Kiedy pani Zosia stwierdziła, że bluzka, kupiona przez nią z katalogu wysyłkowego firmy poleconej przez koleżankę, jest zupełnie inna niż na zdjęciu, pan Leszek doradził żonie, by sprawdziła, co jest napisane w umowie. Pani Zosia zdziwiła się, o jaką umowę chodzi? Przecież nic nie podpisywała.
Tymczasem warunki umowy były zamieszczone w katalogu, zaś pani Zosia wypełniając i podpisując formularz zamówienia bluzki – wyraziła na nie zgodę. Co pani Zosia ma zrobić z towarem, który nie spełnia jej oczekiwań?
Zawarcie umowy nie zawsze odbywa się przy jednoczesnej obecności sprzedawcy i kupującego. Możliwe są także inne formy sprzedaży, jak na przykład zamówienie na podstawie katalogu wysyłkowego, zamówienie złożone drogą mailową lub na formularzu wydrukowanym w reklamie prasowej. Jeśli konsument zawiera umowę ze sprzedawcą nie widząc go twarzą w twarz, to jest to tzw. umowa na odległość. W takich przypadkach konsumentowi gwarantowana jest szczególna ochrona. Polega ona na przyznaniu konsumentowi czasu do namysłu i obejrzenia przysłanego towaru, który wcześniej widział tylko na zdjęciu lub w Internecie. Ten czas do namysłu wynosi dziesięć dni od otrzymania towaru przez konsumenta. Innymi słowy w ciągu dziesięciu dni konsument może odstąpić od umowy, musi jednak poinformować o tym sprzedawcę na piśmie – tak, jak w przypadku umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa.
Zobacz również serwis: Prawa seniora
Mimo, iż w katalogu nie było informacji o możliwości odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni od otrzymania bluzki, dwa tygodnie później Pani Zosia, której żal było wydanych pieniędzy, postanowiła zwrócić bluzkę do sprzedawcy.
Jeśli sprzedawca nie poinformuje konsumenta przed zawarciem umowy na odległość o możliwości odstąpienia od niej w ciągu 10 dni od wydania towaru, termin do odstąpienia od umowy wynosi trzy miesiące od dnia otrzymania kupionej rzeczy przez konsumenta.
Poza tym, nawet jeśli termin odstąpienia od umowy bez podania przyczyn już upłynie, a towar jest niezgodny z umową, to można go reklamować w sposób opisany w przykładach z mleczkiem do czyszczenia i garnkami. Pani Zosia ma więc dwie możliwości: albo skorzystać z wydłużonego o 3 miesiące terminu do odstąpienia od umowy, albo złożyć do sprzedawcy reklamację.
Zobacz również: Jak sporządzić reklamację do sprzedawcy
Tekst pochodzi z poradnika: "Bądź świadomym konsumentem. Kampania dla konsumentów w wieku 60+" wydanego przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.