Emerytura z urzędu dla osób pobierających renty z tytułu niezdolności do pracy
REKLAMA
REKLAMA
Warto przypomnieć, że lekarz orzecznik orzeka o okresowej (jeżeli według wiedzy medycznej istnieje możliwość odzyskania zdolności do pracy ) lub całkowitej niezdolność do pracy (jeżeli według wiedzy medycznej nie istnieje możliwość odzyskania zdolności do pracy).
REKLAMA
Emerytury z urzędu nie otrzymają osoby pobierające rentę inwalidy wojennego, wypadkową czy też rentę socjalną, zaś emerytury bez składania wniosku nie otrzymają także osoby uprawnione do renty rodzinnej.
Jakie są warunki uzyskania emerytury z urzędu
- osiągnięcie powszechnego wieku emerytalnego tj. 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn,
- podleganie ubezpieczeniu społecznemu albo ubezpieczeniom emerytalnym i rentowym.
Należy zaznaczyć, że emeryturę z urzędu otrzymają osoby posiadające staż ubezpieczeniowy wymagany do przyznania emerytury w zwykłym trybie po złożeniu wniosku oraz te, które tak długiego stażu nie mają.
Emerytura ta zamiast dotychczas pobieranej renty z tytułu niezdolności do pracy przewidziana jest również dla osób urodzonych po 1948 roku, a warunkiem jej otrzymania jest osiągnięcie wieku 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn oraz podleganie ubezpieczeniu społecznemu albo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym.
Zobacz również serwis: Emerytury
Kiedy przyznaje się emeryturę z urzędu
Emerytura jest przyznawana od dnia osiągnięcia przez rencistę wieku uprawniającego do emerytury, nie wcześniej jednak niż od 1 stycznia 2006 r.
Prawo do dotychczas pobieranej renty z tytułu niezdolności do pracy ustaje z dniem przyznania prawa do emerytury.
W przypadku gdy wypłata renty z tytułu niezdolności do pracy była wstrzymana, emeryturę z urzędu przyznaje się od dnia, od którego podjęto by wypłatę renty, nie wcześniej jednak niż od osiągnięcia wieku emerytalnego.
Jak obliczana jest wysokość emerytury z urzędu
Przyznaną z urzędu emeryturę oblicza się na zasadach określonych w art. 53 i 56 ustawy emerytalnej tj. obliczanej według starych zasad zgodnie z którymi wysokość emerytury wynosi:
- 24% kwoty bazowej, o której mowa wyżej, oraz
- po 1,3% podstawy jej wymiaru za każdy rok okresów składkowych, z uwzględnieniem pełnych miesięcy,
- po 0,7% podstawy jej wymiaru za każdy rok okresów nieskładkowych, z uwzględnieniem pełnych miesięcy.
Emerytura nie może być niższa od pobieranej dotychczas renty z tytułu niezdolności do pracy.
Należy podkreślić, że wysokości emerytury z urzędu nie może być niższa niż najniższa emerytura. Wyjątek stanowi sytuacja, gdy osoba uprawniona do renty z tytułu częściowej niezdolności do pracy, nie ma okresu składkowego i nieskładkowego wynoszącego co najmniej 20 lat dla kobiety i 25 lat dla mężczyzny. W przypadku tym emerytura przyznana z urzędu nie może być podwyższona do kwoty najniższej emerytury.
Czy przyznana z urzędu emerytura podlega waloryzacji
Przyznane z urzędu emerytury będą podlegały waloryzacji. Waloryzowana będzie podstawa wymiaru i kwota obliczonej emerytury. W przypadku gdy emerytura z urzędu wypłacana jest w gwarantowanej wysokości równej rencie z tytułu niezdolności do pracy, podwyższeniu w ramach przeprowadzanej waloryzacji będzie podlegała podstawa wymiaru i kwota emerytury wypłacana w wysokości gwarantowanej.
Emeryturę przyznaną z urzędu Zakład Ubezpieczeń Społecznych oblicza od podstawy wymiaru renty.
Czy można obliczyć na nowo podstawę wymiaru
Podstawę wymiaru emerytury z urzędu można obliczyć na nowo, jeśli osoba zainteresowana złoży wniosek której przyznano emeryturę z urzędu
Podstawę wymiaru emerytury z urzędu ustala się na nowo na zasadach obowiązujących dla świadczeń przyznawanych po raz pierwszy, z okresu kolejnych 10 lat kalendarzowych, wybranych z 20 lat kalendarzowych poprzedzających bezpośrednio rok, w którym ustalono prawo do emerytury z urzędu, albo z dowolnie wybranych 20 lat kalendarzowych poprzedzających rok, w którym ustalono prawo do emerytury z urzędu. Do obliczenia podstawy wymiaru i wysokości emerytury przyjmuje się kwotę bazową obowiązującą w dacie przyznania emerytury.
Zobacz również serwis: Prawa seniora
Istnieje także możliwość ponownego ustalenia części socjalnej emerytury od nowej kwoty bazowej dla osoby, która po przyznaniu renty z tytułu niezdolności do pracy udowodniła co najmniej 30 miesięcy podlegania ubezpieczeniu społecznemu lub ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym.
W przypadku emerytury z urzędu nie ma znaczenia, czy dotychczasowe zatrudnienie jest kontynuowane.
Jakie przepisy prawne można zastosować do emerytury z urzędu?
- dotyczące przeliczania świadczeń emerytalno-rentowych oraz
- dotyczące zbiegu świadczeń.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.
- Ustawa z dnia 1 lipca 2005 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.
Źródło: ZUS
Zadaj pytanie: Forum
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat