Czym jest spam?
Ze spamem spotyka się każdy, niezależnie od tego ile czasu spędza w Internecie. Spam jest rozsyłaną masowo informacją handlową. Niskie koszty wysyłania korespondencji internetowej powodują z niej łatwy, tani i skuteczny sposób dotarcia do klienta. Jednak nie zawsze spamowanie jest zgodne z prawem.
Walka ze spamem
Internauci jak i same firmy prowadzące konta pocztowe wprowadzają wiele rozwiązań mających uchronić użytkowników przed niechcianą pocztą. Poza aplikacjami filtrującymi pocztę elektroniczną, w walce ze spamem można odwołać się do ochrony gwarantowanej przez polskiego prawodawcę.
Spamowanie jako wykroczenie
Zgodnie z ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną przesyłanie za pomocą poczty elektronicznej niezamówionej informacji handlowej stanowi czyn nieuczciwej konkurencji. Aby uznać, że informacja handlowa jest niezamówiona, musi być ona otrzymywana przez adresata bez wyrażonej przez niego zgody na otrzymywanie takiej informacji. Zgodę na otrzymywanie spamu najczęściej wyraża się podczas rejestracji na różnego typu serwisach np. poprzez udostępnienie adresu poczty elektronicznej.
Zobacz: Kradzież tożsamości w internecie
Aby uniknąć zgody na przesyłanie spamu należy uważnie czytać wszystkie komunikaty podczas rejestracji do serwisów i portali. W polskim prawie istnieje wymóg uzyskania uprzedniej zgody adresata na otrzymywanie jakichkolwiek komercyjnych przesyłek za pomocą e-maila.
Przesyłanie niezamówionej informacji handlowej jest wykroczeniem, jeżeli odbywa się indywidualnie, a jego ściganie odbywa się na wniosek osoby pokrzywdzonej. W przypadku, gdy spamowanie jest na dużą skalę, będzie to stanowiło czyn nieuczciwej konkurencji, który jest zagrożony karą pieniężną w wysokości nie większej niż 10 proc. przychodu osiągniętego w roku rozliczeniowym poprzedzającym rok nałożenia kary. Nałożenie kary odbywa się w toku postępowania administracyjnego prowadzonego przez UOKiK.
Wykroczenia te są ścigane dopiero na wniosek osoby pokrzywdzonej.
Spam może również być uznany za reklamę uciążliwą i narzucaną odbiorcom wbrew ich woli. Niechciana informacja handlowa, według ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji może zatem stanowić istotną ingerencję w sferę prywatności klienta poprzez nadużywanie technicznych środków przekazu informacji.
Zobacz serwis: Przestępstwa komputerowe