REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zabójstwo a pobicie ze skutkiem śmiertelnym

Pamela Opoczka
Adwokat Krakowskiej Izby Adwokackiej
Zabójstwo a pobicie ze skutkiem śmiertelnym
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W jaki sposób różni się kwalifikacja prawna tych czynów i dlaczego sądy przyjmują w takiej sytuacji często odpowiedzialność karną sprawców z łagodniejszego przepisu?

Tragiczne wydarzenie

Pomysł na napisanie artykułu o tej tematyce wyrósł z tragicznego wydarzenia, jakie miało miejsce w Zamościu w marcu tego roku. 16-letni Eryk został wówczas skatowany na śmierć przez swych rówieśników. 

REKLAMA

Zbrodnia ta wstrząsnęła całym krajem – pojawiły się setki komentarzy, aby sprawców ukarać za dokonanie przestępstwa zabójstwa, a nie za pobicie ze skutkiem śmiertelnym. 

Kwalifikacja prawna

W jaki sposób różni się ta kwalifikacja prawna i dlaczego sądy przyjmują w takiej sytuacji często odpowiedzialność karną sprawców z łagodniejszego przepisu?

Dla rozróżnienia podstaw omawianej odpowiedzialności karnej, należy najpierw przywołać podstawę prawną wymienionych czynów:

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Pobłażliwość prawa wobec sprawcy pobicia ze skutkiem śmiertelnym

REKLAMA

Jak łatwo zauważyć, różnica w wymiarze odpowiedzialności karnej jest kolosalna. W przypadku zabójstwa, sprawca nie może otrzymać kary pozbawienia wolności krótszej niż 8 lat, natomiast przy pobiciu ze skutkiem śmiertelnym, dolna granica wynosi jedynie jeden rok.

Można by w dużym uproszczeniu stwierdzić – patrząc na orzecznictwo sądów - że jeżeli ofiara pobicia nie umarła na oczach swego oprawcy, to przyjmuje się, że nie została zabita, a pobita, a że skutkowało to potem śmiercią, to trudno. 

REKLAMA

Przecież każdy kto kogoś bije liczy się z tym, że ofiara dozna obrażeń, a ich skutki mogą być różnorakie – utrata życia, ale choćby także sprawności fizycznej, czy doznanie innego rozstroju zdrowia. Czy można przyjąć, że kaci, odchodząc od swej nieprzytomnej, albo może nawet i przytomnej ale konającej, ofiary nie zdają sobie sprawy, że sprowadzają na nią śmierć? Łagodne traktowanie przez sądy doprowadziło niestety do patologii polegającej na tym, że oprawcy biją ofiarę do takiego stopnia, że ona jeszcze – przepraszam za dosadność - dyszy na tyle ledwo że zaraz umrze (więc zamierzony cel zabójstwa zostanie osiągnięty), ale zarazem dyszy na tyle mocno, że nie sposób oprawcy przypisać zabójstwo.

Polskie prawo jest w tym zakresie zdecydowanie ułomne i niestety zbyt pobłażliwe. Sprawcy przestępstwa pobicia lekceważą prawo, śmiejąc się w oczy ustawodawcy, myśląc, że odsiedzą kilka miesięcy pozbawienia wolności (udział w pobiciu bez skutku śmiertelnego jest zagrożony karą pozbawienia wolności do 3 lat) i na tym koniec. Zadając ciosy, sprawcy nie są w stanie przewidzieć wytrzymałości fizycznej swej ofiary, dlatego polskie prawo karne powinno przewidywać jednolitą karę za udział w pobiciu, bez względu na jego skutek (to utopijna myśl, zdaję sobie z tego sprawę). 

Sądy w swych orzeczeniach wielokrotnie podkreślają, że sprawca pobicia ze skutkiem śmiertelnym, zdawał sobie sprawę, że jego ciosy mogą wywołać śmierć, a mimo to często nie przypisują popełnienia zabójstwa. 

Odpowiedzialność karna za pobicie ze skutkiem śmiertelnym ma jedynie korzyść taką, że gdy sprawców jest kilku i nie wiadomo, który z nich zadał śmiertelny cios, można ukarać ich wszystkich z art. 158 §3 k.k. 

„Odpowiedzialność za udział w pobiciu ponoszą wszyscy sprawcy działania, chociażby bezpośrednio nie zadawali ciosów pokrzywdzonemu i niezależnie od tego, czy można im przypisać zadanie ciosu powodującego następstwa, o których jest mowa w art. 158 § 2 lub 3 KK, jeśli przewidywali lub mogli oni przewidywać skutki pobicia” (wyrok Sądu Apelacyjnego we Wrocławiu z dnia 30 maja 2019 r., sygn. II AKa 119/19).

Rodzą się tu od razu jednak 2 zastrzeżenia: dlaczego kary za pobicie ze skutkiem śmiertelnym są tak rażąco niskie oraz dlaczego jednak by nie przypisać zbrodni zabójstwa wszystkim oprawcom uczestniczącym w pobiciu, bez względu na to czyj cios był śmiertelny?

Wszak trzeba brać pod uwagę, że śmierć ofiary może wynikać z sumy doznanych obrażeń, a nie być wynikiem jednego, tego kluczowego, finalnego ciosu. Ponadto, każdy z uczestników, biorąc udział w pobiciu, przecież godzi się z możliwością śmierci swej ofiary.

To temat, który powinien zostać jak najszybciej wnikliwie rozważony przez ustawodawcę. Może warto byłoby zachować rozdział kwalifikacji przestępstw na zabójstwo i pobicie ze skutkiem śmiertelnym, ale przy tym zrównać wymiar kar za obydwa przestępstwa? Z pewnością jednak należałoby istotnie zaostrzyć wymiar kary za pobicie ze skutkiem śmiertelnym, aby nie było więcej ofiar takich jak wspomniany wcześniej Eryk.

 
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Górnik i programista (14 000 zł brutto, 585 ton węgla i wartość 700 000 zł) kontra (10 000 zł brutto i 1 mln zł)

Na portalu Linkedin zasięgi zdobył post Pawła Kurasia (pracownik naukowy Politechniki Rzeszowskiej im. Ignacego Łukasiewicza). Zestawił oparte o dane z GUS średnie wynagrodzenie górnika ze średnim wynagrodzeniem programista. Dodatkowo pokazał, ile średnio wypracowuje górnik, a ile programista.

Deregulacja wystartowała! Brzoska ma już 111 propozycji: Jest nowa instytucja, tzw. milczące załatwienie sprawy

Jest już pierwszych 111 propozycji deregulacyjnych od Rafała Brzoski, w tym nowa instytucja. "Jeśli urząd nie odpowie na wniosek obywatela w terminie, sprawa zostanie rozstrzygnięta automatycznie na korzyść obywatela" - zapowiedział premier Donald Tusk. "Wskazaliśmy 300 przepisów mających największy wpływ na społeczeństwo, w których proponujemy: milczące załatwienie sprawy" - powiedział Brzoska.

Od 1 stycznia 2025 r. do ZUS wypłynęło 600 tys. wniosków o rentę wdowią

Od 1 stycznia 2025 r. można składać wnioski o rentę wdowią, czyli łączenie wypłaty renty rodzinnej po zmarłym małżonku z własnym świadczeniem, na przykład emeryturą. Pierwsze świadczenia będą wypłacane od 1 lipca 2025 r. Maksymalna kwota może wynieść ponad 5,6 tys. zł brutto.

111 propozycji deregulacji przepisów. R. Brzoska: dziś przekazaliśmy rządowi i rusza licznik 100 dni; liczymy, że w maju pierwsze z nich trafią do Sejmu

Stronie rządowej przekazanych zostało pierwszych 111 propozycji deregulacyjnych - poinformował 24 marca 2025 r. przed spotkaniem przedstawicieli strony społecznej z premierem Donaldem Tuskiem prezes InPostu Rafał Brzoska, który kieruje zespołem mającym zgłaszać propozycje zmian w prawie. "Do rządu, włącznie z dzisiejszym pakietem, poszło ponad 110, dokładnie 111 (propozycji deregulacyjnych - PAP) i dzisiaj odpalamy na stronie internetowej licznik odliczający 100 dni od momentu przekazania tych pierwszych 111 propozycji już oficjalnie stronie rządowej" - powiedział Brzoska.

REKLAMA

Zmiany w zarobkach: Najniższa krajowa może wzrosnąć do 5070 zł, a później kolejne znaczące wzrosty

Rząd planuje zmiany w zarobkach, czyli wprowadzenie nowych zasad dotyczących minimalnego wynagrodzenia za pracę. Od 2026 roku najniższa krajowa ma stanowić 55% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej. Według szacunków oznacza to wzrost pensji minimalnej do 5070 zł brutto.

Nie ma pieniędzy na stopień umiarkowany i lekki. Bez obniżki do 60 punktów progu 78 punktów (2025 r.) i 70 punktów (2026 r.)

Pojawiła się nadzieja dla osób niepełnosprawnych (stopień umiarkowany i lekki) na korzystne zmiany w świadczeniu wspierającym. Mają polegać na obniżeniu progu punktów w decyzji wydawanej przez WZON (tzw. poziom potrzeby wsparcia). Obecnie próg jest tak ustawiony, że preferuje co do otrzymania świadczenia wspierającego, osoby niepełnosprawne ze znacznym stopniem niepełnosprawności. Było to 87 punktów w 2024 r. (teraz jest 78 punktów). W efekcie np. w październiku 2024 r. świadczenie to otrzymało tylko około 5%-6% osób z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności (w całej puli beneficjentów).

MSWiA chce zmian w taryfikatorze mandatów. Co się zmieni?

MSWiA wystąpiło do resortu sprawiedliwości z propozycją zmian w obowiązującym taryfikatorze mandatów. Zmiany mają dotyczyć tylko tych wykroczeń, w przypadku których stawki mandatów się zdezaktualizowały lub naruszeń, których jest najwięcej bądź są najpoważniejsze w skutkach.

Jak przekazać 1,5% swojego podatku na OPP w 2025 r. – pytania i odpowiedzi. Czy można zadysponować podatkiem dla konkretnej osoby?

Wypełnienie rocznej deklaracji PIT to formalność i obowiązek, ale nie tylko. To także realna szansa, by zrobić coś dobrego dla innych i wesprzeć ważny cel społeczny. Zobacz, jak przekazać 1,5% swojego podatku na organizację pożytku publicznego.

REKLAMA

Szara strefa do likwidacji? Jest nowe podejście: Specjalne zarządzenie premiera, powołujące zespół międzyresortowy

Rząd opracuje strategię przeciwdziałania szarej strefie, powołując specjalny międzyresortowy zespół odpowiedzialny za jej przygotowanie. W Monitorze Polskim ukazało się już zarządzenie premiera Donalda Tuska dotyczące powołania Międzyresortowego Zespołu ds. Przeciwdziałania Szarej Strefie.

Sąd wydał przełomowy wyrok: za wysokie i bezprawne ustalenia cen grobów i płyt, cen usług pogrzebowych i stawek opłat cmentarnych

Ostatnio wiele pisze i czyta się o zasiłku pogrzebowym. Słusznie, bo to ważne, ale trzeba też sięgnąć do podstaw, czyli do opłat związanych z pochówkiem i dalszym utrzymaniem miejsca na cmentarzu. Wyroki, które zapadają w ostatnim czasie mogą wpłynąć na sytuację milionów Polaków. W marcu 2025 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny wydał przełomowy wyrok w zakresie bezprawnych ustaleń cen grobów i płyt, cen usług pogrzebowych i stawek opłat cmentarnych, które to ustalenia były poczynione w gminie.

REKLAMA