Komplet wymaganych dokumentów składanych przez kandydatów powinien zawierać:
- podanie o przyjęcie do służby
- wypełniony kwestionariusz osobowy kandydata do służby
- własnoręcznie napisany życiorys
- kserokopie dokumentów potwierdzających posiadane wykształcenie i kwalifikacje zawodowe
- kserokopie świadectw pracy lub służby z poprzednich miejsc pracy (tylko kandydaci będący wcześniej w stosunku pracy)
Dokumenty należy złożyć do komórek do spraw doboru, znajdujących się w każdej komendzie wojewódzkiej (stołecznej) policji. Tam dokonana zostanie wstępna ocena ich zgodności z wymaganiami zawartymi w ogłoszeniu oraz prawdziwości informacji zawartych w kwestionariuszu osobowym kandydata do służby.
W ramach procedury rekrutacyjnej dokonywane jest również postępowanie sprawdzające, mające przede wszystkim na celu ustalenie czy osoba sprawdzana daje rękojmie zachowania tajemnicy i może uzyskać dostęp do informacji niejawnych. Rozpoczyna je złożenie wypełnionej ankiety bezpieczeństwa osobowego. Prowadzone jest przez wyspecjalizowane komórki ds. ochrony informacji niejawnych i nie powinno trwać dłużej niż 2 miesiące.
Zobacz również serwis: Policja
Postępowanie sprawdzające kończy się wydaniem poświadczenia bezpieczeństwa lub jego odmową. Poświadczenie to wydawane jest na okres od 5 do 10 lat, w zależności od rodzaju informacji do których dana osoba będzie miała dostęp. Nieuzyskanie takiego dostępu oznacza zakończenie postępowania kwalifikacyjnego w stosunku do kandydata. Jednocześnie w każdym czasie, przełożony może przerwać postępowanie, jeżeli uzna, że istnieją okoliczności dyskwalifikujące kandydata do służby w Policji (np. ustalenie, że był karany).
Zobacz również serwis: Sprawy karne