Fotoradary wyłącznie w miejscach zagrożenia
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Fotoradary mają być nadzorowane przez Inspekcję Transportu Drogowego (ITD), której kompetencje będą rozszerzone o kontrolę na drodze kierowców samochodów osobowych i motocykli, a nie jak dotychczas tylko ciężarowych i autobusów. Do tej pory o miejscu rozstawienia fotoradaru decydował właściciel urządzenia. Decyzję o umiejscowieniu sprzętu podejmowały najczęściej podległe lokalnym władzom straże miejskie, a pieniądze z mandatów trafiały do gminnych kas.
REKLAMA
Taka sytuacja ma ulec zmianie, gmina przed zamontowaniem radaru będzie musiała uzyskać wcześniej zgodę ITD. Urządzenia pomiarowe będą ustawiane w miejscach faktycznie niebezpiecznych, a nie tam, gdzie przepisy łamie największa liczba kierowców. Decyzję o potrzebie ustawienia fotoradaru będzie podejmował ITD na podstawie przeprowadzonych analiz ruchu oraz zagrożeń. Członkowie komisji uzasadniając konieczność wprowadzenia zmian w tym zakresie podkreślają, że rolą fotoradarów „nie powinno być polowanie na kierowców” zasilające budżet gminy, a zwiększenie bezpieczeństwa na drogach.
System automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym
Projekt komisji przewiduje również utworzenie systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym, składającego się z sieci fotoradarów oraz kamer nadzorujących ruch. System samoczynnie, po zarejestrowaniu wykroczenia takiego jak np. nadmierna prędkość lub przejechanie na czerwonym świetle, będzie rozpoznawał numer rejestracyjny auta, ściągnie dane właściciela auta z CEPiK-u (Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców) oraz poinformuje go o mandacie. Zastosowanie takiego rozwiązania przyśpieszy i uprości egzekwowanie prawa wobec osób dopuszczających się naruszeń w ruchu drogowym oraz sprawi, że doręczenie powiadomienia o wykroczeniu zajmie jedynie kilka dni, co obecnie może wynieść nawet miesiąc.
Automatyczny nadzór nad ruchem odciąży policję
Obsługą urządzeń pomiarowych oraz prowadzeniem postępowań w sprawach naruszeń zarejestrowanych fotoradarami w skali całego kraju zajmuje się około 500 policjantów ruchu drogowego, którzy zamiast realizować te obowiązki za biurkiem mogliby bezpośrednio strzec porządku na drogach. Poza wprowadzeniem systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym, policję w tym zakresie ma również odciążyć rozszerzenie uprawnień inspektorów transportu drogowego, którzy będą mogli ukarać kierowców za przekroczenie dozwolonej prędkości oraz przejazd na czerwonym świetle. W ramach kontroli inspektorzy uzyskają również kompetencje do zatrzymania nietrzeźwych lub rażąco naruszających przepisy ruchu drogowego kierowców.
Zobacz również serwis: Prawo karne
Wydłużenie okresu ukarania sprawcy wykroczenia
Członkowie komisji proponują wydłużenie terminu na ukaranie sprawcy wykroczenia zarejestrowanego przez fotoradar z 30 do 60 dni. Obecny okres na wystawienie mandatu okazuje się zbyt krótki, czego rezultatem jest kierowanie tego typu spraw do sądu.
Zobacz również serwis: Wykroczenia
Egzekucję poza tym ma usprawnić wprowadzenie przepisów nakładających na właściciela pojazdu obowiązek wskazania osoby prowadzącej pojazd zarejestrowany przez fotoradar. Właściciel, który odmówi identyfikacji kierowcy zostanie ukarany grzywną.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat