Organizacja funduszy emerytalnych
REKLAMA
REKLAMA
Czym jest fundusz emerytalny
- Fundusz jest osobą prawną. Przedmiotem działalności funduszu jest gromadzenie środków pieniężnych i ich lokowanie, z przeznaczeniem na wypłatę członkom funduszu po osiągnięciu przez nich wieku emerytalnego.
Organem funduszu jest towarzystwo emerytalne. Towarzystwo tworzy fundusz oraz, jako jego organ, zarządza nim i reprezentuje w stosunkach z osobami trzecimi.
REKLAMA
- Fundusz jest tworzony jako otwarty lub pracowniczy.
Nazwa otwartego funduszu zawiera określenie "otwarty fundusz emerytalny", a nazwa pracowniczego funduszu zawiera określenie "pracowniczy fundusz emerytalny".
Wyłącznie fundusz utworzony zgodnie z w/w ustawą jest uprawniony do używania w swojej nazwie lub do określenia prowadzonej przez siebie działalności albo w reklamie określenia "fundusz emerytalny".
Jaki jest czas trwania funduszu
Czas trwania funduszu jest nieograniczony.
Utworzenie funduszu wymaga:
- nadania funduszowi statutu przez towarzystwo,
- zawarcia przez towarzystwo z depozytariuszem umowy o przechowywanie aktywów funduszu,
- uzyskania przez towarzystwo zezwolenia na utworzenie funduszu,
- wpisania funduszu do rejestru funduszy.
Kto uchwala statut funduszu
Statut funduszu jest uchwalany przez walne zgromadzenie towarzystwa.
Co określa statut funduszu
- nazwę funduszu,
- firmę, siedzibę i adres towarzystwa,
- wysokość kapitału zakładowego towarzystwa, skład akcjonariuszy towarzystwa i ilość posiadanych przez nich akcji,
- sposób reprezentacji funduszu przez towarzystwo,
- firmę (nazwę), siedzibę i adres depozytariusza,
- rodzaje, maksymalną wysokość, sposób oraz tryb kalkulacji i pokrywania kosztów obciążających fundusz, z wyłączeniem kosztów wskazanych w art. 136a, 182a,
- wysokość opłaty, o której mowa w art. 134 ust. 1,
- sposób informowania przez fundusz o zmianach statutu,
- dziennik o zasięgu krajowym przeznaczony do ogłoszeń funduszu,
- terminy ogłaszania przez fundusz prospektu informacyjnego,
- terminy oraz formę i tryb wypłaty środków zgromadzonych na rachunkach członków,
- zasady prowadzenia działalności lokacyjnej przez fundusz, wraz z informacją o tym, czy fundusz będzie sam zarządzał aktywami, czy też powierzy zarządzanie aktywami osobie trzeciej,
- inne dane przewidziane w przepisach ustawy.
Prezes Rady Ministrów może określić, w drodze rozporządzenia, dodatkowe dane, jakie powinny być zamieszczone w statucie funduszu, jeżeli wymaga tego interes członków funduszu.
Co należy dołączyć do wniosku towarzystwa o wydanie zezwolenia na utworzenie funduszu
- statut funduszu.
- umowę z depozytariuszem,
- aktualny odpis z rejestru przedsiębiorców,
- dane osobowe osób zatrudnionych w towarzystwie lub osób, które towarzystwo zamierza zatrudnić, mających istotny wpływ na gospodarkę finansową funduszu,
- listę osób wyznaczonych przez depozytariusza do wykonywania obowiązków określonych w umowie,
- informacje o kwalifikacjach i doświadczeniu zawodowym osób, zatrudnionych w towarzystwie lub osoby wyznaczone przez depozytariusza do wykonywania obowiązków, ze wskazaniem, które z tych osób są doradcami inwestycyjnymi.
Zobacz również: Nabycie prawa do emerytury kapitałowej
Kto wydaje zezwolenie na utworzenie funduszu i w jakim terminie
Komisja Nadzoru Ubezpieczeń i Funduszy Emerytalnych (organ nadzoru), działająca na podstawie odrębnych przepisów, wydaje zezwolenie na utworzenie funduszu w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia wniosku.
Zezwolenie jest równoznaczne z zatwierdzeniem statutu funduszu.
Kiedy organ nadzoru odmawia wydania zezwolenia
Organ nadzoru odmawia zezwolenia, jeżeli:
- wniosek i dołączone do niego dokumenty nie spełniają warunków określonych w ustawie;
- statut funduszu nie zabezpiecza należycie interesów członków funduszu;
- osoby, zatrudnione w towarzystwie lub osoby wyznaczone przez depozytariusza do wykonywania obowiązków nie dają rękojmi należytego wykonywania powierzonych obowiązków.
Gdzie towarzystwo po uzyskaniu zezwolenia składa wniosek o wpisanie do rejestru funduszy
REKLAMA
Po uzyskaniu zezwolenia na utworzenie funduszu towarzystwo niezwłocznie składa do sądu rejestrowego wniosek o wpisanie funduszu do rejestru funduszy.
Należy podkreślić, że rejestr funduszy prowadzi Sąd Wojewódzki w Warszawie. Ponadto rejestr ten jest jawny i dostępny dla osób trzecich
Rozpoznanie wniosku przez sąd rejestrowy następuje w terminie 14 dni od dnia jego złożenia.
Niezwłocznie po wpisaniu funduszu do rejestru funduszy fundusz doręcza organowi nadzoru odpis z tego rejestru. Warto podkreślić, że sąd rejestrowy odmawia wpisania funduszu do rejestru funduszy, jeżeli nie zostały spełnione warunki określone ustawą.
W jakim terminie wygasa zezwolenie na utworzenie funduszu
Zezwolenie na utworzenie funduszu wygasa, jeżeli w terminie 2 miesięcy od dnia doręczenia zezwolenia towarzystwo nie złożyło wniosku o wpisanie funduszu do rejestru funduszy.
Kiedy fundusz nabywa osobowość prawną
Fundusz nabywa osobowość prawną z chwilą wpisania do rejestru funduszy.
Z chwilą wpisania do rejestru funduszy towarzystwo staje się organem funduszu.
Rachunkowość funduszy oraz terminy sporządzania, badania i składania do ogłoszenia sprawozdań finansowych regulują przepisy ustawy o rachunkowości. Roczne sprawozdania finansowe funduszu zatwierdza towarzystwo w formie uchwały walnego zgromadzenia.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych
Zobacz również serwis: OFE
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat