Gdzie złożyć wniosek
Wniosek o przyznanie obrońcy z urzędu składa się do prezesa sądu właściwego dla rozpoznania sprawy.
Treść wniosku
Wniosek oskarżonego o wyznaczanie obrońcy z urzędu powinien zawierać:
1. oznaczenie pisma: wniosek o wyznaczenie obrońcy z urzędu,
2. imię, nazwisko i adres wnioskodawcy,
3. prezesa sądu do którego jest kierowany wniosek,
4. wskazanie przeciwko komu toczy się postępowanie,
5. sygnaturę akt sprawy,
6. uzasadnienie trudnej sytuacji materialnej wnioskodawcy,
7. datę i podpis,
8. załączniki.
Dokumenty
We wniosku o ustanowienie obrońcy z urzędu należy wykazać, że poniesienie kosztów obrońcy z wyboru powodowałoby uszczerbek dla utrzymania danej osoby lub jej rodziny. Ustawa wymaga należytego wykazania tych okoliczności - we wniosku trzeba dokładnie przedstawić swoją sytuację majątkowo-osobistą i wykazać, że poniesienie kosztów obrony przekracza możliwości domowego budżetu. Do wniosku należy załączyć dokumenty uwiarygodniające złą sytuacją materialną np. zaświadczenia z Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, zaświadczenie z Powiatowego Urzędu Pracy, zaświadczenie o stanie rodzinnym i majątkowym z Urzędu Miasta.
Zobacz: Adwokatura
Zarządzenie prezesa sądu
W sprawie przyznania obrońcy z urzędu prezes sądu wydaje zarządzenie, w którym wskazuje kto ma pełnić funkcję obrońcy z urzędu.
Zobacz również: Prawo karne
Wyznaczenie obrońcy z urzędu nakłada na obrońcę obowiązek podejmowania czynności procesowych do prawomocnego zakończenia postępowania. Jeżeli jednak czynności należy dokonać poza siedzibą lub miejscem zamieszkania obrońcy z urzędu, prezes sądu, przed którym ma być dokonana czynność, a w postępowaniu przygotowawczym prezes sądu rejonowego miejsca czynności, na uzasadniony wniosek dotychczasowego obrońcy może wyznaczyć dla dokonania tej czynności innego obrońcę spośród miejscowych adwokatów.