Pan Leszek kupił wymarzony telewizor. Niestety po dwóch miesiącach użytkowania telewizor się zepsuł. Zastanawia się, co zrobić. Czyta kartę gwarancyjną, którą wydał mu sprzedawca przy telewizorze.
Wokół pojęcia gwarancji narosło wiele nieporozumień. Do błędnych należą między innymi następujące przekonania konsumentów, że:
- reklamację mogą składać tylko wtedy, gdy „mają gwarancję”,
- warunki gwarancji są regulowane przepisami prawa, a więc są jednakowe dla wszystkich,
- producenci mają obowiązek udzielania gwarancji na niektóre towary.
Gwarancja może być udzielona przez producenta, sprzedawcę albo inny podmiot.
Udzielenie gwarancji nie pozbawia konsumenta uprawnień przysługujących z tytułu niezgodności towaru z umową. Nawet, jeśli na towar udzielona została gwarancja – konsument nie musi z niej korzystać! Może uznać, że lepiej jest skorzystać z tytułu niezgodności towaru z umową i złożyć reklamację do sprzedawcy, a nie do gwaranta.
Jeśli nie określono warunków gwarancji, czyli nie wiadomo, do czego zobowiązuje się gwarant – to nie udzielono gwarancji. Konsument powinien otrzymać dokument, który określa szczegółowo zasady gwarancji.
Zobacz również serwis: Gwarancja
Decydując się na skorzystanie z gwarancji, konsument składa reklamację:
- W miejsce wskazane w gwarancji.
Może to być punkt serwisowy, sprzedawca albo producent – to zależy od gwaranta i musi być określone w warunkach gwarancji.
- W terminie określonym w gwarancji.
Nie ma jednego, obowiązującego wszystkich, terminu trwania gwarancji. Jeśli termin wskazany w dokumencie gwarancyjnym jest krótszy niż dwa lata – warto się zastanowić, czy warunki gwarancji są dla konsumenta korzystne.
- Wyłącznie z przyczyn, które są podane w dokumencie gwarancyjnym;
zwykle jest to popsucie się sprzętu.
Zwykle też gwarant określa, jakich usterek nie obejmuje gwarancja. Należy sprawdzić, czy gwarant faktycznie za coś odpowiada, czy być może wymieniając uszkodzenia
i usterki, które nie są objęte gwarancją, chce przekonać konsumenta, że nie powinien w ogóle składać reklamacji.
Nie ma jednego, ustalonego przez przepisy terminu rozpatrzenia ani terminu załatwienia reklamacji składanej z gwarancji. Terminy te powinny być określone w dokumencie gwarancyjnym. Jeśli termin nie jest określony, to gwarant powinien rozpatrzyć/załatwić reklamację „niezwłocznie”.
Zobacz również: Czy gwarancja wyłącza reklamację
Pan Leszek powinien zwrócić szczególną uwagę na następujące warunki gwarancji:
- Czas gwarancji.
Na ile czasu gwarant (producent, sprzedawca lub importer) udziela gwarancji.
Trzeba pamiętać, że w ciągu dwóch lat od wydania towaru można reklamować towar niezgodny z umową u sprzedawcy. Jeżeli więc gwarancja jest udzielona na okres krótszy niż dwa lata, to raczej nie jest to korzystne dla konsumenta.
- Odpowiedzialność gwaranta.
Czy gwarant faktycznie za coś odpowiada, czy być może wymieniając w dokumencie gwarancyjnym uszkodzenia i usterki, które nie są objęte gwarancją, chce przekonać konsumenta, że nie powinien w ogóle składać reklamacji.
- Możliwość wymiany towaru na nowy.
Czy w gwarancji przewidziano możliwość wymiany towaru na nowy, jeśli usterki się powtarzają. Często gwaranci nie przewidują takiej możliwości, co w praktyce oznacza, że dany towar będzie naprawiany po każdorazowym wystąpieniu usterki – być może w nieskończoność, a konsument musi użytkować bubla, bo nie może ani żądać nowego egzemplarza, ani odstąpić od umowy.
W takiej sytuacji lepiej jest, nie korzystając z gwarancji, od razu złożyć reklamację do sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową.
- Lokalizacja punktów serwisowych.
Czy wskazane w dokumencie gwarancyjnym punkty serwisowe znajdują się w pobliżu miejsca zamieszkania – w przeciwnym przypadku może się okazać, że aby skorzystać z gwarancji, trzeba wysłać lodówkę na drugi koniec Polski.
- Przechowywanie opakowań.
Czy warunkiem skorzystania z gwarancji nie jest zatrzymanie oryginalnego opakowania? Dla konsumenta mającego małe mieszkanie przechowywanie, zwłaszcza dużych pudeł, może stanowić problem.
Zobacz również serwis: Prawa seniora
Tekst pochodzi z poradnika: "Bądź świadomym konsumentem. Kampania dla konsumentów w wieku 60+" wydanego przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.