- W konkursach związanych z kupnem różnych produktów (zbieranie etykiet bądź kuponów wrzucanych do opakowań) istotne informacje o warunkach otrzymania nagrody są podawane najmniejszą czcionką, a wygrywają tylko nieliczni (przecież nie tylko my kupujemy coś z nadzieją na nagrodę). Tak zwane „promocje” są korzystne przede wszystkim dla producenta, który dzięki nim sprzeda więcej swoich produktów.
- Ważne jest miejsce, w którym produkt jest dostępny: jeśli jest pod ręką – chętniej po niego sięgamy. Dlatego napoje gazowane i słodycze dostępne są w szkołach, kinach, podczas wydarzeń sportowych, w centrach handlowych oraz na stacjach kolejowych, benzynowych i dworcach autobusowych.
- Również w sklepach ułożenie produktów nie jest przypadkowe:
- Artykuły pierwszej potrzeby (np. mleko, pieczywo) umieszcza się najczęściej na końcu sklepu – może w drodze po bułeczki coś jeszcze włożymy do koszyka?
- Batoniki i przekąski umieszcza się tuż przy kasach (może będziemy chcieli uprzyjemnić sobie czas stania w kolejce (dzieci namówią rodziców na zakup).
- Najdroższe artykuły znajdują się na wysokości oczu klientów – zwłaszcza ci, którzy się spieszą, nie będą się schylać ani patrzeć w górę, gdzie umieszcza się tańsze towary.
Zobacz również: Problemy konsumentów III wieku
- Często na opakowaniach produktów przeznaczonych dla dzieci i młodzieży znajdują się wizerunki bohaterów kreskówek lub zdjęcia gwiazd, co sprawia, że daną rzecz kupujemy dla opakowania, nie zważając na jej zawartość. Warto zastanowić się razem z dziećmi, czy ich idol rzeczywiście zajada na co dzień reklamowane przez siebie produkty? Czy może jest to dla niego tylko kolejna rola do zagrania?
- Wiele produktów pakuje się w duże opakowanie, chociaż nie wypełniają całej jego objętości (np. jogurt, krem albo pasta do zębów), tylko po to, żeby zrobić wrażenie, że kosztują mniej niż naprawdę (warto sprawdzić na etykiecie, za jaką ilość faktycznie płacimy).
- Producenci sponsorują też programy telewizyjne, wydarzenia sportowe i muzyczne. Chodzi o to, żeby ich produkt kojarzył się nam z czymś przyjemnym.
- Również sprzedawcy wiedzą, jak uprzyjemnić nam zakupy; nie bez przyczyny w niektórych sklepach są wyszczuplające lustra, korzystne oświetlenie, pogodna muzyka lub zapach świeżego pieczywa.
- Promocje mają skłonić do zakupu towaru o rzekomo niższej/okazyjnej cenie, często zdarza się jednak, że promocyjne ceny dotyczą artykułów, którym kończy się termin przydatności do spożycia, albo są złej jakości, dlatego nie znalazły nabywców i zostały przecenione. Zdarza się, że te same artykuły sprzedawane osobno są tańsze, niż proponowane w tzw. zestawach promocyjnych. Warto sprawdzić, czy ‘promocja’ jest faktycznie korzystna.
- Reklama pokazuje produkty idealne: ma nam się podobać to, co w niej widzi my i słyszymy – jej celem jest przecież zachęcenie do zakupu. Reklama nigdy nie mówi o wszystkich cechach produktu, zwraca uwagę tylko na zalety, a przemilcza – bardzo ważne dla konsumentów – słabe punkty. Czy widział ktoś kiedyś otyłą osobę reklamującą słodycze?
Zobacz również serwis: Prawa seniora
Tekst pochodzi z poradnika: "Bądź świadomym konsumentem. Kampania dla konsumentów w wieku 60+" wydanego przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.