Komercyjne wykorzystywanie seksualne dzieci i młodzieży.
REKLAMA
REKLAMA
Najważniejsze wyniki
REKLAMA
- Zdaniem niemal połowy polskiej młodzieży (48%) prostytucja motywowana chęcią posiadania modnych ubrań, kosmetyków lub gadżetów to realny problem i dotyczy wielu osób. Według młodzieży prostytucja głodowa (ze względu na trudną sytuację życiową) jest dużo mniejszym problemem niż prostytucja aspiracyjna czy sponsoring.
- Co drugi mieszkaniec Polski i Ukrainy uważa, że problem prostytucji młodzieży spowodowanej brakiem podstawowych środków do życia jest realny i dotyczy wielu osób. Wśród młodzieży taką opinię wyraziło jedynie 37 % badanych.
- Zdecydowana większość Polaków i Ukraińców bardzo negatywnie ocenia wszystkie formy komercyjnych kontaktów seksualnych młodzieży (prostytucję w zamian za środki na życie, prostytucję w zamian za prezenty, np. modne ubrania, sponsoring, udostępnianie swoich nagich zdjęć w Internecie).
- Prostytucja spowodowana trudną sytuacją życiową jest najbardziej akceptowalna ze wszystkich omawianych zachowań.
- Polacy nie mają świadomości obowiązującego prawa w obszarze prostytucji dziecięcej.
Zobacz: „Chronimy dzieci”- polityka ochrony dzieci przez przemocą
REKLAMA
Pojęcie prostytucji młodzież rozumie szeroko – jako przyjmowanie jakichkolwiek korzyści materialnych w zamian za jakąś formę kontaktu seksualnego. Jednocześnie zdaje sobie sprawę zarówno z krótkoterminowych, jak i długoterminowych negatywnych konsekwencji prostytucji. Młodzi ludzie chętnie uczestniczyliby w zajęciach dotyczących zjawiska prostytucji, realizowanych w przystępnej i atrakcyjnej formie.
REKLAMA
Młodzi ludzie szukają informacji na tematy związane z seksualnością, chcą poszerzać swoją wiedzę, także dotyczącą zjawiska prostytucji małoletnich. Widać u nich świadomość problemu i krytyczne podejście do tego zjawiska. Główna potrzeba dotyczy więc motywowania ich do reagowania w przypadkach, kiedy wiedzą o takiej sytuacji w swoim środowisku. Sami chcieliby brać udział w zajęciach edukacyjnych poruszających te tematy i mają dość sprecyzowaną wizję takich spotkań.
Według młodzieży prostytucja głodowa (ze względu na trudną sytuację życiową) jest mniejszym problemem niż prostytucja aspiracyjna czy tzw. sponsoring. Ich zdaniem nastolatki częściej nawiązują komercyjne kontakty seksualne ze względu na chęć podwyższenia standardu swojego życia niż z powodu skrajnej biedy i braku środków do zaspokojenia podstawowych potrzeb. Podejście to pojawia się zarówno w grupowych wywiadach z młodzieżą, jak i w badaniu ankietowym na reprezentatywnej próbie. W wywiadach młodzież stwierdza, że prostytucja głodowa jest większym problemem w przypadku ludzi dorosłych, ponieważ oni mają większe zobowiązania i ich problemy finansowe są poważniejsze (szczególnie jeśli mają np. na utrzymaniu dzieci). Takie poglądy mogą wynikać z faktu, że wśród ich rówieśników częściej zdarzają się przypadki prostytucji aspiracyjnej niż prostytucji głodowej oraz z tego, że prostytucja aspiracyjna wydaje się bardziej obecna w mediach, skąd młodzi czerpią informacje. Dorośli Polacy dużo częściej niż młodzi uważają, że to bieda jest powodem nawiązywania przez młodzież komercyjnych kontaktów seksualnych.
Anna Sergiej/Źródło: FDN
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat