REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozszerzenie uprawnień Straży Miejskiej a uprawnienia Policji

Robert Ostrowski
Dotychczas strażnik miejski miał prawo jedynie do udzielania pouczeń.
Dotychczas strażnik miejski miał prawo jedynie do udzielania pouczeń.

REKLAMA

REKLAMA

Z dniem 24 grudnia 2009 roku weszła w życie znowelizowana Ustawa o strażach gminnych z dnia 29 sierpnia 1997 roku. Nowelizacja ustawy zakłada między innymi rozszerzenie dotychczasowych uprawnień strażników, którzy obecnie mogą między innymi dokonywać kontroli osobistej i przeglądania bagaży osoby, korzystać z konia służbowego i paralizatora.

REKLAMA

Po nowelizacji Ustawy o strażach gminnych do nowych – szerszych uprawnień straży, obok prawa do udzielania pouczeń, należy możliwość zwrócenia uwagi, ostrzegania bądź stosowania innych środków oddziaływania wychowawczego. Dotychczas strażnik miejski miał prawo jedynie do udzielania pouczeń. W przypadku zaistnienia uzasadnionego podejrzenia popełnienia czynu zagrożonego karą (przestępstwo lub wykroczenie) oraz w związku z ujęciem osób stwarzających w sposób oczywisty bezpośrednie zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzkiego a także mienia, przed doprowadzeniem do jednostki Policji strażnik może przeprowadzić kontrolę osobistą i przejrzeć zawartość bagażu.

REKLAMA

Przeprowadzenie przez strażnika kontroli osobistej i przeglądania zawartości bagażu będzie również uzasadnione w przypadku podjęcia czynności wobec osoby nietrzeźwej doprowadzanej do izby wytrzeźwień lub miejsca ich zamieszkania wobec której istnieje uzasadnione podejrzenie, że może posiadać przy sobie przedmioty stwarzające zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzkiego.

Straż w toku wykonywania tych czynności ma obowiązek poszanowania i ochrony praw człowieka i godności ludzkiej. Na wniosek osoby kontrolowanej z czynności tej sporządza się protokół.

Środki przymusu bezpośredniego

Dotychczas strażnicy gminni (miejscy), wobec osób uniemożliwiających im wykonywanie ustawowo określonych zadań, mogli używać środków przymusu bezpośredniego w postaci siły fizycznej, kajdanek, pałek wielofunkcyjnych, psów obronnych i ręcznych miotaczy gazu. Po nowelizacji ustawy strażnik może używać również przedmiotów służących do obezwładniania za pomocą energii elektrycznej (paralizatorów) i konia służbowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Strażnik ma prawo użyć konia służbowego w celu: odpierania czynnej napaści, pokonywania czynnego oporu, w czasie ujęcia osoby oraz udaremnienia jej ucieczki, przywracania porządku publicznego naruszonego podczas zbiegowiska publicznego lub przez wykroczenie o charakterze chuligańskim. 

Zobacz również serwis: Wykroczenia

REKLAMA

Paralizatory mogą być używane w przypadku odpierania czynnej napaści, bezpośredniego pościgu za osobą podejrzaną o popełnienie przestępstwa lub wykroczenia, przeciwdziałaniu niszczenia bądź kradzieży mienia, dokonywania ujęcia osoby, udaremnienia ucieczki osoby ujętej. Strażnik może używać paralizatora zgodnie z instrukcją producenta. Może kierować go na umięśnione części ciała za wyjątkiem klatki piersiowej w okolicy serca i stawów. Paralizator może być użyty poprzez krótkotrwale (1 sekunda) przyłożenie do określonej części ciała.

Używanie środków przymusu bezpośredniego przez strażników odbywa się na takich samych zasadach ogólnych jak w przypadku Policji. Pomimo poszerzenia uprawnień straży gminnych (miejskich) są one i tak węższe niż w przypadku uprawnień policjantów. Rozszerzenie katalogu środków przymusu bezpośredniego stosowanych przez strażników ma z pewnością na celu ułatwienie realizacji ustawowych zadań.

Pomimo nowelizacji ustawy, straż gminna (miejska) nie wkracza w zakres kompetencji Policji i nie powiela jej ustawowych zadań

Zobacz również serwis: Sprawy karne

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Po zmianach więcej dożywotnich orzeczeń o niepełnosprawności. Świadczenie wspierające jednak nadal na 7 lat

Dla osób niepełnosprawnych wydarzeniem ostatniego tygodnia było wydanie wytycznych dla WZON i PZON co do wydawania stałych orzeczeń dla osób cierpiących na jedną z przeszło 200 chorób genetycznych. Wytyczne wydał Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, Łukasz Krasoń. Wytyczne generalnie są adresowane dla dzieci i ich rodziców. Po otrzymaniu orzeczenia ważnego do ukończenia 16 roku życia, osoba niepełnosprawna wystąpi o orzeczenie "dla dorosłych" i ono także będzie miało charakter stały. Niestety (na dziś) posiadanie stałego orzeczenia o niepełnosprawności nie ma znaczenia dla świadczenia wspierającego.

Czy stopień niepełnosprawności wpływa na wysokość zachowku?

Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Wyższy zachowek przysługuje bowiem osobom trwale niezdolnym do pracy. Co to oznacza?

Sąd zmodyfikował zasadę (albo świadczenie wspierające albo pielęgnacyjne). Do MOPS nie trzeba oddawać 9000 zł świadczenia pielęgnacyjnego. Mając przeszło 9000 zł wspierającego

Miało być tak. Osoba niepełnosprawna otrzymuje świadczenie wspierające w wysokości np. 30 000 zł. Za okres np. 10 miesięcy. Po otrzymaniu tych pieniędzy opiekun osoby niepełnosprawnej oddaje (do MOPS) równoważne 30 000 zł (świadczenie pielęgnacyjne). Chodziło o to, aby w okresie rozpatrywania wniosku o przyznanie świadczenia wspierającego, rodzina osoby niepełnosprawnej (najczęściej stopień znaczny) miała środki na utrzymanie osoby niepełnosprawnej. Finansować to miało świadczenie pielęgnacyjne, które następnie (jako pewien kredyt społeczny) trzeba zwrócić do MOPS. Taki miał być model rozliczenia między świadczeniem wspierającym a pielęgnacyjnym. W praktyce nie mamy z obu stron po 30 000 zł. Dla 2024 r. za okres 10 miesięcy otrzymywało się 29 880 zł świadczenia pielęgnacyjnego (miesięcznie 2988 zł), a maksymalna wysokość świadczenia wspierającego to za 10 miesięcy 39 180 zł (miesięcznie 3918 zł). W zależności od tempa przyznawania świadczenia wspierającego można było tak rozliczać okresy 5 miesięcy jak i np. 14 miesięcy.

Bezpieczne i dochodowe (odsetki do 6,80%). Obligacje skarbowe - nowe emisje w kwietniu 2025 r. Jaka opłata za wcześniejszy wykup?

Ministerstwo Finansów w komunikacie przekazało informacje o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które są sprzedawane w kwietniu 2025 r. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmienią się w porównaniu do oferowanych w marcu, lutym i styczniu br.

REKLAMA

Nawet 8% na lokacie w banku. Ranking lokat i kont oszczędnościowych: oprocentowanie pod koniec marca 2025 r.

Średnie oprocentowanie najlepszych lokat i rachunków oszczędnościowych wyniosło w marcu 2025 r. ponad 5,6% – wynika z najnowszych danych zebranych przez HREIT. Aż 3 banki kuszą obietnicą zysków na poziomie co najmniej 8% w skali roku.

Emerytury stażowe – Lewica i Solidarność naciskają. Czy rząd zgodzi się na zmiany?

Emerytury stażowe mogą się urzeczywistnić. Lewica i Solidarność walczą o zmiany, które mają umożliwić wcześniejsze przejście na emeryturę osobom z długim stażem pracy. Czy obecny rząd w końcu przychyli się do tych postulatów?

Nie doczekali na świadczenie wspierające za 9-12 miesięcy. Jest świadczenie pielęgnacyjne. Rodziny osób niepełnosprawnych nic nie wygrają w sądzie

Ostrzegano przed tym, że przewlekłość postępowań w WZON zderzy się z problemem śmierci osoby niepełnosprawnej, która złożyła wniosek o świadczenie wspierające, spełnia kryteria, ale nie doczekała decyzji WZON. Rodziny osób zmarłych koszty opieki pokryją ze świadczenia pielęgnacyjnego. Część z nich próbuje spierać się z WZON w sądach administracyjnych. Nie mają szansy. Stroną takich postępowań może być tylko osoba niepełnosprawna, a ta zmarła. Trzeba zapomnieć o świadczeniu wspierającym.

Czy to już koniec przestawiania zegarków? Zniesienia zmiany czasu jest na agendzie UE

Czy to już koniec przestawiania naszych zegarków? Polska prezydencja w Unii Europejskiej podejmuje próbę przełamania impasu w sprawie zniesienia zmian czasu. Choć Komisja Europejska popiera ten pomysł, to brukselska biurokracja wciąż blokuje postępy. Dlaczego Europa nadal tkwi w czasowym chaosie i czy polski rząd zdoła zmienić bieg wydarzeń?

REKLAMA

800 plus w 2025 i 2026 r. - termin na wniosek do ZUS

800 plus w 2025 i 2026 r. - nowy okres świadczeniowy rozpoczyna się 1 czerwca. Kiedy najlepiej złożyć elektroniczny wniosek do ZUS? Termin zapewniający ciągłość wypłaty świadczenia wychowawczego niedługo mija.

Żołnierze do premiera: Mamy prawo do drugiej emerytury obok tej mundurowej. Każdy z nas ma na koncie w FUS składki powiększane corocznie o wskaźnik waloryzacji

Mundurowi, którzy rozpoczęli służbę przed 1999 r. nie mają prawa - nawet w przypadku 25 lat pracy cywilnej i odprowadzania składek z tego tytuł do ZUS - do emerytury cywilnej pobieranej obok mundurowej. Inną sytuację prawną mają mundurowi, którzy rozpoczęli służbę po 1999 r. - mają prawo do drugiej emerytury z tytułu składek wypracowanych z pracy w cywilu po zakończeniu służby. W grudniu 2024 r. żołnierze wysłali w tej sprawie list do premiera D. Tuska.

REKLAMA