Jak tablice emerytalne wpływają na wysokość świadczeń? [Przykłady ZUS, propozycje zmian]

Wioleta Matela-Marszałek
Autorka licznych publikacji o tematyce prawnej
rozwiń więcej
MRPiPS o wyborze korzystniejszych tablic emerytalnych. Czy będą zmiany? / MRPiPS o wyborze korzystniejszych tablic emerytalnych. Czy będą zmiany? / Shutterstock

Przyszły emeryt z większym wyborem korzystniejszych tablic emerytalnych? To ważne pytanie, na które odpowiedziało ministerstwo rodziny. Tablice trwania życia są kluczowym elementem dla określenia wysokości świadczeń. Czy zatem będzie zmiana przepisów? Co trzeba wiedzieć na temat tablic GUS?

Tablice GUS ważne dla wysokości przyszłej emerytury

Tablice trwania życia co roku publikowane przez Główny Urząd Statystyczny są kluczowym elementem do ustalenia wysokości emerytury osób urodzonych po 1948 roku. Co do zasady tablice nie dotyczą osób, które już przeszły na emeryturę. 

Ważne

Wysokość świadczenia dla przyszłego emeryta Zakład Ubezpieczeń Społecznych ustala dzieląc podstawę obliczenia emerytury przez przez średnie dalsze trwanie życia.

Podstawę stanowi suma: 

  • zwaloryzowanej kwoty składek na ubezpieczenie emerytalne zapisane na koncie osoby ubezpieczonej w ZUS - po 31 grudnia 1998 r. do końca miesiąca przed tym, w którym przysługuje wypłata emerytury,
  • kwoty środków zaewidencjonowanych na subkoncie z uwzględnieniem ich waloryzacji, 
  • kwoty kapitału początkowego po waloryzacjach.

Jak nietrudno wywnioskować. im większy licznik oraz mniejszy mianownik w takim obliczeniu, tym wysokość emerytury, powinna być wyższa.

Co istotne, przyznając emeryturę, ZUS sprawdza, która tablica jest korzystniejsza: obowiązująca w momencie złożenia wniosku o emeryturę czy w momencie osiągnięci wieku emerytalnego. Do obliczeni przyjmuje się korzystniejszą z nich. Stanowi o tym art. 26 ust. 6 ustawy o emeryturach i rentach z FUS.

Aktualne tablice GUS od 1 kwietnia 2024 r., przykłady

Od 1 kwietnia ZUS korzysta z nowej tablicy GUS do obliczania wysokości nowo przyznawanych emerytur. Najnowsza tablica dalszego trwania życia powoduje obliczenie emerytury osoby w wieku 60 lat niższej o 3,7 proc., a osoby w wieku 65 lat – o 4,1 proc. niż na podstawie poprzedniej tablicy. ZUS tej z nowej tablicy korzysta od 1 kwietnia 2024 r.

Przykład

Jak podaje ZUS w swoim przykładzie 60-latka z kapitałem 700 tys. zł otrzyma emeryturę w wysokości 2649,51 zł, czyli mniej o ok. 103 zł (kapitał zostanie podzielony przez 264,2 zamiast przez 254,3 miesiąca). Z kolei 65-latek z kapitałem 700 tys. zł dostanie emeryturę w wysokości 3197,81 zł, czyli mniej o ok. 136 zł (kapitał zostanie podzielony przez 218,9 miesiąca zamiast 210 miesięcy).

Zmiany w ustalaniu wysokości emerytury? „Senior miałby motywację do dalszej pracy”

Do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wpłynęło zapytanie dotyczące tablic średniego trwania życia. Jak przekonuje posłanka Małgorzata Gromadzka, aktualna sytuacja jest niekorzystna dla seniorów. Chodzi właśnie o art. 26 ust. 6 ustawy o emeryturach i rentach z FUS. Przypomnijmy, iż zgodnie z tym przepisem, jeżeli jest to korzystniejsze, dla ubezpieczonego, do ustalenia wysokości emerytury stosuje się tablice trwania życia obowiązujące w dniu, w którym ubezpieczony osiągnął wiek emerytalny wynoszący 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn.

Posłanka proponuje stosowanie tablic trwania życia obowiązujących po dniu, w którym ubezpieczony osiągnął wiek emerytalny, jeżeli jest to korzystniejsze dla ubezpieczonego. Dawałoby to możliwość wyboru roku, w którym pracujący senior zdecydowałby się na przejście na emeryturę. „W obecnym stanie prawnym dalsza praca po osiągnięciu wieku emerytalnego powoduje, że naliczona emerytura jest mniejsza niż obliczona w lutym ubiegłego roku” – czytamy.

„Twierdzenie byłej pani prezes ZUS, że przedłużenie pracy zwiększa wymiar emerytury, jest dzisiaj nieprawdziwe, a przedłużenie pracy o rok spowodowało spadek naliczonej emerytury o 7,2%, wynikający z zastosowania nowej tablicy trwania życia. Rekordowa liczba osób, która zdecydowała się przejść w miesiącu lutym ubiegłego roku na emeryturę, wynikała właśnie z zastosowania tablicy dalszego trwania życia, która stała się niekorzystna w następnym okresie przejścia na emeryturę. Gdyby osoby mające wiek emerytalny, lecz jeszcze pracujące bez pobierania emerytury, mogły dokonać wyboru roku stosowania tablic dalszego trwania życia po osiągnięciu wieku emerytalnego, nie wystąpiłaby taka sytuacja, jak w lutym 2023 r. Pracujący senior miałby motywację do dalszej pracy i jego emerytura rzeczywiście by wzrastała wraz z przedłużeniem pracy” – pisze Gromadzka.

I pyta o to czy ministerstwo planuje zmiany w ustawie. Drugie pytanie dotyczy tego czy przepis: „jeżeli jest to korzystniejsze dla ubezpieczonego, do ustalenia wysokości emerytury zgodnie z ust. 1 stosuje się tablice trwania życia obowiązujące po dniu, w którym ubezpieczony osiągnął wiek emerytalny wynoszący 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn“ nie byłby korzystniejszy dla emerytów i rencistów.

Odpowiedź Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej

Odpowiedzi na te pytania udzielił wiceminister Sebastian Gajewski

Przypomniał on, iż w ustawie o emeryturach i rentach z FUS przesłanki nabycia prawa do emerytury zostały sformułowane w sposób bezwzględnie obowiązujący. „Podstawą ustalenia emerytury jest suma środków zewidencjonowanych na koncie i subkoncie w ZUS. Wysokość emerytury zależy od zwaloryzowanych kwot na obu kontach oraz od średniego dalszego trwania życia dla osób w wieku równym wiekowi przejścia na emeryturę danego ubezpieczonego. Zapewnia to dożywotnią wypłatę świadczeń z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (FUS), z gwarancją wypłaty minimalnego świadczenia, pod warunkiem posiadania określonego stażu ubezpieczeniowego” – czytamy w odpowiedzi.

Warto pamiętać, iż wysokość emerytury dla osób ubezpieczonych, które urodziły się po 31 grudnia 1948 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych ustala według tzw. nowych zasad. Najogólniej rzecz ujmując, oblicza ją, dzieląc tzw. podstawę obliczenia emerytury przez średnie dalsze trwanie życia dla osób w wieku, w którym dana osoba przechodzi na emeryturę. 

Tablice średniego trwania życia ogłaszane przez Prezesa GUS są podstawą do obliczenia emerytur na wnioski zgłoszone przez ubezpieczonych od 1 kwietnia danego roku do 31 marca następnego roku i są wspólne dla kobiet i mężczyzn.

„Doceniając kontynuowanie pracy przez osoby mające prawo do emerytury ze względu na osiągnięcie wieku emerytalnego, podjęto decyzję o złagodzeniu powyższej zasady poprzez umożliwienie, w sytuacji gdy jest to korzystniejsze dla ubezpieczonego, dla ustalenia wysokości emerytury zastosowania tablic trwania życia obowiązujących w dniu, w którym ubezpieczony osiągnął wiek emerytalny wynoszący 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn, zgodnie z ar. 26 ust. 6 ustawy emerytalnej” – czytamy w odpowiedzi.

Zdaniem wiceministra jest to rozwiązanie, które – jak się wydaje – wychodzi naprzeciw postulatom zgłoszonym w zapytaniu.

Jednocześnie sekretarz stanu zapewnia, iż dłuższa aktywność zawodowa, a tym samym dalsze opłacanie składek emerytalnych, powoduje, że wzrasta kwota składek zapisanych na indywidualnym koncie ubezpieczonego. Z kolei kwota kapitału początkowego i składek zapisanych na indywidualnym koncie ubezpieczonego rośnie wskutek kolejnych waloryzacji. 

Wiceminister podkreśla, iż średnie dalsze trwanie życia dla kobiet i mężczyzn znacznie się obniżyło w okresie pandemii COVID-19. O zakończeniu tego negatywnego wpływu świadczy jednak średnie dalsze trwanie życia w 2023 r. 

Wskazuje też, iż postępowanie w sprawie świadczeń emerytalno-rentowych wszczyna się na podstawie wniosku osoby zainteresowanej. „O momencie złożenia wniosku decyduje więc ubezpieczony, który ma świadomość stosowanych tablic dalszego średniego trwania życia oraz waloryzacji zewidencjonowanego kapitału składkowego na koncie w ZUS i na tej podstawie podejmuje decyzję co do momentu przejścia na emeryturę” – przekonuje wiceminister. 

„Ustalenie prawa do emerytury i jej wysokości następuje na mocy decyzji wydanej w tym zakresie przez Oddział ZUS, który stosuje obowiązujące w momencie zgłoszenia wniosku tablice dalszego średniego trwania życia lub obowiązujące w momencie osiągnięcia wieku emerytalnego, jeśli byłoby to dla ubezpieczonego korzystniejsze. Mając powyższe na względzie informuję, że przyjęte rozwiązania wynikają z reformy ubezpieczeń społecznych, są z nią zgodne i w sposób zabezpieczający interesy ubezpieczonych regulują poruszoną w zapytaniu poselskim tematykę. W związku z tym w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie są prowadzone prace legislacyjne, zmierzające do zmiany obowiązujących w tym obszarze regulacji” – poinformowano w odpowiedzi. 

MRPiPS przypomina też o możliwości skorzystania z ulgi PIT-0 dla seniora.

 

Źródło: 

  • Źródło: Zapytanie nr 798 do ministra rodziny, pracy i polityki społecznej w sprawie emerytur i rent dla seniorów/Sejm;
  • ZUS.

 

Prawo
Rząd zaskoczył! Płaca minimalna w 2025 roku wyższa niż oczekiwano
12 wrz 2024

Rząd zdecydował się podnieść płacy minimalnej na 2025 rok powyżej wcześniejszych propozycji. Choć Rada Dialogu Społecznego nie doszła do porozumienia w tej sprawie, Rada Ministrów podjęła decyzję, która pozytywnie zaskoczyła wielu pracowników. Minimalne wynagrodzenie wzrośnie do 4666 zł, a minimalna stawka godzinowa do 30,50 zł.

Niecałe 300 zł dla emerytów co miesiąc. Złóż wniosek, aby dostać to świadczenie do emerytury
12 wrz 2024

Niecałe 300 zł dla emerytów co miesiąc. Złóż wniosek, aby dostać to świadczenie do emerytury. Komu przysługuje ryczałt energetyczny? Gdzie należy złożyć wniosek? Jakie dokumenty należy przygotować aby ubiegać się o ryczałt energetyczny?

Nie 4626 zł, a 4666 zł. Tyle wyniesie minimalne wynagrodzenie w 2025 r. Projekt czeka na podpis premiera
12 wrz 2024

Nie 4626 zł, a 4666 zł. Tyle wyniesie minimalne wynagrodzenie w 2025 r. Projekt czeka na podpis premiera. Z aktualnej wersji projektu rozporządzenia w sprawie minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2025 r. wynika, że od 1 stycznia 2025 r. minimalne wynagrodzenie ma wynosić 4666 zł, a minimalna stawka godzinowa 30,50 zł. 

2520 zł dodatku dopełniającego dla rencistów. Sejm 13 września 2024 r. zacznie działać w tej sprawie
12 wrz 2024

2520 zł dodatku dopełniającego dla rencistów. 11 września rozpoczęło się trzydniowe posiedzenie Sejmu. W piątek, 13 września Sejm zajmie się obywatelskim projektem nowelizacji ustawy o rencie socjalnej. 

Aktywnie w żłobku - jak obliczyć wysokość opłaty w żłobku ponoszonej przez rodzica? Przykłady
12 wrz 2024

Świadczenie „aktywnie w żłobku” to jedno z trzech nowych świadczeń, dostępnych od 1 października 2024 r. Co warto o nim wiedzieć? Jak obliczyć wysokość opłaty w żłobku ponoszonej przez rodzica, która uprawnia do tego nowego świadczenia?

ZUS: 13 września 2024 r. ponad 1,22 mln osób otrzyma dodatkowe świadczenie
12 wrz 2024

W piątek, 13 września wypłacona zostanie czwarta transza czternastych emerytur. Rzecznik prasowy ZUS Paweł Żebrowski poinformował redakcję Infor.pl, że w piątek dodatkowe świadczenie otrzyma ponad 1,22 mln osób w łącznej kwocie 1 mld 807 tys. zł.

Urlop wypoczynkowy dłuższy o 10 dni dla niepełnosprawnego pracownika. 30 lub 36 dni w ciągu roku. Jakie warunki trzeba spełnić?
12 wrz 2024

Obecny rynek pracy jest otwarty na osoby niepełnosprawne. Pracodawcy zauważają wiele korzyści we współpracy z takimi pracownikami, do których zaliczyć można np.: różnego rodzaju dofinansowania, poprawę wizerunku firmy, czy zwiększenie zaangażowania pracowników i ich integrację. Przedsiębiorstwo pokazuje tym samym, że jest empatyczne otwarte i wrażliwe na drugiego człowieka. Oczywiście wraz z szeregiem profitów w parze idą obowiązki, których zobowiązani są przestrzegać pracodawcy w takiej sytuacji. Do jednych z nich należy udzielenie dodatkowego urlopu wypoczynkowego. Komu przysługuje, w jakim wymiarze i jak należy udzielać dodatkowego urlopu wypoczynkowego? Na te pytania odpowiem w dalszej części tego artykułu. 

Osoba niepełnosprawna: Jak obliczyć 47 dni wolne od pracy w roku kalendarzowym? [Przykład]
12 wrz 2024

Osoba niepełnosprawna z odpowiednim orzeczeniem ma prawo do 1) 10 dni dodatkowego urlopu wypoczynkowego oraz 2) zwolnienia z pracy na do 21 dni na turnus rehabilitacyjny. Dodatkowe wolne dni od pracy są jednak ograniczane regułą, że nie mogą przekroczyć 21 dni roboczych w roku kalendarzowym. Dodając do tego 26 dni "zwykłego" urlopu wypoczynkowego osoba niepełnosprawna ma 47 dni wolnych od pracy w roku kalendarzowym. W tekście kilka przykładów.

Zakaz wjazdu aut elektrycznych do garażu podziemnego. Czy taka uchwała wspólnoty mieszkaniowej jest legalna?
12 wrz 2024

Media od jakiegoś czasu donoszą o uchwałach niektórych wspólnot mieszkaniowych, które zakazują „elektrykom” (samochodom z napędem elektrycznym) wjazdu do garażu podziemnego w bloku mieszkalnym. Czy takie ograniczenie praw mieszkańców do korzystania z garażu jest w ogóle legalne. Warto też pamiętać o możliwości zaskarżania uchwał wspólnoty mieszkaniowej. Nie ma jeszcze wyroków sądowych w podobnych sprawach.

Stałe kontrole na granicy z Niemcami od 16 września 2024 r. Ile potrwają? Problem dla firm i pracowników
11 wrz 2024

Rząd w Niemczech podjął decyzję, że od 16 września na kolejne 6 miesięcy przywrócone zostaną wszystkie kontrole graniczne, w tym przedłużone będą kontrole na granicy z Polską, Czechami, Szwajcarią i Austrią. - Bardzo trudno jest dyskutować z argumentami podnoszonymi przez władze niemieckie, które kontrole graniczne tłumaczą walką z nielegalną migracją i chęcią zapewnienia bezpieczeństwa obywatelom. Nie da się jednak ukryć, że kontrole graniczne w pewien sposób naruszają zasady swobody przepływu handlowego, usługowego, a także mocno komplikują życie pracownikom transgranicznym. Z zasady więc kontrole sprawiają, że nasza integracja na pograniczu polsko-niemieckim i współpraca biznesowa jest po prostu słabsza – mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie. 

pokaż więcej
Proszę czekać...