Kiedy zapłacisz za zakupy dokonane skradzioną kartą?
REKLAMA
REKLAMA
W ostatnim czasie kradzież kart płatniczych, czy też kodów PIN staje się coraz częstszym problemem. W takiej sytuacji w głowie okradzionego rodzi się najważniejsze pytanie. Czy będę musiał zapłacić za wszystkie nieautoryzowane transakcje?
REKLAMA
Odpowiedź na to pytanie zależy w dużej mierze od nas samych. Jeżeli przy obchodzeniu się z kartą płatniczą dochowamy należytej staranności, wtedy też nasze straty będziemy mogli znacząco ograniczyć. W takiej sytuacji ryzyko nieautoryzowanego użycia karty płatniczej w większej mierze obciąża bank, nie zaś klienta.
Nie oznacza to jednak, że posiadacz karty może spać spokojnie. Bank dokładnie sprawdzi nasze postępowanie. Jeżeli znajdzie w nim jakieś nieprawidłowości, wtedy też z dużą dozą prawdopodobieństwa, będzie starał się cały ciężar pokrycia strat przerzucić na nas.
Jeżeli nasze zachowanie zarówno przed kradzieżą, jak i po będzie odpowiednie, wtedy też straty będziemy musieli pokryć jedynie do równowartości 150 euro.
Zobacz również: Podział kart płatniczych
Jak postępować z kartą?
Przede wszystkim bank sprawdzi, czy w naszym postępowaniu zachowaliśmy należytą staranność. Chodzi przede wszystkim o to, czy swoim postępowaniem nie umożliwiliśmy osobom nieuprawnionym ominięcie zabezpieczeń. W tej mierze przepisy ustawy o elektronicznych instrumentach płatniczych wymagają od nas zachowania staranności przy przechowywaniu karty płatniczej oraz kodu identyfikacyjnego. Bezwzględnie zabronione jest trzymanie kodu wraz z kartą.
Oprócz tego posiadacz karty nie może przekazywać jej osobom nieuprawnionym. W przypadku stwierdzenia utraty karty o fakcie tym należy niezwłocznie powiadomić nasz bank.
Zadaj pytanie: Forum prawników
Zestawienie operacji
REKLAMA
Zasady prawidłowego obchodzenia się z karta to nie wszystko, na co trzeba zwrócić uwagę. Konieczne jest również uważne czytanie z wyciągu operacji przeprowadzonych na podstawie naszej karty. Często kradzież środków z konta może bowiem przez dłuższy czas pozostawać niezauważona. Aby takim sytuacjom zapobiegać banki regularnie wysyłają na adresy swoich klientów wyciągi z przeprowadzonych operacji finansowych.
Zgodnie z art. 27 ustawy o elektronicznych instrumentach płatniczych, w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości każdy klient ma obowiązek powiadomienia banku o zaistniałej sytuacji. Termin na powiadomienie powinien być określony w umowie o kartę płatniczą, jednak nie może być krótszy, niż 14 dni.
Zobacz również serwis: Umowy
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat