Osoba starsza za kierownicą samochodu – do jakiego wieku?

Emilia Panufnik
rozwiń więcej
Osoba starsza za kierownicą samochodu – do jakiego wieku? Badania, limit lat, senior. / fot. Fotolia
Osoby starsze za kierownicą samochodu mogą stanowić zagrożenie dla uczestników ruchu drogowego, ale i dla samych siebie. Czy istnieją przepisy prawne wskazujące granicę wieku, do którego można prowadzić auto? Czy kierowca senior ma obowiązek przechodzenia stosownych badań?

Senior za kierownicą auta

Osoby starsze wraz z wiekiem mają mniej wyostrzone zmysły (słabszy wzrok i słuch), sprawność fizyczną i refleks. Wiąże się to z zawężonym polem widzenia, opóźnioną reakcję na sytuacje występujące na drodze, słabą podzielnością uwagi i niewłaściwą oceną odległości. Na pewno trudno jest im zrezygnować z prowadzenia pojazdu, który może znacznie ułatwiać im przemieszczanie się z miejsca na miejsce. Osobom mieszkającym w małych miejscowościach grozi wówczas wykluczenie społeczne. Jednak należy zastanowić się czy jest to rozsądne zachowanie.

Senior za kierownicą pojazdu może stanowić niebezpieczeństwo dla innych uczestników ruchu drogowego jak i dla siebie. Jak jednak ocenić granicę wieku, od którego nie powinno się już kierować autem? Każdy człowiek jest inny i w różnym tempie się starzeje. Czy prawo przewiduje zakaz jazdy samochodem po przekroczeniu konkretnej granicy wiekowej?

Polecamy: Emerytury - zmiany 2019 (PDF)

Brak zakazu prowadzenia auta dla starszych kierowców

Aktualnie nie obowiązuje w Polsce zakaz jazdy samochodem po osiągnięciu konkretnego wieku. Warto jednak zastanowić się nad regulacją wymagającą przeprowadzania obowiązkowych badań po przekroczeniu określonej liczby lat. Społeczeństwo starzeje się i będzie coraz więcej seniorów na polskich drogach. Na nic zda się ich wieloletnie doświadczenie, jeśli będą mieli opóźnioną reakcję lub inne problemy zdrowotne niepozwalające na bezpieczną jazdę. Niektórzy wskazują, że już osiągnięcie 65 lat powinno uzasadniać przeprowadzenie badań sprawdzających zdrowie i sprawność seniorów w kierunku prowadzenia pojazdów. Kolejną sprawą powinno być uregulowanie obowiązkowych badań przeprowadzanych co kilka lat w celu kontroli.

Co ciekawe, seniorzy powodują mniej wypadków na drogach niż najmłodsi kierowcy.

Obecnie rzadko kierowcy sami podejmują decyzję o zbadaniu swojej sprawności psychoruchowej. Niestety zwykle dopiero po spowodowaniu wypadku lub stłuczki, gdy zachodzą uzasadnione zastrzeżenia co do stanu zdrowia, starsi kierowcy kierowani są przez starostę na badania z zakresu psychologii transportu. Najczęściej okazuje się, że nie przechodzą ich pozytywnie i tracą prawo jazdy. Taka decyzja powinna być jednak poparta wskazaniami medycznymi. Problemem najstarszych kierowców jest nieprawidłowa koncentracja uwagi. Nie można jednak generalizować. Czasami sprawność seniorów zaskakuje. Zdarza się, że 85-latek wykazuje się sprawnością psychoruchową na poziomie 35-latka. Wydaje się więc, że to kondycja konkretnej osoby powinna decydować o możliwości prowadzenia pojazdu, a nie jej wiek.

W niektórych państwach istnieje obowiązek przechodzenia kontrolnych badań przez seniorów. We Francji osobom po 70 roku życia wydaje się uprawnienia do prowadzeniach pojazdów na 2 lata, po czym należy przejść badania medyczne w celu uzyskania kolejnego zezwolenia na 2 lata.

Porady dla seniora za kierownicą

Nawet jeśli osoba starsza była wspaniałym kierowcą w młodym i średnim wieku, musi potrafić obiektywnie ocenić swoje aktualne umiejętności. Nie świadczy to o słabości, lecz o odpowiedzialnym zachowaniu dojrzałej osoby. Oto nasze porady dla kierowców w starszym wieku:

  1. Kluczowe jest dostosowanie sposobu jazdy do swoich możliwości. Należy prowadzić bardziej ostrożnie i starać się zachowywać odpowiednią odległość od innych uczestników ruchu drogowego.
  2. Nie powinno doprowadzać się do przemęczenia za kierownicą. Oznacza to rezygnację z dłuższych tras, organizowanie osoby, która mogłaby zmienić kierowcę w przypadku zmęczenia bądź planowanie jazdy w godzinach porannych, kiedy senior jest jeszcze wypoczęty.
  3. Warto zwrócić również uwagę na warunki pogodowe. Jazda w nocy, śniegu czy deszczu nie należy do najłatwiejszych nawet przy świetnym refleksie i młodym wieku. Tym bardziej takiej jazdy powinni unikać seniorzy.
  4. Również czas wzmożonego ruchu na drogach nie sprzyja osobom starszym. Korki w godzinach szczytu czy przedświąteczne, poświąteczne podróże sprzyjają stłuczkom i wypadkom drogowym.
  5. Kolejnym aspektem jest słaby wzrok. Jeśli senior nie jest w stanie zauważyć wszystkiego na drodze, a przy tym w odpowiednio szybkim czasie zareagować, powinien zastanowić się nad rezygnacją z prowadzenia pojazdu.
  6. Warto przemyśleć również wskazówki osób najbliższych. Ich uwagi na temat jazdy mogą być podyktowane troską o zdrowie seniora.
  7. Jeśli senior ze względu na swój stan zdrowia regularnie stosuje leki, powinien uważnie przeczytać ulotkę i sprawdzić czy może prowadzić pojazdy po ich zażyciu. Być może wpływają one na zdolność kierowania autem.

Prawo
Edukacja zdrowotna w szkołach od 1 września 2025 r. Dla kogo? Kto może prowadzić ten przedmiot?
18 lis 2024

Edukacja zdrowotna w szkołach od 1 września 2025 r. Dla kogo? Kto może prowadzić ten przedmiot? Komisje sejmowe we wtorek rozpatrzą informacje nt. przygotowania podstawy programowej i harmonogramu prac.

Obniżenie minimalnej składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców w 2025 r. Autopoprawka Ministerstwa Zdrowia. Trzy projekty w Sejmie
18 lis 2024

Obniżenie minimalnej składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców w 2025 r. Autopoprawka Ministerstwa Zdrowia dotycząca podstawy wyliczania oraz opłacania składki zdrowotnej. Trzy projekty w Sejmie

Prawo budowlane do zmiany. Nowe garaże i piwnice muszą być miejscami doraźnego schronienia
18 lis 2024

Konieczne są zmiany w prawie budowlanym. Ponieważ od 2026 roku piwnice i garaże w nowo budowanych obiektach użyteczności publicznej i blokach mieszkalnych będą musiały być tak zaprojektowane, by móc stworzyć w nich miejsca doraźnego schronienia.

Nowe przedmioty w szkole. Edukacja zdrowotna i edukacja obywatelska od roku szkolnego 2025/2026
18 lis 2024

Trwają prace nad projektem rozporządzeniem wprowadzającym do szkół nowe przedmioty: edukację zdrowotną i edukację obywatelską. Projekt trafił do konsultacji społecznych.

QUIZ Szybka 10 z wiedzy ogólnej. Rozruszaj swój mózg
18 lis 2024
Jesienią nie zapominasz o aktywności fizycznej? Świetnie, ale pamiętaj też o gimnastyce umysłu. Szybka 10 pytań z wiedzy ogólnej to doskonałe ćwiczenie na rozruszanie mózgu.
B2B (samozatrudnienie) zamiast umowy o pracę. Wady i zalety. Komu się opłaca taka forma współpracy zarobkowej?
18 lis 2024

Przejście na model współpracy B2B (tzw. samozatrudnienie) to decyzja, która daje większą niezależność i możliwość rozwoju, ale wiąże się również z pewnymi wyzwaniami. Popularność tego rozwiązania wciąż rośnie szczególnie w branżach takich jak IT, consulting czy marketing. Dodatkowo - nie wszystkie firmy oferują dziś zatrudnienie na umowę o pracę. Często to właśnie nowe możliwości zawodowe i wyższe wynagrodzenie na B2B skłaniają do założenia własnej działalności gospodarczej. Jeśli stoisz przed takim wyborem zapoznaj się z korzyściami, jakie daje Ci współpraca w formie B2B, ale także jakie obowiązki Cię czekają jako przedsiębiorcę.

Cena prądu w 2025 roku. Gospodarstwa domowe nadal z gwarantowaną ceną maksymalną 500 zł netto za 1 MWh
18 lis 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska chce przedłużenia na 2025 rok obowiązywania mechanizmu ceny maksymalnej za energię elektryczną dla odbiorców energii w gospodarstwach domowych, ustalonej na niższym poziomie niż cena, która wynika z zatwierdzonych taryf dla energii elektrycznej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. 18 listopada 2024 r. opublikowano założenia nowelizacji ustawy o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców (…).

Obowiązek szkolny. Do kiedy? Jakie kary? Ile dni nieusprawiedliwionych? Resort edukacji szykuje zmiany
18 lis 2024

Obowiązek szkolny. Do kiedy? Jakie kary? Ile dni nieusprawiedliwionych? Resort edukacji szykuje zmiany. Kto podlega obowiązkowi szkolnemu? Do kiedy trwa obowiązek szkolny? Ministerstwo Edukacji Narodowej pracuje nad projektem.

Vouchery Biedronki - reklamy nie wyjaśniają precyzyjnie zasad. Prezes UOKiK stawia zarzuty. Grozi kara do 10% obrotu
18 lis 2024

Na początku 2024 roku, 31 stycznia i 14 lutego, w sklepach Biedronka odbyły się jednodniowe akcje promocyjne – „Specjalna Środa” i „Walentynkowa Środa”. Klienci byli zachęcani do kupienia określonych produktów, za które mieli otrzymać „Zwrot 100% na voucher”. Okazało się jednak, że przedsiębiorca w przekazach reklamowych nie informował jasno o zasadach akcji. Prezes UOKiK postawił spółce Jeronimo Martins Polska zarzut naruszenia zbiorowych interesów konsumentów za co grozi kara do 10 proc. obrotu.

Wysyp mandatów. W tych miejscach kierowcy muszą się mieć na baczności. Inaczej wezwanie
18 lis 2024

System odcinkowego pomiaru prędkości prowadzi do znacznego wzrostu liczby mandatów. Szczególnie dotyczy to nowo wprowadzonych kamer na autostradzie A1, tworzących jeden z najdłuższych takich odcinków w kraju. Kierowcy powinni zachować szczególną ostrożność po przekroczeniu znaku D-51a, gdyż ryzyko otrzymania mandatu jest bardzo wysokie. 

pokaż więcej
Proszę czekać...