Konsument III wieku i jego prawa
REKLAMA
REKLAMA
Obecnie prawo do odstąpienia od umowy wynosi 14 dni. Czytaj więcej: Prawa seniora-konsumenta
REKLAMA
W sanatoriach, biurach, mieszkaniach, podczas wycieczek, na ulicy – w tych miejscach często spotkać możemy akwizytorów. Jeżeli w takiej sytuacji kupujemy produkt, to zawieramy tzw. umowę poza lokalem przedsiębiorcy. Konsument zazwyczaj nie ma możliwości porównania jakości oraz ceny z innymi podobnymi towarami, dlatego ma szczególne prawa. Przede wszystkim może odstąpić od umowy w ciągu 10 dni. Jak wynika z praktyki UOKiK, konsumenci najczęściej mają problem z nierespektowaniem prawa odstąpienia od umowy, niewydawaniem dokumentów potwierdzających zawarcie kontraktu i nierzetelnym informowaniem o kosztach kredytu zaciągniętego na zakup produktu. Najwięcej zgłoszeń napływa od osób powyżej 60. roku życia (seniorów) i ich rodzin.
Światowy Dzień Praw Osób Starszych - 15 czerwca
Pierwsze obchody Światowego Dnia Praw Osób Starszych odbyły się 15 czerwca w 2006 roku z inicjatywy Międzynarodowej Organizacji Zapobieganiu Przemocy wobec Osób Starszych (ang. International Network for the Prevention of Elder Abuse, INPEA) oraz Światowej Organizacji Zdrowia.
Zobacz również: Zwrot towaru zakupionego na prezentacji
Zasady zakupów od akwizytora
Prawo odstąpienia od umowy
Jeżeli kupujesz towary poza lokalem przedsiębiorcy, czyli np. w domu, na pokazie, prezentacji, możesz zrezygnować w ciągu 10 dni od momentu zawarcia umowy.
Dla biegu 10 dniowego terminu nie liczy się termin dostarczenia towaru, a data, która widnieje na umowie.
Przed transakcją sprzedawca musi poinformować o takim prawie i wręczyć formularz odstąpienia od umowy. Konsument dostarcza towar na własny koszt. Może to zrobić osobiście, nadać towar kurierem, czy wysłać paczkę – zawsze za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Formularz można także sporządzić samodzielnie.
POBIERZ: OŚWIADCZENIE O ODSTĄPIENIU OD UMOWY
REKLAMA
Bądź ostrożny i zawsze pytaj sprzedawcę, czy miejsce, w którym jesteś, to jego siedziba lub oddział. Niektórzy sprzedawcy często celowo zmieniają swoje siedziby, rejestrują jako oddział innej w nowym miejscu. Chcą przez to ominąć przepisy pozwalające na odstąpienie od umowy w ciągu 10 dni.
Praktyczna rada: Jeżeli nie wiesz, czy prezentacja odbywa się w lokalu, poproś o przybicie pieczątki na pustej kartce – adres porównaj z tym, który jest zawarty w umowie, którą zamierzasz zawrzeć. Nie ufaj całkowicie zapewnieniom sprzedawcy – samodzielnie poszukaj w umowie informacji o tym, czy masz prawo odstąpienia od umowy. Jeżeli sprzedawca unika odpowiedzi na pytanie, namawia do podpisania kontraktu bez czytania – nie ulegaj presji. Obowiązuje to, co jest napisane w umowie, a nie zapewnienia sprzedawcy.
Zakupy na pokazach
Jeśli nie chcesz uczestniczyć w pokazach połączonych ze sprzedażą - już podczas rozmowy telefonicznej, ustal jaki charakter ma spotkanie. Ukrywanie handlowego celu takich zaproszeń to jedna z nieuczciwych praktyk, na którą skarżą się konsumenci. Uważaj na pokazy sprawiające wrażenie refundowanych badań medycznych: w rzeczywistości są to działania marketingowe mające przekonać do właściwości oferowanych produktów paramedycznych. Zawsze poproś o potwierdzenie kwalifikacji eksperta i właściwości sprzedawanych towarów.
Dowód osobisty akwizytora
Akwizytor, sprzedawca na pokazie przed zawarciem umowy muszą pokazać konsumentom dokument potwierdzający prowadzenie działalności gospodarczej oraz dowód osobisty. Odmowa powinna wzbudzić podejrzenia klienta.
Jeżeli nie wiesz, jakie masz prawa lub jak odstąpić od umowy - nie czekaj – skorzystaj z bezpłatnej pomocy: infolinia 800 007 707, rzecznicy konsumentów, Inspekcja Handlowa, Federacja Konsumentów, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich.
Polecamy serwis: Prawa seniora
Żródło: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat