REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Jak emeryt może przekazać 1,5% podatku?
Jak emeryt może przekazać 1,5% podatku?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jak emeryt może przekazać 1,5% swojego podatku organizacji pożytku publicznego (OPP)? Emeryci nie muszą składać zeznania podatkowego PIT, jeśli chcą przekazać 1,5% podatku, wystarczy, że poinformują urząd skarbowy o chęci przekazania 1,5% podatku na OPP, czyli złożą oświadczenie PIT-OP.
rozwiń >

Czy emeryt może oddać 1,5% podatku?

Jeżeli jesteś emerytem lub rencistą, a z podatku zostałeś rozliczony na formularzu PIT-40A, to możesz w łatwy sposób przekazać 1,5% swojego podatku organizacji pożytku publicznego. W tym celu złóż oświadczenie na formularzu PIT-OP, by pieniądze trafiły do wybranej przez ciebie OPP - urząd przekaże jej za ciebie twój podatek.

REKLAMA

Co to jest PIT-OP?

Oświadczenie PIT-OP to krótki formularz, w którym podajesz swoje dane i numer KRS organizacji pożytku publicznego, której chcesz przekazać 1,5% swojego podatku. Możesz także wskazać, komu chcesz pomóc, na przykład wpisać imię i nazwisko chorego dziecka. Możesz też podać konkretny cel, jeśli organizacja, którą wspierasz, prowadzi wiele różnych programów.

PIT-OP składasz w urzędzie skarbowym. Dzięki niemu urząd przekaże pieniądze wybranej przez ciebie OPP.

Czy każdy może przekazać 1,5% podatku?

Część swojego podatku może przekazać na OPP każdy, kto:

  • jest na emeryturze lub rencie,
  • dostał roczne rozliczenie podatku PIT-40A,
  • nie korzysta z odliczeń,
  • chce przekazać 1,5% podatku wybranej organizacji pożytku publicznego,
  • złoży PIT-OP.

Emeryci i renciści nie muszą składać zeznania podatkowego, jeśli chcą przekazać 1,5% swojego podatku. Wystarczy, że poinformują urząd o chęci przekazania 1,5% podatku OPP, czyli złożą PIT-OP.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gdzie złożyć PIT-OP?

W przypadku gdy wypełniasz i składasz PIT-OP elektronicznie - nie musisz niczego przygotowywać.

Natomiast gdy chcesz wypełnić papierowy PIT-OP i wysłać go pocztą lub zanieść do urzędu skarbowego, wówczas przygotuj:

  • formularz PIT-OP - dostępny do druku na Portalu Podatkowym albo w Twoim urzędzie skarbowym,
  • numer KRS organizacji pożytku publicznego, której chcesz pomóc - skorzystaj z wyszukiwarki OPP.

Jak złożyć PIT-OP?

Jak wypełniasz formularz PIT-OP? Otóż możesz to zrobić w najwygodniejszy dla siebie sposób, czyli:

  • elektronicznie - w ramach usługi Twój e-PIT. Wystarczy, że się zalogujesz, wskażesz organizację pożytku publicznego i zaakceptujesz swój wniosek – nie musisz mieć podpisu elektronicznego,
  • elektronicznie – wypełnij formularz interaktywny, który pobierzesz z Portalu Podatkowego, lub skorzystaj z aplikacji e-Deklaracje Desktop, którą pobierzesz również z Portalu Podatkowego – wniosek podpisz kwotą przychodu z zeznania za ubiegły rok podatkowy lub certyfikatem kwalifikowanym,
  • papierowo.

Kiedy składa się PIT-OP?

Oświadczenie PIT-OP składa się do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym.

W tym roku rozliczenie PIT za rok ubiegły będzie możliwe do wtorku 30 kwietnia, a więc do tej daty należy złożyć formularz PIT-O.

Źródło: na podstawie informacji Ministerstwa Finansów

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia. Kiedy wejdzie w życie? Ministra podała termin, jest zmiana

Projekt wprowadzający rentę wdowią wróci już niedługo pod obrady Sejmu. Ministra rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk przekazała, że ma się to wydarzyć jeszcze w lipcu. Podała też termin, kiedy w związku z tym ustawa o rencie wdowiej może ostatecznie wejść w życie.

Jak w 2024 r. przekazać darowiznę swojemu dziecku i uniknąć podatku? Zrób trzy rzeczy, a będziesz mógł spać spokojnie

Jak przekazać darowiznę swojemu dziecku i uniknąć podatku? Zrób trzy rzeczy, a będziesz mógł spać spokojnie. Darowizny w najbliższej rodzinie są co do zasady zwolnione od podatku, jednak czasami trzeba złożyć druk SD-Z2.

Wycieczki szkolne – sukces programu Podróże z klasą. Wkrótce rusza kolejny nabór

W ramach programu „Podróże z klasą” pozytywnie rozpatrzono 2283 wniosków o dofinansowanie wycieczek szkolnych. Barbara Nowacka, minister edukacji, ogłasza nowy nabór w programie, na który przeznaczy dodatkowe 20 mln zł.

15 sierpnia mija termin wdrożenia przepisów z tzw. ustawy Kamilka

Na wdrożenie „Standardów ochrony”, wprowadzonych w ramach tzw. ustawy Kamilka pozostał jedynie miesiąc. Niestety, większość placówek, których dotyczą przepisy ma duży problem z przygotowaniem i implementacją wymaganych dokumentów i procedur. 

REKLAMA

Od 1 stycznia 2025 r. wzrosną kryteria dochodowe w pomocy społecznej, a także zasiłki

Są już nowe kwoty kryteriów dochodowych, uprawniających do świadczeń z pomocy społecznej od dnia 1 stycznia 2025 r. Odpowiednie rozporządzenie w tej sprawie zostało właśnie opublikowane w Dzienniku Ustaw.

Pracowałeś przed 1999 rokiem i masz te dokumenty? Możesz mieć wyższą emeryturę w 2024 roku – tylko złóż wniosek do ZUS

Warto przeszukać swoje szafki i segregatory. W nich można znaleźć dokumenty, które mogą pozwolić ZUS-owi przeliczyć ponownie emeryturę i przyznać wyższe świadczenie. Mogą to być np. wpisy w starym „książeczkowym” dowodzie osobistym o zatrudnieniu. Konieczny jest też wniosek do ZUS w tej sprawie. Jest to ważne przede wszystkim dla osób za które były opłacane składki przed 1999 rokiem. Bo po tej dacie wszystkie składki są ujmowane na indywidualnym koncie ubezpieczonego w ZUS.

Zdrowie jest najważniejsze, dlatego akcyza musi pójść w górę. Jest jednak podejrzenie, że chodzi o coś innego

Chodzi o podniesienie podatku akcyzowego na papierosy i inne wyroby nikotynowe. Resort finansów poinformował o swoich planach dotyczących wysokości akcyzy na 2025 rok. Ruch ten podyktowany jest rzekomą troską o zdrowie Polaków, ale wiadomo, że jest próbą zaradzenia kryzysowi budżetowemu.

Kiedy ZUS ponownie przeliczy emeryturę? 3 powody. Ważne zwłaszcza dla osób zatrudnionych przed 1999 rokiem

Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyjaśnia, że wniosek o ponowne przeliczenie emerytury może skutecznie złożyć emeryt, jeśli są ku temu podstawy.  Jest to możliwe na przykład, gdy emeryt dysponuje nowymi dokumentami dotyczącymi dodatkowego stażu pracy czy dodatkowych zarobków uzyskanych przed lub po przyznaniu świadczenia emerytalnego. 

REKLAMA

Będzie drożej. W 2025 r. zapłacimy 59,50 zł podatku za 50-metrowe mieszkanie i 178,50 zł za 150-metrowy dom. W 2020 r. było to 40,50 zł i 121,50 zł.

Będzie drożej. Wiemy to, bo wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszego półrocza roku wzrósł o 2,7 proc. Zapłacimy 59,50 zł za 50-metrowe mieszkanie i 178,50 zł za 150-metrowy dom.

Sprzątali w biurowcu i kradli wartościowe rzeczy

Para zatrudniona do sprzątania w warszawskim biurowcu po godzinach kradła wartościowe przedmioty. Skradzione rzeczy oszacowany na blisko 15 tys. zł. 

REKLAMA