Przestępstwo zniesławienia – przepisy, orzecznictwo, przykłady

Kamil Lorek
Radca prawny, wykładowca akademicki różnych przedmiotów prawniczych, prelegent na konferencjach naukowych, absolwent Uniwersytetu Marii Curie – Skłodowskiej w Lublinie oraz Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego
rozwiń więcej
Na czym polega przestępstwo zniesławienia? / Na czym polega przestępstwo zniesławienia? / Shutterstock

Pomawianie innej osoby o naganne czyny jest czymś moralnie złym. Może ono polegać na przykład na przekazywaniu nieprawdziwych informacji na nasz temat. Prawdopodobnie nikt nie chciałby zostać zniesławionym, ponieważ może to być poniżające albo narazić na utratę zaufania. Dlatego dopuszczenie się takiego zachowania może wywołać określone konsekwencje prawne.

Czyn zabroniony

Przede wszystkim należy zaznaczyć, iż pomówienie kogoś może wiązać się z odpowiedzialnością karną. Zgodnie bowiem z art. 212 Kodeksu karnego:

§  1. Kto pomawia inną osobę, grupę osób, instytucję, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej o takie postępowanie lub właściwości, które mogą poniżyć ją w opinii publicznej lub narazić na utratę zaufania potrzebnego dla danego stanowiska, zawodu lub rodzaju działalności, podlega grzywnie albo karze ograniczenia wolności.

Tak więc zniesławienie może skutkować karą grzywny albo nawet ograniczeniem wolności. Pomówić można nie tylko konkretną osobę, ale także między innymi grupę osób, osobę prawną, instytucję. Pokrzywdzonym może być więc na przykład spółka, przedsiębiorstwo, publiczna instytucja. Zakres podmiotowy jest więc dość szeroki. 

Zniesławienie może dotyczyć:

  • postępowania (działanie lub zaniechanie) albo
  • właściwości (np. niespełnienia norm, braku doświadczenia, wykształcenia itp.).   

Wystarczy spełnienie jednej z powyższych przesłanek. Jednocześnie to zarzucane zachowanie albo właściwości muszą stwarzać ryzyko:

  • poniżenia tego podmiotu w opinii publicznej albo
  • narażenia na utratę zaufania potrzebnego dla danego stanowiska, zawodu, rodzaju działalności. 

Zgodnie z postanowieniem Sądu Najwyższego z dnia 05 czerwca 2013 roku, sygn. III KK 387/12:

„Przedmiotem ochrony przepisu art. 212 § 1 KK jest cześć i godność osoby pomawianej o postępowanie lub właściwości, które są sprzeczne z prawem, z zasadami etyki, w tym etyki zawodowej oraz o na przykład brak kompetencji lub zdolności do wykonywania danego zawodu.”

Podkreślić należy, iż do popełnienia tego czynu zabronionego wystarczy już tylko sama możliwość poniżenia lub utraty zaufania. Zdarzenia te wcale nie muszą nastąpić. Warto zaznaczyć, że przepis ten nie odnosi się do każdego poniżenia, ale tylko do poniżenia w opinii publicznej. Osobiste przykrości danej osoby w wyniku jej pomówienia nie mają więc tutaj znaczenia jeżeli nie będą narażać jej na poniżenie w opinii publicznej ani narażać na utratę zaufania. 

Odnosząc się do ryzyka utraty zaufania należy zaznaczyć, iż może ono obejmować wiele różnych form aktywności:

  • zajmowanie stanowiska;
  • wykonywanie zawodu; 
  • prowadzenie działalności.

Do zaistnienia odpowiedzialności karnej wystarczy narażenie na utratę zaufania tylko do jednej z wymienionych wyżej form. Jednocześnie prawodawca nie określa w żaden sposób ich zakresu. Tak zatem może to być wiele bardzo różnych stanowisk (wysokich, niższych), zawodów, działalności. Odpowiedzialność karna może więc dotyczyć nie tylko zawodów zaufania publicznego. Wskazana w omawianym przepisie działalność może polegać na działalności gospodarczej, ale także między innymi społecznej, politycznej. 

Przykład

Jan wykrzykuje w dzień na ulicy pod siedzibą przedsiębiorcy Józefa prowadzącego indywidualną działalność gospodarczą osoby fizycznej nieprawdziwe, fałszywe informacje o tym, że jest nieuczciwym przedsiębiorcą, okrada klientów. W tej sytuacji występuje zniesławienie. 

Przykład

Inne przykłady zachowań, które mogą być uznane za zniesławienie:

  • opublikowanie na mediach społecznościowych informacji o tym, że określone przedsiębiorstwo nigdy nie wystawia faktur;
  • oskarżenie o kradzież pieniędzy z zakładu pracy;
  • opowiadanie w społeczności lokalnej o tym, że określona osoba jest złą matką i zaniedbuje dzieci.
Ważne

Co ważne, skazanie z tytułu dokonania zniesławienia z art. 212 Kodeksu karnego skutkuje wpisaniem skazanego do Krajowego Rejestru Karnego. Będzie on więc figurować jako osoba skazana. 

Według wyroku Sądu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 08 maja 2006 roku, II Aka 448/05 „Wypowiedź zniesławiająca może być wyrażona nie tylko w trybie oznajmującym, lecz także w trybie przypuszczającym.” Nie musi to być więc tylko mocny, brutalny komunikat.

Zgodnie z § 2 omawianego przepisu art. 212 k.k.:

§  2.  Jeżeli sprawca dopuszcza się czynu określonego w § 1 za pomocą środków masowego komunikowania,

podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku.

Tak zatem w przypadku zniesławienia za pomocą środków masowego komunikowania (np. w internecie) sprawca może ponieść jeszcze większą karę (nawet 1 rok pozbawienia wolności). 

Na podstawie § 4 tegoż przepisu ściganie sprawcy czynu z § 1 albo 2 odbywa się z oskarżenia prywatnego. Jeżeli więc pokrzywdzony nie będzie chciał go ścigać to sprawca nie poniesie odpowiedzialności karnej. 

Fałszywe oskarżenie

Warto odnieść się również do sytuacji, w której ktoś pomawia kogoś o naganne zachowania np. popełnienie przestępstwa przed organem ścigania lub sądem. Wydaje się, że wtedy zastosowanie będzie mieć art. 234 Kodeksu karnego, według którego:

Kto, przed organem powołanym do ścigania lub orzekania w sprawach o przestępstwo, w tym i przestępstwo skarbowe, wykroczenie, wykroczenie skarbowe lub przewinienie dyscyplinarne, fałszywie oskarża inną osobę o popełnienie tych czynów zabronionych lub przewinienia dyscyplinarnego,
podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5. 

Jeżeli więc ktoś dopuszcza się fałszywych oskarżeń wobec innego przed wymiarem sprawiedliwości, to grozi mu jeszcze większa odpowiedzialność karna, nawet pozbawienie wolności do lat 5. 

Czyn z art. 234 k.k. można popełnić poprzez fałszywe oskarżenie przed sądem albo organami ścigania. Takimi organami mogą być między innymi prokurator, policja, CBA, ABW, Żandarmeria Wojskowa, Straż Graniczna, Służba Celna. 

Przestępstwo z art. 234 k.k. może polegać na niesłusznym wszczęciu postępowania karnego przeciwko niewinnej osobie albo na przekroczeniu granic obrony koniecznej przez oskarżonego. W myśl uchwały Sądu Najwyższego z dnia 11 stycznia 2006 roku (I KZP 49/05):

„Oskarżony, który składając wyjaśnienia w związku z toczącym się przeciwko niemu postępowaniem karnym, fałszywie pomawia inną osobę o współudział w tym przestępstwie w celu ukrycia tożsamości rzeczywistych współuczestników tego przestępstwa, a nie w celu własnej obrony, wykracza poza granice przysługującego mu prawa do obrony i może ponosić odpowiedzialność karną z art. 234 k.k.”

Brak odpowiedzialności karnej

Należy jednak zaznaczyć, iż nie każdy przypadek pomówienia będzie oznaczał popełnienie czynu zabronionego, a tym samym nie zawsze musi skutkować odpowiedzialnością karną z tego tytułu. Przede wszystkim, przepis art. 212 k.k. będzie mieć zastosowanie jeżeli wystąpią określone w nim znamiona. Odpowiedzialność nie wystąpi jeżeli określone pomówienie nie będzie stwarzać ryzyka poniżenia w opinii publicznej ani narażenia na utratę zaufania. 

Ponadto, należy także wskazać na przepis art. 213 Kodeksu karnego:

§  1. Nie ma przestępstwa określonego w art. 212 § 1, jeżeli zarzut uczyniony niepublicznie jest prawdziwy. 

§  2. Nie popełnia przestępstwa określonego w art. 212 § 1 lub 2, kto publicznie podnosi lub rozgłasza prawdziwy zarzut:

1) dotyczący postępowania osoby pełniącej funkcję publiczną lub

2) służący obronie społecznie uzasadnionego interesu.

Ważne

Jeżeli ktoś niepublicznie informuje o niewłaściwym postępowaniu albo właściwościach jakiejś osoby, które są prawdziwe, to nie poniesie odpowiedzialności. Nawet jeśli taka informacja może narazić kogoś na utratę zaufania to jednak informator nie popełnia czynu zabronionego. 

Regulacja § 2 przytoczonego przepisu odnosi się z kolei do publicznego rozgłaszania prawdziwych zarzutów. Jeżeli dotyczą one osób pełniących funkcję publiczną lub służą obronie społecznie uzasadnionego interesu to nie ma zniesławienia w rozumieniu prawa karnego. W tym miejscu warto zaznaczyć, iż zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego z dnia 15 stycznia 2014 roku, V KK 178/13:

„Pojęcie obrony społecznie uzasadnionego interesu należy rozumieć w sposób zobiektywizowany, gdyż nie można sprowadzać go do subiektywnego przekonania sprawcy, że broni on społecznie uzasadnionego interesu.”

Należy też nadmienić, iż w myśl tejże regulacji „Jeżeli zarzut dotyczy życia prywatnego lub rodzinnego, dowód prawdy może być przeprowadzony tylko wtedy, gdy zarzut ma zapobiec niebezpieczeństwu dla życia lub zdrowia człowieka albo demoralizacji małoletniego.”

Omawiany przepis służy między innymi realizacji prawa do krytyki. W tym miejscu warto przytoczyć wyrok Sądu Najwyższego z dnia 17 marca 2015 roku, V KK 301/14, zgodnie z którym:

Wartość w postaci omówionego przedmiotu ochrony pozostawać oczywiście powinna w równowadze z koniecznością ochrony innych wartości, to jest prawa do swobody wypowiedzi, prawa do krytyki oraz możliwości działania różnych organów...”

„...Prawo do „krytyki” nie może być utożsamiane z prawem do „zniesławiania”, a krytyczne oceny powinny być wyrażane w odpowiedniej formie, zwłaszcza gdy nie są wyrażane w sposób spontaniczny lub w toku szybkiej wymiany słów...”

Podsumowanie

Pomówienie kogoś o nieprawdziwe postępowanie lub właściwości może skutkować odpowiedzialnością karną. Po ewentualnym skazaniu taki pomawiający będzie mieć orzeczoną karę oraz zostanie wpisany do Krajowego Rejestru Karnego. Wpis ten może być problematyczny między innymi przy ubieganiu się o zatrudnienie w niektórych miejscach. 

Nie każdy przypadek zniesławiania będzie karalny. Muszą bowiem być zrealizowane wszystkie znamiona takiego czynu. Zakaz pomawiania nie może ograniczać innych praw, wolności takich jak między innymi prawo do krytyki, swoboda wypowiedzi.

 Koniecznym jest także wskazanie, że czynu zabronionego nie stanowi czyn, którego społeczna szkodliwość jest znikoma. Wynika to z  art. 1 § 2 kk, a także z art. 115 § 2 kk, który określa przesłanki oceny stopnia społecznej szkodliwości czynu. Są to między innymi:

  • rodzaj naruszonego lub zagrożonego dobra,
  • rozmiary wyrządzonej lub grożącej szkody,
  • okoliczności popełnienia czynu, 
  • waga naruszonych przez sprawcę obowiązków,
  • postać zamiaru (bezpośredni, ewentualny)
  • motywacja sprawcy. 

Ponadto, należy zaznaczyć, iż zniesławienie z art. 212 kk może być popełnione tylko umyślnie. Nie poniesie więc odpowiedzialności karnej osoba, która dokonała tego nieumyślnie. 

Warto dodać, iż zniesławienie może także wywołać skutki cywilnoprawne. Niezależnie od postępowania karnego, pokrzywdzony może dochodzić przysługujących mu praw na drodze postępowania cywilnego. Może on przed sądem żądać między innymi:

  • naprawienia szkody, krzywdy z tytułu naruszenia jego dóbr osobistych;
  • zaniechania dalszych naruszeń. 

Autor: radca prawny dr Kamil Lorek

Orzecznictwo:

  1. Uchwała Sądu Najwyższego z dnia 11 stycznia 2006 roku I KZP 49/05
  2. Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 15 stycznia 2014 roku, V KK 178/13
  3. Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 17 marca 2015 roku, V KK 301/14
  4. Postanowienie Sądu Najwyższego z dnia 05 czerwca 2013 roku, sygn. III KK 387/12
  5. Wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 08 maja 2006 roku, II Aka 448/05

 

oprac. Wioleta Matela-Marszałek
rozwiń więcej
Prawo
Komunikat PFRON: wniosek Wn-D z wyższymi kwotami dofinansowań i możliwością korekty od lipca 2024 r. Nowa wersja załącznika INF-D-P
06 sty 2025

Wstecznie, od wypłaty za lipiec 2024 r. nastąpiło podniesienie wysokości miesięcznego dofinansowania do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego finansowanego ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON). Wyższa będzie także dotacja z budżetu państwa na realizację tego zadania. Zmiany te wprowadziła ustawa z 5 grudnia o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, która została opublikowana w Dzienniku Ustaw z 30 grudnia 2024 r. poz. 1961 i weszła w życie w Sylwestra 2024 r. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych poinformował w komunikacie z 2 stycznia 2025 r., że wnioski z nowymi kwotami można już składać - z możliwością korygowania dokumentów za okresy od lipca 2024 r. Trzeba też zwrócił uwagę na nową wersję załącznika INF-D-P.

Umiarkowany stopień niepełnosprawności. 73 500,00 zł z PFRON. Samochód. Większa swoboda niż zazwyczaj na wydatki
06 sty 2025

PFRON zaktualizował program "Aktywny samorząd na 2025 r." Osoby niepełnosprawne z dopłatami do wyposażenia samochodu w (Obszarze A) zadanie 1 (73 500 zł) i 4 (do 4620 zł). Przy wydaniu 73 500 zł nie obowiązuje katalog urządzeń możliwych do dofinansowania, główną przesłanką do udzielenia pomocy jest uzasadnienie potrzeby zakupu lub montażu danego urządzenia lub wyposażenia w odniesieniu do ograniczeń wynikających z dysfunkcji ruchu. Wnioski w marcu 2025 r. Na razie od 2 stycznia 2025 r. można składać wnioski na dodatek do prądu (100 zł). 

Do wzięcia 10 lub 17 tys. zł na ferie zimowe dla dzieci i młodzieży. Ruszył nabór wniosków dla tych, którzy jako pierwsi rozpoczynają ferie w 2025 r. Pozostali już niebawem [harmonogram]
06 sty 2025

Fundacja LOTTO im. Haliny Konopackiej rozpoczęła nabór wniosków o dofinansowanie organizacji obozów zimowych dla dzieci i młodzieży uczęszczających do szkół podstawowych. W ramach konkursu (pn. „odLOTTOwe ferie 2025”) można otrzymać darowiznę celową na sfinansowanie zimowiska w wysokości 10 tys. lub nawet 17 tys. zł [według wyboru beneficjenta].

MOPS: Kiedy podwojone świadczenie pielęgnacyjne (3287 zł razy dwa)? Kiedy pojedyncze? [Przykłady]
05 sty 2025

Ile świadczeń pielęgnacyjnych z MOPS, gdy jedna osoba opiekuje się dwoma osobami niepełnosprawnymi? Jedno czy dwa? Pytanie ma w założeniu błąd. Zawsze jest jedno świadczenie pielęgnacyjne. Jednak można otrzymać dwa razy więcej pieniędzy ze świadczenia pielęgnacyjnego (albo i trzy razy). Od 1 stycznia 2024 r. w przypadku dwóch osób niepełnosprawnych świadczenie jest podwajane. Dotyczy to jednak wyłącznie niepełnosprawnych dzieci - przy dwójce dzieci np. jest to według stawek na 2024 r. 2 razy 2988 zł (według stawek na 2025 r. 2 razy 3287 zł). Dorosłe osoby niepełnosprawne nie mają takiego przywileju. Syn opiekujący się mamą i tatą otrzyma 3287 zł.

Podatek od deszczówki czy roztopów 2025: sprawdź czy musisz zapłacić
04 sty 2025

Wiele osób nie ma świadomości, że obowiązuje podatek od deszczówki. Również w 2025 r. należy go uiścić jeżeli spełnia się ustawowe kryteria. Jest to ustawowo zwana opłata za zmniejszenie naturalnej retencji. Temat niezwykle kontrowersyjny, bo przecież zbieranie deszczówki to ekologiczne działanie, a trzeba za nie jeszcze płacić! Zatem: kto, kiedy i ile musi zapłacić podatku od deszczówki w 2025 r.?

PFRON: Rzutem na taśmę. 600 zł (6 x 100 zł). Dodatek do prądu dla zapominalskich. [Wnioski do 31 stycznia 2025 r.]
04 sty 2025

PFRON wprowadził możliwość otrzymania w 2025 roku dodatku do prądu elektrycznego za okres od 1 lipca 2024 r. (z mocą wsteczną). Osoby niepełnosprawne mogą otrzymać nawet 600 zł. Wniosek musi jednak zostać złożony najpóźniej do końca stycznia 2025 r. Termin ten jest nieprzekraczalny.

PFRON: Od 2 stycznia wnioski o dodatek na prąd. 100 zł miesięcznie. PFRON nie zmienił niekorzystnych zasad dofinansowania
03 sty 2025

Na koniec 2024 r. zarząd PFRON zadecydował o zasadach wypłat świadczeń z programu „Aktywny samorząd” (Edycja 2025 r.). Już od 2 stycznia 2025 r. osoby niepełnosprawne (każdy stopień) mogą składać wnioski o dodatek do prądu. Zasady: 100 zł miesięcznie, wypłata w cyklach 3 miesięcznych, możliwość otrzymania wstecznie dodatku aż od lipca 2024 r.  - okres kwalifikowalny na refundację poniesionych kosztów – 180 ostatnich dni przed złożeniem wniosku.

Zasiłek macierzyński w kilku wyjątkowych sytuacjach – zasady, terminy
03 sty 2025

Zasiłek macierzyński to świadczenie pieniężne przysługujące osobom objętym ubezpieczeniem chorobowym. Jest to bez wątpienia pewnego rodzaju wsparcie finansowe w okresie związanym z narodzinami dziecka lub jego przyjęciem na wychowanie. Jego celem jest zapewnienie środków do życia matkom, ojcom lub innym osobom opiekującym się dzieckiem, w sytuacjach wymagających czasowego wyłączenia z aktywności zawodowej. Prawo do zasiłku macierzyńskiego mają nie tylko kobiety, które urodziły dziecko, ale również ojcowie oraz osoby, które przejmują opiekę nad dzieckiem w ramach adopcji lub rodziny zastępczej. Oprócz standardowych sytuacji posiadania prawa do zasiłku macierzyńskiego przysługuje on również w kilku innych, nietypowych przypadkach, które zostaną omówione w dalszej części tego artykułu. 

PFRON wprowadza rekordowe dofinansowania do wynagrodzenia pracownika z niepełnosprawnością. Sprawdź, jakie są nowe stawki!
05 sty 2025

Od 2 stycznia 2025 r. pracodawcy mogą składać wnioski o zwiększone dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników z niepełnosprawnościami. Zmiany, wynikające z ustawy z 5 grudnia 2024 r., przewidują wyższe kwoty wsparcia, szczególnie dla osób z poważnymi schorzeniami. Dowiedz się, jakie są nowe stawki i jak złożyć wniosek!

Jakie alimenty, gdy rodzic nie pracuje?
03 sty 2025

Czy brak pracy rodzica może wpłynąć na wysokość alimentów? Co z możliwością uchylenia się od obowiązku alimentacyjnego? Wprawdzie problem ten nie został wprost rozstrzygnięty w przepisach, jednak Kodeks rodzinny i opiekuńczy zawiera ważne zasady.

pokaż więcej
Proszę czekać...