REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dzień Babci i Dziadka 2023: jak wygląda sytuacja finansowa polskich seniorów?

dzień babci i dziadka 2023
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dzień Babci i Dziadka daje pretekst, by pochylić się nad sytuacją finansową polskich seniorów. Okazuje się, że nasi dziadkowie nie oszczędzają wcale dla swoich wnuków, ale dla siebie!

Mamy przed oczami obraz starszej osoby, której z powodu niskiej emerytury czy renty nie stać na leki i musi pożyczać pieniądze, by zapłacić rachunki? Jak pokazuje raport Intrum ”European Consumer Payment Report 2022”[1], ten wizerunek jest prawdziwy tylko w połowie. Korona-kryzys oszczędził świadczenia seniorów, czego nie można powiedzieć o pensjach 30- i 40-latków. Poza tym, w grupie wiekowej 55+ i starszej przybywa tzw. silversów, którzy nie tylko pozostają dłużej czynni zawodowo, ale coraz częściej są też świadomymi konsumentami zainteresowanymi życiem „eko” i w zgodzie z „filozofią” sustainability, szukającymi porad w mediach społecznościowych. Chociaż polscy seniorzy są skłonni do wspierania finansowego swoich bliskich, co pokazała pandemia, to jednak badanie Intrum obala bardzo popularny mit – nasze babcie i nasi dziadkowie nie oszczędzają wcale dla swoich wnuków, ale dla siebie!

REKLAMA

Polscy seniorzy w lepszej sytuacji finansowej niż młodsi konsumenci?

REKLAMA

Jak wypada sytuacja finansowa polskich seniorów na tle konsumentów z młodszych grup wiekowych? Osoby w wieku 55+ poradziły sobie lepiej w pandemii, ponieważ korona-kryzys oszczędził ich świadczenia – emerytury czy renty, czego nie można powiedzieć o pensjach np. 40-latków. Badanie Intrum pokazuje, że seniorzy mają realnie więcej pieniędzy niż pokolenie X. 1/3 konsumentów (29%) w wieku 55-64 lat przyznaje, że po zapłaceniu wszystkich rachunków w portfelu zostaje im więcej niż 50% dochodów. W grupie wiekowej 65+ ten odsetek wynosi 25%, a w przedziale 45-54 lat mniej, bo 22%. W związku z tym starsi konsumenci są bardziej rzetelnymi płatnikami. Przykładowo, 28% konsumentów do 21. roku życia i 23% osób w wieku 38-44 lat przyznaje, że w ciągu ostatniego roku przynajmniej raz nie opłaciło rachunku. W grupie wiekowej 55-64 lat ten odsetek spada do 16% i tylko 13% osób w wieku 65+ przynajmniej raz nie zapłaciło rachunku na czas w ciągu ostatnich 12. miesięcy. 

Konsumenci w starszym wieku nie muszą również sięgać po pożyczki czy kredyty, by zdobyć środki na pokrycie bieżących potrzeb – przynajmniej nie w takiej skali, co osoby przez 40-tką. Na pytanie, czy w ostatnich 6. miesiącach przynajmniej raz pożyczyli pieniądze, by zapłacić rachunki „tylko” 14% ankietowanych w wieku 55-64 lat i 11% w wieku 65+ odpowiedziało twierdząco. Zupełnie inaczej sytuacja wygląda w przypadku millennialsów – 25% osób sięgnęło po dodatkowy zastrzyk gotówki. 

REKLAMA

– Z jednej strony można uznać, że seniorzy są w lepszej sytuacji finansowej niż młodsze pokolenia, ponieważ (najczęściej) nie są obciążeni spłatą kredytów i pożyczek, przez to mogą dysponować większymi dochodami. Co więcej, bardzo często takie osoby wspomagają finansowo swoje dzieci i wnuki – pokazał to korona-kryzys. Z drugiej strony wydaje się, że polski senior, szczególnie stosunku do osób starszych zamieszkujących Europę Zachodnią, żyje skromniej (niejako z przymusu z powodu relatywnie niskich świadczeń, na które może liczyć po zakończeniu pracy zawodowej) i przez to ma mniej wydatków niż konsumenci w wieku 38-44 lat i dlatego może się wydawać, że ma większy budżet – komentuje Martyna Przybytniowska, ekspert Intrum. 

Ekspert Intrum dodaje również, że seniorzy z roku na rok stanowią coraz bardziej zróżnicowaną grupę i przez to trudno jest jednoznacznie oceniać ich sytuację finansową. – Zupełniej w innej sytuacji są osoby z tzw. pokolenia silvers, jeszcze aktywne zawodowo lub od niedawna na emeryturze, ale nadal mające szansę na dodatkowy zarobek. Polskie społeczeństwo się starzeje i powiększa się grupa osób żyjących na emeryturze 20, a nawet 30 lat. Dochodem konsumentów w wieku 75+ lat są przeważnie świadczenia – emerytura czy renta – które w Polsce rosną zdecydowanie wolniej niż ceny, szczególnie w dobie szalejącej inflacji. Tym osobom z pewnością trudniej jest wywiązywać się na czas z wszelkich zobowiązań finansowych czy planować większe wydatki bez sięgania po dodatkowe pieniądze – zaznacza Martyna Przybytniowska, ekspert Intrum. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Inflacji boją się wszyscy

Inflacja jest problemem, który dotyka wszystkich konsumentów w Polsce, także naszych dziadków. Aż 74% konsumentów w wieku 55-64 lat i 70% w wieku 65+ przyznaje, że wpływa ona negatywnie na ich samopoczucie i jakość życia. Dla porównania, to samo deklaruje 7 na 10 (72%) ankietowanych Intrum w przedziale wiekowym 38-44 lat. Podwyżki cen wpływają również oczywiście druzgocąco na stan domowych finansów, co deklaruje ponad połowa seniorów[2].

Aż 1/3 (29%) konsumentów, którzy ukończyli 65 lat, boi się, że z powodu podwyżek cen energii, w ciągu najbliższych 12. miesięcy przynajmniej raz nie zapłaci rachunku za prąd. W grupie wiekowej 55-64 lat te obawy są jeszcze większe (38%).

Seniorzy oszczędzają, ale nie dla wnuków!

Mimo relatywnie niskich świadczeń i wysokiej inflacji polscy seniorzy starają się oszczędzać – albo można uznać, że oszczędzają właśnie z powodu podwyżek. To ich łączy z młodszymi konsumentami. – Szukanie promocji i robienie zakupów w tzw. dyskontach – to jest główna strategia konsumentów ze starszych pokoleń (deklarowana przez 75% osób po 65. roku życia i 61% ankietowanych w wieku 55-64 lat) na radzenie sobie z nowym kryzysem finansowym, który wywołała inflacja. Seniorzy starają się również oszczędzać na „czarną godzinę” – stwierdza Martyna Przybytniowska, ekspert Intrum.

Dokładnie tyle samo osób wieku 55-64 lat i w wieku 65+ – 62% – stara się odkładać gotówkę każdego miesiąca. A jeżeli chodzi o powody skłaniające do oszczędzania, to nie ma niespodzianek – pierwsze miejsce na tej liście zajmuje oszczędzanie na wypadek niespodziewanych wydatków (analogicznie – 37% i 53% we wskazanych grupach). Badanie Intrum obala popularny mit, że polscy seniorzy głównie odkładają gotówkę dla swoich wnuków. W ten sposób postępuje tylko 4% pytanych w wieku 55-64 lat i 11% osób w wieku 65+. Nasi dziadkowe i nasze babcie już chętniej oszczędzają na podróże (9% w obu badanych grupach).

Seniorzy starają się oszczędzać, ale 7 na 10 ankietowanych Intrum nie jest zadowolonych z kwoty, którą odkłada każdego miesiąca[3] i to kolejna kwestia, która łączy nasze babcie i naszych dziadków z osobami z młodszych generacji.

Seniorzy polubili się z „filozofią” sustainability

Paradoksalnie inflacja ma także swoje pozytywne strony – zmusiła seniorów nie tylko do oszczędzania, ale również do tego, by uważniej przyglądali się swoim wydatkom i byli bardziej odpowiedzialnymi konsumentami. Są świadomi wpływu mediów społecznościowych na ich wybory konsumencie – 35% osób w wieku 55-64 lat i blisko co 3. osoba, która ukończyła 65 lat (28%), przyznają, że portale społecznościowe „zmuszają” ich kupowania rzeczy, których zupełnie nie potrzebują i do wydawania ponad stan. Jednocześnie te same media społecznościowe edukują seniorów w temacie nabywania produktów, które zostały wyprodukowane w etyczny/zrównoważony sposób (deklaracje 43% 
i 40% konsumentów ze wspomnianych grup wiekowych). 

Nasi dziadkowie oraz nasze babcie nie chcą odstawać od młodszych pokoleń i coraz więcej seniorów jest zainteresowanych nie tylko byciem „eko”, ale także „filozofią” sustainability w ogóle (chodzi w tym przypadku o bycie świadomym konsumentem i prowadzenie budżetu w zrównoważony sposób), co jest dobrym trendem, ponieważ skłania ona do oszczędzania, co deklaruje ponad połowa ankietowanych w wieku 55-64 lat (53%) i 43% konsumentów w wieku 65+.

 [1] Intrum, European Consumer Payment Report 2022, listopad 2022. Wszystkie dane prezentowane w materiale pochodzą z tego opracowania i badania, na podstawie którego został przygotowany raport.
[2] Dokładnie 55% konsumentów w wieku 55-65 lat i 53% w wieku 65+.
[3] Dokładnie 75% konsumentów w wieku 55-65 lat i 73% w wieku 65+.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Edukacja zdrowotna w szkołach od 1 września 2025 r. Dla kogo? Kto może prowadzić ten przedmiot?

Edukacja zdrowotna w szkołach od 1 września 2025 r. Dla kogo? Kto może prowadzić ten przedmiot? Komisje sejmowe we wtorek rozpatrzą informacje nt. przygotowania podstawy programowej i harmonogramu prac.

Obniżenie minimalnej składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców w 2025 r. Autopoprawka Ministerstwa Zdrowia. Trzy projekty w Sejmie

Obniżenie minimalnej składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców w 2025 r. Autopoprawka Ministerstwa Zdrowia dotycząca podstawy wyliczania oraz opłacania składki zdrowotnej. Trzy projekty w Sejmie

Prawo budowlane do zmiany. Nowe garaże i piwnice muszą być miejscami doraźnego schronienia

Konieczne są zmiany w prawie budowlanym. Ponieważ od 2026 roku piwnice i garaże w nowo budowanych obiektach użyteczności publicznej i blokach mieszkalnych będą musiały być tak zaprojektowane, by móc stworzyć w nich miejsca doraźnego schronienia.

Nowe przedmioty w szkole. Edukacja zdrowotna i edukacja obywatelska od roku szkolnego 2025/2026

Trwają prace nad projektem rozporządzeniem wprowadzającym do szkół nowe przedmioty: edukację zdrowotną i edukację obywatelską. Projekt trafił do konsultacji społecznych.

REKLAMA

QUIZ Szybka 10 z wiedzy ogólnej. Rozruszaj swój mózg
Jesienią nie zapominasz o aktywności fizycznej? Świetnie, ale pamiętaj też o gimnastyce umysłu. Szybka 10 pytań z wiedzy ogólnej to doskonałe ćwiczenie na rozruszanie mózgu.
B2B (samozatrudnienie) zamiast umowy o pracę. Wady i zalety. Komu się opłaca taka forma współpracy zarobkowej?

Przejście na model współpracy B2B (tzw. samozatrudnienie) to decyzja, która daje większą niezależność i możliwość rozwoju, ale wiąże się również z pewnymi wyzwaniami. Popularność tego rozwiązania wciąż rośnie szczególnie w branżach takich jak IT, consulting czy marketing. Dodatkowo - nie wszystkie firmy oferują dziś zatrudnienie na umowę o pracę. Często to właśnie nowe możliwości zawodowe i wyższe wynagrodzenie na B2B skłaniają do założenia własnej działalności gospodarczej. Jeśli stoisz przed takim wyborem zapoznaj się z korzyściami, jakie daje Ci współpraca w formie B2B, ale także jakie obowiązki Cię czekają jako przedsiębiorcę.

Cena prądu w 2025 roku. Gospodarstwa domowe nadal z gwarantowaną ceną maksymalną 500 zł netto za 1 MWh

Ministerstwo Klimatu i Środowiska chce przedłużenia na 2025 rok obowiązywania mechanizmu ceny maksymalnej za energię elektryczną dla odbiorców energii w gospodarstwach domowych, ustalonej na niższym poziomie niż cena, która wynika z zatwierdzonych taryf dla energii elektrycznej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. 18 listopada 2024 r. opublikowano założenia nowelizacji ustawy o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców (…).

Obowiązek szkolny. Do kiedy? Jakie kary? Ile dni nieusprawiedliwionych? Resort edukacji szykuje zmiany

Obowiązek szkolny. Do kiedy? Jakie kary? Ile dni nieusprawiedliwionych? Resort edukacji szykuje zmiany. Kto podlega obowiązkowi szkolnemu? Do kiedy trwa obowiązek szkolny? Ministerstwo Edukacji Narodowej pracuje nad projektem.

REKLAMA

Vouchery Biedronki - reklamy nie wyjaśniają precyzyjnie zasad. Prezes UOKiK stawia zarzuty. Grozi kara do 10% obrotu

Na początku 2024 roku, 31 stycznia i 14 lutego, w sklepach Biedronka odbyły się jednodniowe akcje promocyjne – „Specjalna Środa” i „Walentynkowa Środa”. Klienci byli zachęcani do kupienia określonych produktów, za które mieli otrzymać „Zwrot 100% na voucher”. Okazało się jednak, że przedsiębiorca w przekazach reklamowych nie informował jasno o zasadach akcji. Prezes UOKiK postawił spółce Jeronimo Martins Polska zarzut naruszenia zbiorowych interesów konsumentów za co grozi kara do 10 proc. obrotu.

Wysyp mandatów. W tych miejscach kierowcy muszą się mieć na baczności. Inaczej wezwanie

System odcinkowego pomiaru prędkości prowadzi do znacznego wzrostu liczby mandatów. Szczególnie dotyczy to nowo wprowadzonych kamer na autostradzie A1, tworzących jeden z najdłuższych takich odcinków w kraju. Kierowcy powinni zachować szczególną ostrożność po przekroczeniu znaku D-51a, gdyż ryzyko otrzymania mandatu jest bardzo wysokie. 

REKLAMA