Prawa seniora-konsumenta
REKLAMA
REKLAMA
Odstąpienie od umowy
Seniorzy często zapraszani są na różnego rodzaju prezentacje, podczas których nabywają określone produkty. Nierzadko, dopiero w domu okazuje się, iż towary te nie są warte swojej ceny. W takich sytuacjach warto pamiętać o przysługującym konsumentowi prawie do odstąpienia od umowy. Przysługuje ono m.in. w przypadku zawierania umowy poza lokalem przedsiębiorstwa.
REKLAMA
Polecamy: Pomoc społeczna. Komentarz do ustawy
REKLAMA
Pani Halina wyjechała na wycieczkę, podczas której odbyła się prezentacja sprzętu AGD. Nabyła tam suszarkę do włosów, jednak po powrocie do domu uznała, iż tak naprawdę nie jest jej potrzebna. Jeżeli towar został zakupiony podczas wycieczki zorganizowanej przez przedsiębiorcę, podczas której celem lub skutkiem jest promocja oraz zawieranie umów z konsumentem również mamy do czynienia z umową zawartą poza lokalem przedsiębiorstwa.
Oznacza to, iż konsument może odstąpić od takiej umowy w terminie 14 dni – co ważne – bez podawania przyczyny. Co do zasady senior z tytułu odstąpienia od umowy nie ponosi również kosztów poza kosztami zwrotu rzeczy sprzedawcy.
Prawo do odstąpienia od umowy przysługuje również w przypadku zawarcia umowy na odległość np. przez telefon.
Pan Szczepan podczas rozmowy telefonicznej zgodził się na zmianę swojej umowy abonamentu telefonicznego. Po kilku dniach otrzymał dokumenty, z których wynika, iż w rzeczywistości zawarł umowę z zupełnie nowym podmiotem. W tej sytuacji Pan Szczepan ma prawo do odstąpienia od umowy, ponieważ została ona zawarta na odległość.
Tak jak w przypadku umów zawartych poza lokalem przedsiębiorstwa obowiązuje tu 14-dniowy termin. Termin biegnie od udzielenia konsumentowi informacji o prawie do odstąpienia od umowy. Jeżeli jednak przedsiębiorca nie informuje o prawie do odstąpienia od umowy np. w przesłanej umowie, to wówczas termin ten zostaje wydłużony o 12 miesięcy.
Odstąpienia od umowy należy dokonać na piśmie. Można skorzystać z wzoru formularza, który stanowi załącznik do ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta:
WZÓR FORMULARZA ODSTĄPIENIA OD UMOWY
(formularz ten należy wypełnić i odesłać tylko w przypadku chęci odstąpienia od umowy)
– Adresat [w tym miejscu przedsiębiorca powinien wpisać nazwę przedsiębiorcy, pełny adres pocztowy oraz, o ile są dostępne, numer faksu i adres e-mail]
– Ja/My(*) niniejszym informuję/informujemy(*) o moim/naszym odstąpieniu od umowy sprzedaży następujących rzeczy(*) umowy dostawy następujących rzeczy(*) umowy o dzieło polegającej na wykonaniu następujących rzeczy(*)/o świadczenie następującej usługi(*)
– Data zawarcia umowy(*)/odbioru(*)
– Imię i nazwisko konsumenta(-ów)
– Adres konsumenta(-ów)
– Podpis konsumenta(-ów) (tylko jeżeli formularz jest przesyłany w wersji papierowej)
– Data
(*) Niepotrzebne skreślić.
Reklamacja
Jeżeli po zakupie, okaże się, iż towar jest wadliwy, senior może skorzystać z reklamacji. Często seniorzy są przekonani o tym, iż reklamacja nie obejmuje towarów zakupionych podczas sezonowych wyprzedaży. Jest to nieprawda. Podczas wyprzedaży konsumentom przysługują takie same uprawnienia.
Konsument w przypadku wystąpienia wady ma do wyboru kilka żądań: wymiany towaru na nowy, naprawy towaru, obniżenia ceny, odstąpienia od umowy (jeżeli wada jest istotna).
REKLAMA
Co ważne, wada powinna zostać stwierdzona w okresie 2 lat od momentu wydania konsumentowi towaru. Dla celów dowodowych reklamację najlepiej złożyć na piśmie. Sprzedawca ma 30 dni na udzielenie odpowiedzi na reklamację. Jeżeli tego nie zrobi, uważa się, iż uznał on reklamację.
Paragon z pewnością ułatwia złożenie reklamacji. Jeżeli jednak zgubił się lub uległ zniszczeniu, to fakt zawarcia umowy sprzedaży można udowodnić w inny sposób, na przykład za pomocą wydruku z karty płatniczej czy zeznań świadków.
Organizacje konsumenckie
Seniorzy powinni pamiętać, iż w przypadku jakichkolwiek wątpliwości i problemów mogą zwracać się do organizacji konsumenckich.
Infolinia konsumencka działa przy Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Porady dla konsumentów udzielane są od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 18:00 pod numerem 801 440 220 i 22 290 89 16. W poszczególnych miejscowościach działają również miejscy oraz powiatowi rzecznicy konsumentów, którzy udzielają bezpłatnej porady prawnej.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (j. t. Dz. U. z 2019 r., poz. 1145);
Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (j. t. Dz. U. z 2019 r., poz. 134 z późn. zm.)
Polecamy serwis: Prawa konsumenta
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat