawie art. 12 ustawy, z wyjątkiem osób, o których mowa w art. 12 pkt 8 ustawy. Administratorem jest użytkownik uprawniony do zarządzania kontem użytkownika instytucjonalnego.
Konto użytkownika instytucjonalnego niebędącego osobą fizyczną tworzy się poprzez:
- wprowadzenie przez administratora do systemu teleinformatycznego: nazwy i adresu podmiotu, informacji, w jakim charakterze podmiot będzie występował o uzyskanie informacji z Rejestru, danych administratora w postaci:
- imienia i nazwiska,numeru PESEL, adresu e-mail, loginu i hasła;
- zaakceptowanie przez administratora warunków korzystania z systemu teleinformatycznego;
- aktywację, przez administratora, konta poprzez link aktywacyjny wysłany na e-mai;
- wprowadzenie przez administratora do systemu teleinformatycznego informacji o sposobie reprezentacji podmiotu;
- dokonanie przez osobę lub osoby uprawnione do reprezentowania podmiotu aktywacji dostępu do konta za pomocą linku aktywacyjnego;
- otrzymanie przez biuro informacyjne zgłoszenia podpisanego przez osobę lub osoby uprawnione do reprezentowania podmiotu
- niezwłoczną aktywację przez Biuro Informacyjne Krajowego Rejestru Karnego;
Konto użytkownika instytucjonalnego osoby uprawnionej do informacji tworzy się poprzez:
- wprowadzenie przez administratora do systemu teleinformatycznego: firmy lub imienia i nazwiska osoby uprawnionej, adresu, informacji o charakterze występowania, danych administratora (takie jak powyżej w pkt. a)
Dalej procedura przebiega tak samo jak w przypadku konta instytucjonalnego użytkownika niebędącego osobą fizyczną według punktów 2-7.
W przypadku obu kont instytucjonalnych, jeżeli wystąpią jakieś braki formalne lub zgłoszenie zostanie dokonane przez osobę nieuprawnioną, biuro informacyjne wzywa do ich usunięcia w terminie 14 dni, pod rygorem bezskuteczności zgłoszenia.
Opracowano na podstawie:
Ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Dz.U. 2016 r. poz. 862 z późn. zm.)
Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 31 lipca 2017 r. w sprawie trybu, sposobu i zakresu uzyskiwania i udostępniania informacji z Rejestru z dostępem ograniczonym oraz sposobu zakładania konta użytkownika (Dz.U. z 2017 r. poz. 1561)
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat