REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Osoba starsza za kierownicą samochodu – do jakiego wieku?

Osoba starsza za kierownicą samochodu – do jakiego wieku? Badania, limit lat, senior. / fot. Fotolia
Osoba starsza za kierownicą samochodu – do jakiego wieku? Badania, limit lat, senior. / fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Osoby starsze za kierownicą samochodu mogą stanowić zagrożenie dla uczestników ruchu drogowego, ale i dla samych siebie. Czy istnieją przepisy prawne wskazujące granicę wieku, do którego można prowadzić auto? Czy kierowca senior ma obowiązek przechodzenia stosownych badań?

Senior za kierownicą auta

Osoby starsze wraz z wiekiem mają mniej wyostrzone zmysły (słabszy wzrok i słuch), sprawność fizyczną i refleks. Wiąże się to z zawężonym polem widzenia, opóźnioną reakcję na sytuacje występujące na drodze, słabą podzielnością uwagi i niewłaściwą oceną odległości. Na pewno trudno jest im zrezygnować z prowadzenia pojazdu, który może znacznie ułatwiać im przemieszczanie się z miejsca na miejsce. Osobom mieszkającym w małych miejscowościach grozi wówczas wykluczenie społeczne. Jednak należy zastanowić się czy jest to rozsądne zachowanie.

REKLAMA

Senior za kierownicą pojazdu może stanowić niebezpieczeństwo dla innych uczestników ruchu drogowego jak i dla siebie. Jak jednak ocenić granicę wieku, od którego nie powinno się już kierować autem? Każdy człowiek jest inny i w różnym tempie się starzeje. Czy prawo przewiduje zakaz jazdy samochodem po przekroczeniu konkretnej granicy wiekowej?

Polecamy: Emerytury - zmiany 2019 (PDF)

Brak zakazu prowadzenia auta dla starszych kierowców

Aktualnie nie obowiązuje w Polsce zakaz jazdy samochodem po osiągnięciu konkretnego wieku. Warto jednak zastanowić się nad regulacją wymagającą przeprowadzania obowiązkowych badań po przekroczeniu określonej liczby lat. Społeczeństwo starzeje się i będzie coraz więcej seniorów na polskich drogach. Na nic zda się ich wieloletnie doświadczenie, jeśli będą mieli opóźnioną reakcję lub inne problemy zdrowotne niepozwalające na bezpieczną jazdę. Niektórzy wskazują, że już osiągnięcie 65 lat powinno uzasadniać przeprowadzenie badań sprawdzających zdrowie i sprawność seniorów w kierunku prowadzenia pojazdów. Kolejną sprawą powinno być uregulowanie obowiązkowych badań przeprowadzanych co kilka lat w celu kontroli.

Co ciekawe, seniorzy powodują mniej wypadków na drogach niż najmłodsi kierowcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obecnie rzadko kierowcy sami podejmują decyzję o zbadaniu swojej sprawności psychoruchowej. Niestety zwykle dopiero po spowodowaniu wypadku lub stłuczki, gdy zachodzą uzasadnione zastrzeżenia co do stanu zdrowia, starsi kierowcy kierowani są przez starostę na badania z zakresu psychologii transportu. Najczęściej okazuje się, że nie przechodzą ich pozytywnie i tracą prawo jazdy. Taka decyzja powinna być jednak poparta wskazaniami medycznymi. Problemem najstarszych kierowców jest nieprawidłowa koncentracja uwagi. Nie można jednak generalizować. Czasami sprawność seniorów zaskakuje. Zdarza się, że 85-latek wykazuje się sprawnością psychoruchową na poziomie 35-latka. Wydaje się więc, że to kondycja konkretnej osoby powinna decydować o możliwości prowadzenia pojazdu, a nie jej wiek.

W niektórych państwach istnieje obowiązek przechodzenia kontrolnych badań przez seniorów. We Francji osobom po 70 roku życia wydaje się uprawnienia do prowadzeniach pojazdów na 2 lata, po czym należy przejść badania medyczne w celu uzyskania kolejnego zezwolenia na 2 lata.

Porady dla seniora za kierownicą

Nawet jeśli osoba starsza była wspaniałym kierowcą w młodym i średnim wieku, musi potrafić obiektywnie ocenić swoje aktualne umiejętności. Nie świadczy to o słabości, lecz o odpowiedzialnym zachowaniu dojrzałej osoby. Oto nasze porady dla kierowców w starszym wieku:

  1. Kluczowe jest dostosowanie sposobu jazdy do swoich możliwości. Należy prowadzić bardziej ostrożnie i starać się zachowywać odpowiednią odległość od innych uczestników ruchu drogowego.
  2. Nie powinno doprowadzać się do przemęczenia za kierownicą. Oznacza to rezygnację z dłuższych tras, organizowanie osoby, która mogłaby zmienić kierowcę w przypadku zmęczenia bądź planowanie jazdy w godzinach porannych, kiedy senior jest jeszcze wypoczęty.
  3. Warto zwrócić również uwagę na warunki pogodowe. Jazda w nocy, śniegu czy deszczu nie należy do najłatwiejszych nawet przy świetnym refleksie i młodym wieku. Tym bardziej takiej jazdy powinni unikać seniorzy.
  4. Również czas wzmożonego ruchu na drogach nie sprzyja osobom starszym. Korki w godzinach szczytu czy przedświąteczne, poświąteczne podróże sprzyjają stłuczkom i wypadkom drogowym.
  5. Kolejnym aspektem jest słaby wzrok. Jeśli senior nie jest w stanie zauważyć wszystkiego na drodze, a przy tym w odpowiednio szybkim czasie zareagować, powinien zastanowić się nad rezygnacją z prowadzenia pojazdu.
  6. Warto przemyśleć również wskazówki osób najbliższych. Ich uwagi na temat jazdy mogą być podyktowane troską o zdrowie seniora.
  7. Jeśli senior ze względu na swój stan zdrowia regularnie stosuje leki, powinien uważnie przeczytać ulotkę i sprawdzić czy może prowadzić pojazdy po ich zażyciu. Być może wpływają one na zdolność kierowania autem.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kwoty emerytur i rent wolne od egzekucji i potrąceń w 2025 roku – zmiany od 1 marca

Po każdej waloryzacji emerytur i rent rosną też kwoty tych świadczeń wolne od potrąceń i egzekucji. Nie inaczej będzie w 2025 roku. Prezes ZUS wydał już 18 lutego 2025 r. komunikat w sprawie kwoty najniższej emerytury i renty, dodatku pielęgnacyjnego i dodatku dla sierot zupełnych, kwot maksymalnych zmniejszeń emerytur i rent oraz kwot emerytur i rent wolnych od egzekucji i potrąceń.

Orzekanie o niepełnosprawności: będzie nowy system. MRPiPS: projekt zatwierdzony

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej poinformowało 21 lutego 2025 r., że dzień wcześniej Komitet Monitorujący FERS zatwierdził projekt przebudowy modelu orzekania o niepełnosprawności oraz uporządkowania systemu świadczeń. MRPiPS dodało, że nowy system uwzględnia postulaty osób z niepełnosprawnościami, w tym orzekanie przez specjalistów z danych dziedzin.

Zakaz sprzedaży szampanów bezalkoholowych: Sejmowa komisja rozpatrzyła petycję. Czas na stanowisko resortu zdrowia

Czy zostanie wprowadzony zakaz sprzedaży szampanów bezalkoholowych? Co z produktami bezalkoholowymi imitującymi opakowania napoi alkoholowych? Sejmowa komisja rozpatrzyła w czwartek petycję w tej sprawie.

Świadczenia dla dzieci z niepełnosprawnością 2025 r.

Świadczenia dla dzieci z niepełnosprawnością 2025 r. O jakie świadczenia mogą wystąpić rodzice i opiekunowie dzieci niepełnosprawnych w 2025 r.? Ile wynoszą poszczególne świadczenia? Gdzie złożyć wniosek?

REKLAMA

Od 1 marca 2025 r. nowe, wyższe limity dorabiania dla rencistów i emerytów

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomniał w piątek, że od 1 marca zmianie ulegną limity dorabiania do świadczeń dla rencistów i dla wcześniejszych emerytów. Przekroczenie limitów może skutkować zmniejszeniem lub zawieszeniem wypłaty świadczenia przez ZUS.

Krwiodawcy bez ogólnopolskiej ulgi na komunikację? Rząd umywa ręce, odbija piłeczkę do samorządów

Honorowi krwiodawcy oddają krew, ratując życie, ale czy mogą liczyć na darmowe przejazdy komunikacją miejską w całym kraju? Posłanka Paulina Matysiak apeluje o jednolitą ulgę, jednak rząd odbija piłeczkę do samorządów. Czy to koniec nadziei na realne wsparcie dla dawców?

100 tys. emerytów oraz renciści rodzinni nie otrzymają wyrównania za lata wypłaty zaniżonych świadczeń – MRPiPS rozwiewa wszelkie wątpliwości

Konstrukcja wyrównania i odsetek może być stosowana, jeżeli ponowne ustalenie wysokości świadczenia wynikałoby z tego, że świadczenie zostało ustalone w wysokości niezgodnej z obowiązującymi przepisami – informuje MRPiPS. Osobom, którym przyznano emerytury lub renty rodzinnej w czerwcu w latach 2009-2019 i które przez lata miały wypłacane zaniżone świadczenia, świadczenia te – w opinii MRPiPS – zostały wyliczone zgodnie z prawem, a konstrukcja waloryzacji rocznej i kwartalnej jest zgodna z konstytucją, zatem – nie przysługują im jednorazowe wyrównania (które sięgałyby nawet kilkunastu tysięcy złotych), ani odsetki od tych wyrównań.

MRPiPS: Korzystne zmiany w systemie orzekania o niepełnosprawności coraz bliżej

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki w przesłanym w piątek komunikacie poinformowało, że Komitet Monitorujący FERS zatwierdził projekt przebudowy modelu orzekania w Polsce oraz uporządkowania systemu świadczeń. Zmiany te - w ocenie resortu - mają rozwiązać problemy osób z niepełnosprawnościami dotyczącymi systemu orzekania o niepełnosprawności.

REKLAMA

Rząd: Opóźnia o 6 miesięcy utrudnienia w budowie domów. Jak za daleko do szkoły i lasu domu nie wybudujesz. Tak dziś w przepisach

W 2026 r. utrudnienia w budowie domów. Nie tylko najdalej 1,5 km do szkoły podstawowej (w mieście - na wsi 3 km). Blisko domu musi być (nie dalej niż 3 km) o powierzchni 20 ha park, ogródek jordanowski albo las. Park i ogródek jordanowski muszą mieć infrastrukturą. Przepisy miały wejść w życie od 1 stycznia 2026 r. (decyzja rządu premiera M. Morawieckiego). Wejdą pół roku później (decyzja rządu premiera D. Tuska).

Gość Infor.pl: Dzieci uzależnione od smartfonów to lenistwo rodziców?

Czy powinno się zakazać używania smartfonów w szkołach? Jak media społecznościowe wykorzystują słabości naszego mózgu? Jak zbudować zdrową relację z technologiami? Czy gry komputerowe to sztuka? Gościem Infor.pl jest Krzysztof M. Maj z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie.

REKLAMA