Przeczytaj najnowszy artykuł: Jak napisać umowę o pracę?
Umowa o pracę
Umowa o pracę to zgodne oświadczenie woli stron, według którego jedna strona, zwana pracownikiem, zobowiązuje się świadczyć w sposób ciągły, powtarzający się, na rzecz drugiej strony, zwanej pracodawcą, pracę określonego rodzaju, a druga – zatrudniać pracownika za wynagrodzeniem.
Polecamy: Zatrudnianie pracowników po zmianach w Kodeksie pracy
Elementy umowy
Umowa o pracę powinna określać przede wszystkim strony umowy, jej rodzaj, datę zawarcia oraz warunki pracy i płacy, a w szczególności:
1.) Rodzaj pracy – może być określony poprzez podanie nazwy stanowiska, funkcji lub oznaczenie czynności, które będzie wykonywać pracownik. Rodzaj pracy może również wynikać z okoliczności towarzyszących zawarciu umowy.
Jeśli ani z treści umowy, ani z okoliczności, nie można wywnioskować jakiego rodzaju praca miałaby być wykonywana, należy uznać, że umowa o pracę w ogóle nie została zawarta.
2.) Miejsce wykonywania pracy – należy przez to rozumieć, albo stały punkt w znaczeniu geograficznym(np. miejscem wykonywania pracy telepracownika może być dom pracownika), albo pewien określony obszar (w przypadku ruchomego miejsca pracy).
3.) Wynagrodzenie za pracę ze wskazanie składników wynagrodzenia – powinno odpowiadać rodzajowi wykonywanej pracy. Wynagrodzenie zasadnicze należy podać w sposób wyraźny.
4.) Wymiar czasu pracy – chodzi tutaj o wskazanie, czy pracownik będzie zatrudniony w pełnym (etat) czy niepełnym wymiarze czasu pracy. Przy niepełnym wymiarze czasu pracy należy określić, jaki to ma być wymiar.
Pani Ania zamierza podjąć pracę jako ekspedientka w sklepie spożywczym na części etatu. Pracodawca powinien w umowie o pracę określić czy chodzi o pracę we wszystkie dni robocze w wymiarze połówki dniówki roboczej, czy też o pracę w co drugi dzień roboczy w pełnym wymiarze dziennym czasu pracy.
5.) Termin rozpoczęcia pracy – może być określony przez wskazanie daty kalendarzowej lub innego zdarzenia, którego nadejście jest pewne.
Pracodawca zaproponował pani Monice pracę na zastępstwo w związku z tym, że jego dotychczasowa pracownica zaszła w ciążę i odchodzi na urlop macierzyński. W umowie na zastępstwo pracodawca może określić termin rozpoczęcia pracy przez panią Monikę, na dzień, w którym jego pracownica odejdzie na urlop macierzyński.
Forma
Umowa o pracę powinna być zawarta na piśmie. Ważna jest także umowa zawarta ustnie lub w sposób dorozumiany, ale wymaga ona pisemnego potwierdzenia przez pracodawcę, nie później niż w dniu rozpoczęcia pracy przez pracownika.
Zatrudnienie przez pracodawcę pracownika bez zawarcia z nim w wymaganym terminie umowy na piśmie jest nielegalne.