REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Emerytury stażowe korzystne dla rolników?

Paulina Szewioła
Paulina Szewioła
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Emerytury stażowe korzystne dla rolników?
Emerytury stażowe korzystne dla rolników?
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Eksperci wskazują, iż prezydencki projekt dotyczący emerytur stażowych tylnymi drzwiami wprowadza obniżenie wieku emerytalnego rolników o pięć lat.

Ubezpieczeni w KRUS (znowu) uprzywilejowani

Chodzi o projekt nowelizacji ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw, który jest obecnie procedowany w Sejmie. Zakłada on wprowadzenie emerytury, która będzie przysługiwała ubezpieczeniowym w ZUS i KRUS bez względu na ich wiek (patrz: infografika). Aby skorzystać ze świadczenia, wystarczyłoby mieć odpowiednio długi staż, a w przypadku ubezpieczonych w ZUS również wypracowanie przynajmniej emerytury minimalnej (pisaliśmy o tym w DGP nr 242/2021 „Emerytury stażowe możliwe od 2023 r. Prezydent wnosi własny projekt”).

REKLAMA

Przywileje dla rolników

REKLAMA

Eksperci z Biura Analiz Sejmowych (BAS) w dwóch opiniach do projektu prezydenckiego wskazują, że proponowane rozwiązanie są szczególnie korzystne dla osób ubezpieczonych w Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS). Zgadza się z tym dr Tomasz Lasocki z Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego, który dodatkowo wytyka projektodawcom niekonsekwencję.

- Najpierw zastanówmy się, kogo w ogóle powinny objąć emerytury stażowe. W przepisach każdego z dotychczasowych projektów (a było ich kilka w ostatnich latach) - w tym również prezydenckiego - zapisano bowiem coś innego, niż deklarowano w ich uzasadnieniach - mówi.

REKLAMA

Z czego wynika sprzeczność? Ekspert zwraca uwagę, że z deklaracji pomysłodawców wynika, że emerytury stażowe mają być wprowadzane z myślą o osobach spracowanych, którym rynek nie jest już w stanie zaoferować dalszej pracy, a do otrzymania renty się nie kwalifikują. Chodzi o to, by miały one jakiekolwiek źródło utrzymania. Do tego, aby unikać zarzutów o rozdawnictwo, oba projekty - prezydencki i obywatelski (który też jest obecnie procedowany w Sejmie) - uzależniają nabycie prawa do świadczenia od tego, czy dana osoba odprowadziła do systemu tyle składek, żeby wystarczyło przynajmniej na emeryturę minimalną.

Problem w tym, że zdaniem dr Tomasza Lasockiego w przypadku rolników nic się nie zgadza. - Żadne kryterium ich nie dotyczy. Na pewno są to osoby, które ciężko pracują, ale gdy podupadną na zdrowiu, ani nie utracą pracy, ani nie będą miały problemów z jej znalezieniem, a w konsekwencji z utrzymaniem się. Adresujemy to rozwiązanie do ludzi, którzy mają stabilne zabezpieczenie majątkowe w postaci gospodarstwa rolnego - wskazuje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodaje, że rolnicy nie są też osobami, które same wypracowały sobie wysokość zgromadzonego kapitału. - Do każdego 1 zł, które jest wpłacane przez rolnika do systemu ubezpieczeń społecznych, aż 9 zł dopłaca państwo. Projektodawcy są chyba tego świadomi, bo w stosunku do rolników nie zastrzeżono, że muszą oni odprowadzić do systemu jakikolwiek minimalny wkład - wyjaśnia dr Lasocki.

W efekcie w przypadku rolników ważny będzie jedynie staż. - Problem jednak w tym, że w KRUS każdy, kto osiągnie 16. rok życia, jest zazwyczaj zgłaszany, jako domownik rolnika, do ubezpieczenia społecznego. I staż liczy mu się właśnie od tego momentu - tłumaczy.

Tomasz Lasocki podkreśla, że w efekcie w wyniku przepisów dotyczących emerytur stażowych tylnymi drzwiami zostanie wprowadzone obniżenie o pięć lat wieku emerytalnego rolników. - Do tego nie będzie to miało wpływu na wysokość świadczenia, bo większość rolników i tak pobiera emeryturę minimalną, która jest gwarantowana po osiągnięciu 25 lat stażu - zaznacza.

Takie spostrzeżenia potwierdzają eksperci BAS. I przyznają, że dla ubezpieczonych w ZUS projektowane przepisy nie są już tak korzystne. Chodzi nie tylko o konieczność spełnienia kryterium finansowego, ale również to, że system jest tak zaprojektowany, że każdy rok skrócenia aktywności zawodowej oznacza stratę finansową dla przyszłego emeryta.

Inne rozwiązania

Co jednak z rolnikami, którzy podupadli na zdrowiu i nie mogą pracować? Tomasz Lasocki wskazuje, że w takim wypadku rozwiązaniem powinna być renta. Podobnie uważają eksperci BAS, którzy postulują złagodzenie zasad dotyczących przyznawania świadczeń rentowych, które są obecnie zbyt restrykcyjne.

Pomimo kontrowersji związanych z emeryturami stażowymi dr Lasocki uważa, że nie naruszają one zasady równości. - Systemy rolniczy i powszechny są tak różne, że porównywanie wyjątkowych regulacji zawartych w każdym z nich nie ma sensu - wskazuje.

W jego ocenie emerytury stażowe dla rolników mogą jednak przeczyć zasadzie pomocniczości państwa. - Nadanie dodatkowych uprawnień osobom, które i tak płacą symboliczne składki, powinno budzić poważne wątpliwości niezależnie od dopuszczalności takiego działania. Nie wszystko, co dopuszczalne, jest sprawiedliwe - ocenia dr Lasocki.

Podobnie do sprawy podchodzi Jeremi Mordasewicz z Konfederacji Lewiatan. - Osoby ubezpieczone w KRUS są już i tak uprzywilejowane względem ubezpieczonych w ZUS, m.in. pod względem opłacania należności na ubezpieczenia społeczne. Przyznawanie im kolejnych uprawnień budzi moje wątpliwości - ocenia. I idzie o krok dalej. - Uważam, że najwyższy czas, żeby wprowadzić jeden powszechny system emerytalny, który przestałby faworyzować niektóre grupy zawodowe, bo przecież oprócz rolników są też np. służby mundurowe - mówi.

Doktor Lasocki zwraca przy tej okazji uwagę, że w nieporównywalnie gorszej sytuacji są „współcześni parobkowie”, czyli osoby będące pomocnikami rolnika. - Pomagają przy zbiorach, ale nie podlegają ubezpieczeniu emerytalno-rentowemu. W ten sposób nie dostaną ani emerytury stażowej - czy to z KRUS, czy ZUS - ani powszechnej. To o tych osobach w pierwszej kolejności należy pomyśleć, bo to one nie będą miały z czego żyć, kiedy ich organizmy po latach takiej pracy będą wyeksploatowane - zauważa.

Emerytury stażowe według prezydenta

Dziennik Gazeta Prawna - wydanie cyfrowe

Emerytury stażowe według prezydenta / Dziennik Gazeta Prawna - wydanie cyfrowe

Etap legislacyjny

Projekt procedowany w Sejmie

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wiemy o ile wzrosną emerytury i renty w 2025 r. [i nie będzie to nawet prognozowane 5,82 proc.]. Ostateczny wskaźnik waloryzacji emerytur i rent w 2025 r. rozczaruje

11 lutego br. Prezes GUS ogłosił komunikat, z którego wynikają ostatnie brakujące dane potrzebne do wyliczenia rzeczywistego wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2025 r. (tj. komunikat w sprawie realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w 2024 r. w stosunku do 2023 r.). Wynika z niego, że w tym roku, świadczenia emerytalno-rentowe nie wzrosną nawet o prognozowane dotychczas 5,82 proc.

RPO: Opiekunowie osób niepełnosprawnych poszkodowani przez świadczenie wspierające i pielęgnacyjne

Luka polega na utracie przez opiekuna osoby niepełnosprawnej ubezpieczenia zdrowotnego oraz składek emerytalnych za okres od roku do roku (w zależności jak bardzo jest opóźniona wypłata świadczenia wspierającego). Utrata odbywa się wstecznie. I wynika z przewlekłości postępowania w sprawie przyznania świadczenia wspierającego. Można stracić ubezpieczenie np. za rok wstecz - np. w grudniu 2024 r. opiekun dowiaduje się, że nie ma ubezpieczenia od stycznia 2024 r. Co jeżeli w tym czasie leżał w szpitalu i przeszedł operację?

347 zł na dziecko z PFRON od 1 marca 2025 r.

Od 1 marca 2025 r. będzie można składać wnioski o dofinansowanie z PFRON. Chodzi o wsparcie w ramach programu "Aktywny samorząd". Na co przysługuje dofinansowanie? Kto może o nie wystąpić? Gdzie i do kiedy należy składać wnioski?

Nowe przepisy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych już weszły w życie. Co to oznacza?

We wtorek 11 lutego w UE weszły w życie nowe unijne przepisy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych. Co to oznacza? Kiedy regulacje zaczną w pełni obowiązywać?

REKLAMA

PIBP: Zatrzymać patologie w odbiorze i przechowywaniu zwłok przez zewnętrzne podmioty. Pismo do MZ i UOKIK

Polska Izba Branży Pogrzebowej (PIBP) domaga się jak najszybszego skończenia z rażącym zaniżaniem oferowanych szpitalom czy placówkom opiekuńczym stawek za odbiór i przechowywanie zwłok i z faktycznym przerzucaniem kosztów za to na rodziny zmarłych. Specjalne pismo w tej właśnie sprawie do Ministerstwa Zdrowia i UOKIK kieruje Federacja Przedsiębiorców Polskich, do której należy PIBP.

Ekoschemat Dobrostan zwierząt. MRiRW: zmiana korzystna dla hodowców

W komunikacie z 11 lutego 2025 r. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi poinformowało, że wydłużony został do 14 marca 2025 r. termin na określenie w systemie IRZplus przeznaczenia bydła do opasu. Jest to ważna informacja dla rolników (hodowców zwierząt) wnioskujących o płatności do ekoschematu Dobrostan zwierząt w ramach wariantu Dobrostan opasów.

Kredyt bez odsetek i prowizji? Za 2 dni TSUE wyda kluczowy wyrok odnośnie sankcji kredytu darmowego. Jaka przyszłość kredytów i pożyczek gotówkowych w Polsce?

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej już 13 lutego 2025 roku ogłosi wyrok w sprawie C-472/23 dotyczącej sankcji kredytu darmowego. Będzie to pierwszy wyrok TSUE w polskiej sprawie związanej z pożyczkami gotówkowymi oraz instytucją sankcji kredytu darmowego, która coraz bardziej zyskuje na znaczeniu. Praktyka ta jest coraz częściej stosowana przez sądy, zwłaszcza że rośnie liczba kredytobiorców oraz pożyczkobiorców gotówkowych, którzy decydują się dochodzić swoich praw w sądach, pozywając banki lub instytucje parabankowe.

Dodatkowe pieniądze z ZUS dla bliskich zmarłego: kilkukrotność, a nawet kilkunastokrotność kwoty od 712 do 3 918 zł [i to nawet, jeżeli zmarły nie miał ustalonego prawa do tego świadczenia]

Zgodnie z interwencją RPO do MRPiPS z dnia 3 lutego br. – świadczenie wspierające (bo o nim mowa) miałoby przysługiwać bliskim zmarłej osoby z niepełnosprawnością, za okres od dnia złożenia wniosku o ustalenie potrzeby wsparcia, do dnia śmierci ww. osoby, a zatem również – jeżeli osoba ta, przed śmiercią, nie miała ustalonego prawa do tego świadczenia. Byłaby to nawet kilkunastokrotność kwoty od 712 do 3 918 zł, ponieważ taki jest rzeczywisty okres oczekiwania na decyzję wojewódzkiego zespołu do spraw orzekania o niepełnosprawności.

REKLAMA

1000 zł zwrotu z podatków dla wszystkich samodzielnie wychowujących dzieci w 2025 r. Im szybciej złożysz PIT, tym szybciej gotówka trafi na Twoje konto

1000 zł zwrotu z podatków dla wszystkich samodzielnie wychowujących dzieci w 2025 r. Im szybciej złożysz PIT, tym szybciej gotówka trafi na Twoje konto. Komu przysługuje ulga? Jakie są limity dochodu? Co należy złożyć, by uzyskać ulgę?

W MOPR zwolnienia grupowe 100 pracowników opieki socjalnej. W MOPS I MOPR nie są bezpieczni przed zwolnieniami

Zwolnienia grupowe to nie tylko firmy przemysłowe uciekające od wysokich kosztów prowadzenia działalności w Polsce (prąd, pensja minimalna). Okazało się, że zwolnienie grupowe obejmą w Polsce 100 pracowników MOPR.

REKLAMA