Pani Jadwiga kupiła sobie buty. Faktycznie, są zgodne z umową, ale nie spodobały się koleżankom, więc się rozmyśliła. Ponieważ nie chodziła w nich wcale, chciała je zwrócić następnego dnia.
Kupując w sklepie towar, konsument zawiera umowę sprzedaży i sprzedawca nie ma obowiązku przyjęcia zwrotu kupionej rzeczy tylko dlatego, że konsument się rozmyślił.
Jednak niektóre sklepy dobrowolnie przyznają konsumentom prawo do namysłu: konsument może oddać rzecz kupioną, bez podania przyczyny, w terminie ustalonym ze sprzedawcą (np. siedmiu dni od dnia wydania towaru).
Konsument może też umówić się ze sprzedawcą co do możliwości zwrotu niewadliwego towaru. Warto wtedy zapisać ten dodatkowy warunek umowy, nawet odręcznie, np. na paragonie.
Zobacz również serwis: Prawa seniora
Co zrobić, jeśli uzasadniona reklamacja jest odrzucona?
Sprzedawcy stosują różne metody, żeby uniknąć odpowiedzialności z tytułu niezgodności towaru z umową lub zniechęcić konsumenta do dochodzenia od nich roszczeń.
Jeśli zamiast przyjąć reklamację, sprzedawca odsyła konsumenta do producenta lub do serwisu, konsument nie powinien rezygnować, ale podkreślić, że to sprzedawca jest dla niego stroną umowy i ma obowiązek przyjąć reklamację z tytułu niezgodności towaru z umową.
Jeśli sprzedawca odrzuca reklamację jako niezasadną, powołując się na opinię powołanego przez siebie rzeczoznawcy – konsument powinien pamiętać, że taka opinia nie jest rozstrzygająca dla sprawy ani wiążąca dla niego i może w dalszym ciągu dochodzić swoich praw.
Kiedy sprzedawca odrzuci reklamację, można skierować sprawę do:
- mediacji przez Inspekcję Handlową,
- sądu konsumenckiego (przy Inspekcji Handlowej),
- do sądu powszechnego, korzystając z trybu postępowania uproszczonego,
- sądu powszechnego w postępowaniu zwykłym.
Warto wcześniej zasięgnąć porady u powiatowego/miejskiego rzecznika konsumentów lub w organizacji konsumenckiej. Dzięki temu kompetentne osoby pomogą sformułować stosowne pisma.
Zobacz również: Bezpłatny wzór reklamacji
Tekst pochodzi z poradnika: "Bądź świadomym konsumentem. Kampania dla konsumentów w wieku 60+" wydanego przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.