W związku z licznymi sygnałami od zaniepokojonych pacjentów Rzecznik Praw Pacjenta informuje, że w przypadku odmowy wypisania przez lekarza recepty na lek refundowany osobie posiadającej aktualny dokument potwierdzający ubezpieczenie, pacjent powinien jak najszybciej skontaktować się z Biurem Rzecznika Praw Pacjenta za pośrednictwem ogólnopolskiej bezpłatnej infolinii 800-190-590. Dyżurujący pracownicy udzielą informacji, co w danej sytuacji zrobić, a w razie potrzeby podejmą interwencję.
Dodatkowo zachęcamy pacjentów do skorzystania z możliwości przysłania wniosku do Biura w tradycyjnej formie pisemnej lub też elektronicznej korzystając z elektronicznej skrzynki podawczej. Wniosek skierowany od pacjenta jest wolny od opłat i niezbędny, aby wszcząć postępowanie wyjaśniające w danej sprawie oraz wykorzystać narzędzia przewidziane w ustawie o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Podejmowane w takiej sytuacji działania będą miały na celu stwierdzenie czy nie doszło do naruszenia prawa pacjenta przez świadczeniodawcę.
Gdy sygnały od pacjentów dotyczyłyby jednego świadczeniodawcy, Rzecznik Praw Pacjenta może wydać postanowienie o wszczęciu postępowania w sprawie stosowania praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów. Jeżeli świadczeniodawca pomimo wydania przez Rzecznika decyzji o uznaniu jego działań za naruszającą zbiorowe prawa pacjentów będzie je kontynuował może na niego zostać nałożona kara pieniężna do wysokości 500 000 zł. Dlatego też niezwykle ważne jest podanie przez pacjentów adresów świadczeniodawców.
Zobacz również: Refundacja leków 2012
Niezależnie od tego, pacjent powinien skontaktować się również z Wydziałem Spraw Świadczeniobiorców właściwego wojewódzkiego oddziału NFZ. Lekarz, który nie wypisałby recepty na lek refundowany pacjentowi ubezpieczonemu, nie wywiązałby się tym samym z kontraktu zawartego z NFZ, za co również przewidziane są sankcje.
Jeśli lekarze odmawiają ubezpieczonym pacjentom wypisania recepty na lek refundowany, pacjent może dochodzić swoich praw również przed sądem cywilnym. Zapłacenie pełnej ceny leku przez pacjenta, któremu przysługuje lek refundowany, w myśl kodeksu cywilnego może być traktowane, jako wyrządzenie mu szkody. Zgodnie z art. 415 kc. może on w związku z tym dochodzić naprawienia szkody. Ponadto w sytuacji, gdy w tym czasie pogorszy się stan zdrowia pacjenta zgodnie z art. 444 k.c. lekarz może ponieść odpowiedzialność za "wywołanie rozstroju zdrowia".
Rzecznik Praw Pacjenta przypomina również, że zarówno lekarze i aptekarze mają obowiązek informowania pacjentów o tańszych zamiennikach przepisanych im leków.
Źródło: Rzecznik Praw Pacjenta
Zobacz również serwis: Prawa seniora