REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odroczenie wykonania kary pozbawienia wolności ze względu na zbyt ciężkie skutki

paragraf, prawo Fot. Fotolia
paragraf, prawo Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Osoba skazana na karę pozbawienia wolności może ubiegać się o odroczenie wykonania kary jeśli jej wykonanie spowodowałoby zbyt ciężkie skutki dla skazanego lub jego rodziny.

REKLAMA

Ustawa z dnia 3 czerwca 1997 Kodeks karny wykonawczy (Dz. U. z dnia 5 sierpnia 1997r.)daje skazanemu na karę pozbawienia wolności możliwość ubiegania się o odroczenie jej wykonania. Warunkiem jest wykazanie, iż wykonanie kary pozbawienia wolności spowoduje dla skazanego i lub jego rodziny zbyt ciężkie skutki. Przepisy kodeksu karnego wykonawczego nie zawierają katalogu „zbyt ciężkich skutków”, których możliwe wystąpienie uzasadniałoby wydanie przez sąd postanowienia o odroczeniu wykonania kary. W związku z tym każdy przypadek musi być rozpatrzony indywidualnie. Pod pojęciem „zbyt ciężkich skutków” mogą się kryć np. następujące stany faktyczne:

REKLAMA

• konieczność zapewnienia rodzinie niezbędnych środków do życia (jeśli skazany jest jedynym żywicielem rodziny) lub opieki nad osobą najbliższą,
• konieczność dokończenia nauki,
• choroba skazanego (nie dotyczy to choroby psychicznej lub innej ciężkiej choroby, gdyż w takim przypadku istnieje odrębna podstawa do odroczenia wykonania kary, o czym mowa w dalszej części artykułu) 

Zobacz: Kodeks karny wykonawczy

REKLAMA

Jak wspomniano, należy mieć na uwadze, iż jest to wyliczenie przykładowe i każdy z tych przypadków podlegał będzie indywidualnej ocenie sądu. Dla przykładu warto przytoczyć postanowienie Sądu Apelacyjnego we Wrocławiu z dnia 13.10.2004 (II AKzw 837/2004, LexPolonica nr 350626), w którym stwierdzono, iż brak możliwości kontynuowania nauki może być uznany za „ciężki skutek” w myśl art. 151 § 1 kkw, tylko wówczas, gdy natychmiastowe wykonanie kary powoduje przerwanie edukacji, której koniec lub wyodrębniony jej fragment (klasa, semestr) jest nieodległy. Inaczej natomiast należy ocenić sytuację, w której skazany podejmuje dalszą naukę w trakcie toczącego się postępowania karnego, a termin zakończenia nauki znacznie przekracza okres, na jaki - stosownie do art. 151 § 3 kkw - możliwe jest odroczenie wykonania kary.

Wniosek o odroczenie wykonania kary składa się do sadu, który wydał wyrok skazujący. Wniosek podlega opłacie w wysokości 80 zł. Na postanowienie sądu przysługuje zażalenie do sądu II instancji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Złożenie wniosku o odroczenie wykonania kary nie wstrzymuje wykonania wyroku. W związku z tym mimo złożenia takiego wniosku, mogą zostać podjęte czynności zmierzające do osadzenia skazanego celem odbycia kary pozbawienia wolności.

Zgodnie z art. 151 § 1 kkw odroczenie może być udzielane kilkakrotnie, jednakże łączny okres odroczenia nie może przekroczyć roku. Ograniczenie powyższe nie obowiązuje w przypadku kobiet ciężarnych lub w okresie 3 lat po urodzeniu dziecka i sprawowania nad nim opieki.

 Jeśli odroczenie wykonania kary będzie trwało co najmniej jeden rok, to na podstawie art. 152 kkw sąd może warunkowo zawiesić wykonanie tej kary. Możliwe jest to pod warunkiem, że orzeczona kara nie przekracza 2 lat pozbawienia wolności. 

Inne przypadki odroczenia

Zobacz: Uprawnienia pokrzywdzonego w sprawie o wykroczenia

Poza opisanymi powyżej przepisy przewidują inne podstawy odroczenia wykonania kary pozbawienia wolności. Są nimi:

a) odroczenie ze względu na ciężką chorobę

Art. 150 kkw stanowi, że wykonanie kary pozbawienia wolności w wypadku choroby psychicznej lub innej ciężkiej choroby uniemożliwiającej wykonywanie tej kary sąd odracza do czasu ustania przeszkody. Należy mieć świadomość, iż nie każda choroba psychiczna uzasadnia odroczenie wykonania kary pozbawienia wolności , ale tylko choroba ciężka. Za ciężką chorobę uznaje się taki stan skazanego, w którym umieszczenie go w zakładzie karnym może zagrażać życiu lub spowodować dla jego zdrowia poważne niebezpieczeństwo.

b) Odroczenie ze względu na przeludnienie

Kolejną przesłanką do odroczenia wykonania kary pozbawienia wolności jest przeludnienie w zakładach karnych. Sąd może odroczyć wykonanie kary pozbawienia wolności na okres 6 miesięcy jeśli liczba osadzonych w zakładach karnych lub aresztach śledczych przekracza w skali kraju ogólną pojemność tych zakładów. 

Odroczenia z tego powodu nie stosuje się wobec skazanego, który dopuścił się przestępstwa z zastosowaniem przemocy lub groźby jej użycia lub orzeczono w stosunku do niego karę przekraczającą 2 lata pozbawienia wolności.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skoro nieznajomość prawa szkodzi, to czyja to jest wina, że go nie znamy? [5 POWODÓW]

Prawo dotyka wszystkich. Tymczasem prawdziwie poznają je osoby decydujące się na studia prawnicze. Brak znajomości prawa rodzi niesprawiedliwość społeczną. Jakie są powody nieznajomości prawa? Czy możliwe są zmiany pozwalające na zrozumienie przepisów prawnych przez każdego?

Pracujący emeryt z przywilejami finansowymi: zwolnienie z PIT i wyższa emerytura. Niektórzy mają limity dorabiania

ZUS informuje, że w ciągu ostatnich dziewięciu lat liczba pracujących emerytów wzrosła o 51,7 proc. Na koniec grudnia 2015 roku w Polsce było 575,4 tys. pracujących emerytów, natomiast na koniec 2024 roku ich liczba wzrosła do 872,6 tys. Nic dziwnego. Przepisy wspierają aktywność zarobkową emerytów.

Rozporządzenie DORA - co to jest i kogo dotyczy? [PRZEWODNIK]

Czego dotyczy unijne rozporządzenie DORA? Wprowadza nowe pojęcia i wymagania dotyczące cyberbezpieczeństwa w sektorze finansowym. Prezentujemy przewodnik po DORA z wyjaśnieniem trudnych pojęć dla dostawców usług ICT.

Kiedy ZUS przyznaje tzw. rentę alkoholową? Niezdolność do pracy musi być spowodowana czymś więcej niż chorobą alkoholową

W orzecznictwie lekarskim nie istnieje pojęcie tzw. renty alkoholowej. Jak podkreśla Wojciech Dąbrówka, rzecznik prasowy ZUS-u, sam fakt istnienia choroby alkoholowej nie jest wystarczający do uzyskania świadczenia rentowego z tytułu niezdolności do pracy. Istotne jest stwierdzenie, że choroba alkoholowa może spowodować dodatkowe schorzenia będące powikłaniami uzależnienia, które znacznie ograniczają zdolność do pracy. Przykładami takich powikłań mogą być marskość wątroby, przewlekłe zapalenie trzustki, uszkodzenie układu nerwowego, uszkodzenie układu krążenia, a także zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania.

REKLAMA

Plagiat w mediach – konsekwencje prawne i możliwości dochodzenia roszczeń

Plagiat jest poważnym naruszeniem zarówno zasad etyki dziennikarskiej, jak i obowiązujących przepisów prawa autorskiego. Współczesna era cyfryzacji oraz dynamiczny przepływ informacji sprzyjają przypadkom wykorzystywania cudzych treści bez odpowiedniego przypisania autorstwa. Warto przeanalizować, jakie regulacje prawne chronią twórców przed plagiatem w kontekście informacji prasowych oraz jakie działania mogą podjąć osoby poszkodowane w sytuacji, gdy ich teksty zostaną skopiowane bezprawnie.

Sejm na żywo 31 marca 2025 r.: Komisja śledcza ds. Pegasusa

Przesłuchanie Mai Rodwald, prokurator, wezwanej w celu złożenia zeznań w toczącym się postępowaniu zmierzającym do zbadania legalności, prawidłowości oraz celowości czynności operacyjno-rozpoznawczych podejmowanych m.in. z wykorzystaniem oprogramowania Pegasus przez członków Rady Ministrów, służby specjalne, Policję, organy kontroli skarbowej oraz celno-skarbowej, organy powołane do ścigania przestępstw i prokuraturę w okresie od dnia 16 listopada 2015 r. do dnia 20 listopada 2023 r.

Świadczenie wspierające jednak nadal na 7 lat. Nawet jeżeli nowe wytyczne dla WZON i PZON dadzą pkt 7 i 8 oraz stałe orzeczenie

Dla osób niepełnosprawnych prawnym wydarzeniem ostatniego tygodnia było wydanie wytycznych dla WZON i PZON co do stałych orzeczeń dla osób cierpiących na jedną z przeszło 200 chorób genetycznych. Wytyczne opublikował Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, Łukasz Krasoń. Wytyczne generalnie są adresowane dla dzieci do 16 roku życia i ich rodziców. Po otrzymaniu orzeczenia ważnego do ukończenia 16 roku życia będzie ono miało charakter stały (do 16. roku życia). Następnie osoba niepełnosprawna wystąpi o orzeczenie "dla dorosłych" i ono także będzie miało charakter stały. Niestety (na dziś) posiadanie stałego orzeczenia o niepełnosprawności nie ma znaczenia dla świadczenia wspierającego. Świadczenie to jest przeznaczone dla osób dorosłych. Dla świadczenia wspierającego istotne jest nie orzeczenie o niepełnosprawności, a poziom potrzeby wsparcia ustalony przez WZON, a tego nowe wytyczne nie dotyczą. W dalszym ciągu nie ma planów, aby świadczenie wspierające było przyznawane dożywotnio. Są tylko takie postulaty.

Czy stopień niepełnosprawności wpływa na wysokość zachowku?

Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Wyższy zachowek przysługuje bowiem osobom trwale niezdolnym do pracy. Co to oznacza?

REKLAMA

Sąd zmodyfikował zasadę (albo świadczenie wspierające albo pielęgnacyjne). Do MOPS nie trzeba oddawać 9000 zł świadczenia pielęgnacyjnego. Mając przeszło 9000 zł wspierającego

Miało być tak. Osoba niepełnosprawna otrzymuje świadczenie wspierające w wysokości np. 30 000 zł. Za okres np. 10 miesięcy. Po otrzymaniu tych pieniędzy opiekun osoby niepełnosprawnej oddaje (do MOPS) równoważne 30 000 zł (świadczenie pielęgnacyjne). Chodziło o to, aby w okresie rozpatrywania wniosku o przyznanie świadczenia wspierającego, rodzina osoby niepełnosprawnej (najczęściej stopień znaczny) miała środki na utrzymanie osoby niepełnosprawnej. Finansować to miało świadczenie pielęgnacyjne, które następnie (jako pewien kredyt społeczny) trzeba zwrócić do MOPS. Taki miał być model rozliczenia między świadczeniem wspierającym a pielęgnacyjnym. W praktyce nie mamy z obu stron po 30 000 zł. Dla 2024 r. za okres 10 miesięcy otrzymywało się 29 880 zł świadczenia pielęgnacyjnego (miesięcznie 2988 zł), a maksymalna wysokość świadczenia wspierającego to za 10 miesięcy 39 180 zł (miesięcznie 3918 zł). W zależności od tempa przyznawania świadczenia wspierającego można było tak rozliczać okresy 5 miesięcy jak i np. 14 miesięcy.

Bezpieczne i dochodowe (odsetki do 6,80%). Obligacje skarbowe - nowe emisje w kwietniu 2025 r. Jaka opłata za wcześniejszy wykup?

Ministerstwo Finansów w komunikacie przekazało informacje o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które są sprzedawane w kwietniu 2025 r. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmienią się w porównaniu do oferowanych w marcu, lutym i styczniu br.

REKLAMA