Kara mieszana w kodeksie karnym

ŻAKIEWICZ ADWOKACI Żakiewicz Górczak Gawińska Sp. k.
Ekspert prawa karnego, karno-skarbowego oraz procedury karnej
rozwiń więcej
Kara mieszana w kodeksie karnym. /fot. Fotolia
Kara mieszana jest to kara polegająca częściowo na pozbawieniu wolności a częściowo na jej ograniczeniu. Głównym zadaniem kary mieszanej jest uelastycznienie wymiaru kary za występki zagrożone wyłącznie karą pozbawienia wolności

Artykuł 37b Kodeksu karnego umożliwia orzeczenie krótkoterminowej kary pozbawienia wolności, połączonej z karą ograniczenia wolności do lat 2. Skorzystanie z instytucji przewidzianej w art. 37a kk jest niezależnie od zagrożenia ustawowego za konkretny typ czynu zabronionego pod warunkiem, że mamy do czynienia z występkiem (wykluczone zostały więc zbrodnie- czyny zabronione zagrożone karą pozbawienia wolności na czas nie krótszy od lat 3 albo karą surowszą). W zależności natomiast od wysokości górnego ustawowego zagrożenia sąd będzie mógł orzec karę pozbawienia wolności w wymiarze nieprzekraczającym 3 miesięcy lub 6 miesięcy (przy występkach zagrożonych karą pozbawienia wolności, której górna granica wynosi przynajmniej 10 lat).

W przypadku kary mieszanej orzeczenie kary pozbawienie wolności ma na celu „wstrząśnięcie” skazanym i pokazanie mu prawdziwej wartości wolności człowieka. Dla większości osób skazanych za występek, wykonanie nawet wyjątkowo krótkiej kary pozbawienia wolności może mieć bowiem znaczący efekt wychowawczy i zniechęcający do popełniania kolejnych przestępstw.

Zobacz serwis: Kodeks karny

Jak zostało wskazane w uzasadnieniu projektu rządowego dotyczącego zmiany Kodeksu Karnego z 20.2.2015 roku kara ograniczenia wolności ma natomiast stanowić uzupełnienie oddziaływania penalnego, poprzez ugruntowanie społecznie pożądanych zachowań skazanego bez silnego stygmatyzującego skutku. Ograniczenie wolności podlega wszystkim kodeksowym rygorom przewidzianym dla jego treści i celu.

Kara ograniczenia wolności polega, co do zasady na:

  1. obowiązku wykonywania nieodpłatnej, kontrolowanej pracy na cele społeczne,
  2. obowiązku pozostawania w miejscu stałego pobytu lub w innym wyznaczonym miejscu, z zastosowaniem systemu dozoru elektronicznego,
  3. obowiązku, o którym mowa w art. 72 § 1 pkt 4-7a kk (m.inn. poddanie się terapii uzależnień, powstrzymanie się od przebywania w określonych środowiskach lub miejscach) 
  4. potrąceniu od 10% do 25% wynagrodzenia za pracę w stosunku miesięcznym na cel społeczny wskazany przez sąd.

Obowiązki i potrącenie ustalające ramy treściowe tej kary orzeka się łącznie lub osobno.

Dla przykładu wskazać należy, iż omawiany przepis może znaleźć zastosowanie m.in. do sprawcy pobicia ze skutkiem śmiertelnym (art.158 § 3 kk), osoby znęcającej się nad rodziną (art. 207 kk) lub też nawet do sprawcy przestępstwa zgwałcenia w typie podstawowym (art. 197 § 1 kk). Obecne sprawcom tym będzie można wymierzyć np. karę 2 miesięcy pozbawienia wolności i dwóch lat ograniczenia wolności.

Kolejność wykonania kar

Zgodnie ze wskazaniami art. 37b kk, co do zasady najpierw wykonywana powinna być kara pozbawienia wolności, następnie zaś kara ograniczenia wolności, chociaż ustawa może w szczególnych przypadkach tę kolejność zmodyfikować. Może dojść do sytuacji, w której najpierw wykonywana będzie kara ograniczenia wolności, która w trakcie jej trwania zostanie przerwana na rzecz odbycia kary pozbawienia wolności a następnie ponownie  powrócimy do wykonywania kary ograniczenia wolności. Jak wskazuje bowiem art. 17a Kodeksu Karnego Wykonawczego karę ograniczenia wolności kieruje się do wykonania w pierwszej kolejności tylko wówczas, gdy zachodzą przeszkody prawne do niezwłocznego wykonania kary pozbawienia wolności.

Zobacz serwis: Sprawy karne

Skorzystanie z możliwości, jakie daje art. 37b kk pozostawione jest uznaniu sądu. Kara ta został wprowadzona jako „opcja” wyłącznie fakultatywna. Instytucja kary mieszanej, zgodnie z założeniami towarzyszącymi jej wprowadzeniu do Kodeksu Karnego, znaleźć ma zastosowanie do poważniejszych występków jako alternatywa dla kary pozbawienia wolności z warunkowym zawieszeniem jej wykonania.  

Prawo
Już w sierpniu nauczyciele mogą składać wnioski o to świadczenie. Będzie przysługiwało od nowego roku szkolnego 2024/2025
15 sie 2024

Już w sierpniu nauczyciele mogą składać wnioski o to świadczenie. Będzie przysługiwało od nowego roku szkolnego 2024/2025. Choć jest zapowiadane jako korzystne dla nauczycieli, to budzi wiele wątpliwości i prognozuje się, że niewielu nauczycieli zdecyduje się z niego skorzystać.

Mieszkanie dla studenta [rok akademicki 2024/2025]. Porównanie kosztów wynajmu i zakupu. Kredyt może być tańszy niż czynsz najmu
15 sie 2024

Rozpoczęcie studiów daleko od domu rodzinnego, to konieczność znalezienia miejsca do mieszkania w mieście akademickim (z reguły dużym mieście). Ile kosztuje na progu roku akademickiego 2024/2025 wynajem lokum dla studenta a ile zakup niewielkiego mieszkania?

Co się zmieni 1 września 2024 r.? Czy w szkołach szykuje się rewolucja
14 sie 2024

Co się zmieni 1 września 2024 r.? Czy w szkołach szykuje się rewolucja? Co jeszcze oprócz odchudzonej podstawy programowej czeka uczniów, rodziców i całą kadrę nauczycielską w nadchodzącym roku szkolnym 2024/2025? Podwyżki dla nauczycieli? Wcześniejsze emerytury nauczycielskie? Jak będą wyglądały lekcje religii w szkołach?

Stosowanie Kodeksu postępowania administracyjnego w sprawach sygnalistów
14 sie 2024

Kiedy w sprawach sygnalistów dopuszcza się stosowanie Kodeksu postępowania administracyjnego? Czy k.p.a. jest normatywnym źródłem oparcia dla działań sygnalistów? Co w przypadku, gdy informacja o naruszeniu będzie wniesiona jednocześnie jako zgłoszenie zewnętrzne oraz skarga w rozumieniu art. 227  k.p.a.?

27 zł za paczkę papierosów, do tego 40 zł nowej opłaty za e-papierosa. Podwyżka prawie o 69 procent jest już pewna. Od kiedy?
15 sie 2024

27 zł za paczkę papierosów, do tego 40 zł nowej opłaty za waporyzator. Podwyżka prawie o 69 procent. Od kiedy? Ministerstwo mówi jasno – trzeba walczyć z dostępnością wyrobów tytoniowych dla dzieci i młodzieży. Specjaliście jednak twierdzą, że to nie wystarczy.

Dodatki do zasiłku rodzinnego 2024 i 2025
14 sie 2024

Dodatki do zasiłku rodzinnego 2024 i 2025. Jakie są dodatki do zasiłku rodzinnego? Czy ulegną zmianie po tegorocznej weryfikacji? Ile będą wynosić w nowym okresie zasiłkowym od 1 listopada 2024 do 31 października 2025?

Udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami. Obowiązek dostawców usług komunikacji elektronicznej
14 sie 2024

Do uzgodnień trafił projekt rozporządzenia w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących świadczenia udogodnień i usług dla osób z niepełnosprawnościami przez dostawców publicznie dostępnych usług komunikacji elektronicznej. Projektodawcą jest ministerstwo cyfryzacji.

Overbooking: masz bilet, ale nie polecisz, bo za dużo pasażerów. RPO interweniuje!
15 sie 2024

Trwa sezon urlopowy. Ruch lotniczy szczególnie teraz jest wzmożony. Ile to już razy słyszeliśmy czy to od znajomych, z mediów czy nawet z własnego doświadczenia wiadomo, że jest problem z tzw. overbookingiem, czyli z nadrezerwacjami. Linie lotnicze chcą zarobić jak najwięcej, sprzedają bilety na potęgę, a później my, pasażerowie, musimy zapomnieć o wakacjach, bo jesteśmy odsyłani z kwitkiem, tuż przed wejściem na pokład. Co za paranoja. 

Dla kogo wdowia renta? Są trzy warunki dające prawo do świadczenia
14 sie 2024

Renta wdowia, która jest wprowadzana nowelizacją ustawy o emeryturach i rentach z FUS, zakłada nowe reguł zbiegu prawa do renty rodzinnej nabytej z tytułu bycia wdową lub wdowcem z uprawnieniami do innych świadczeń emerytalno-rentowych. Ustawodawca przewidział trzy podstawowe warunki, których spełnienie daje prawo do nowego świadczenia.

Profesor prawa z UW: nowe rozporządzenie dot. nauki religii w szkołach jest nielegalne, proceduralnie wadliwe; brakuje porozumienia MEN z Kościołami i związkami wyznaniowymi
14 sie 2024

Z początkiem roku szkolnego 2024/2025, czyli 1 września br. ma wejść w życie rozporządzenie ministra edukacji zmieniające zasady organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach. Zostało już opublikowane w Dzienniku Ustaw. Zdaniem prof. Pawła Boreckiego z Zakładu Prawa Wyznaniowego Wydziału Prawa i Administracji UW, to rozporządzenie "ze względów proceduralnych jest wadliwe, jest nielegalne, a w związku z tym jest niekonstytucyjne". Zdaniem eksperta w toku procesu legislacyjnego zabrakło koniecznego porozumienia ministra edukacji z Kościołem katolickim, Kościołem prawosławnym oraz innymi oficjalnie działającymi Kościołami i związkami wyznaniowymi.

pokaż więcej
Proszę czekać...