REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co zrobić z uszkodzoną przesyłką?

 Kancelaria Prawna Piszcz i Wspólnicy sp.k.
Wszechstronne usługi dla biznesu, samorządów oraz jednostek administracji publicznej.
Co zrobić z uszkodzoną przesyłką? /fot. Fotolia
Co zrobić z uszkodzoną przesyłką? /fot. Fotolia
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Problematykę odpowiedzialności za uszkodzenie przesyłki w transporcie reguluje ustawa Prawo przewozowe, a w zakresie nieuregulowanym w tej ustawie - kodeks cywilny.

REKLAMA

Zaakcentować należy na wstępnie, że wraz z wejściem w życie w dniu 25 grudnia 2014 roku nowych przepisów konsumenckich, wprowadzono do kodeksu cywilnego przepis, który w istotny sposób doprecyzował dotychczasowe zasady obowiązujące  w tym zakresie. Powyższe zmiany są szczególnie istotne dla sklepów internetowych sprzedających produkty dla osób fizycznych – konsumentów. Otóż, zgodnie z nowo wprowadzonym przepisem art. 548 § 3 zd 1 k.c. jeżeli rzecz sprzedana ma zostać przesłana przez sprzedawcę kupującemu będącemu konsumentem, niebezpieczeństwo uszkodzenia rzeczy przechodzi na kupującego z chwilą jej wydania kupującemu.

REKLAMA

Zgodnie zatem z tym przepisem, w przypadku odebrania przez konsumenta uszkodzonej przesyłki sprzedawca nie może uchylać się od odpowiedzialności także wówczas, gdy do uszkodzenia przesyłki doszło z winy przewoźnika, któremu sprzedawca powierzył dostawę. Konsumentowi przysługuje w takim wypadku bezpośrednie roszczenie do sprzedawcy. Czym innym jest natomiast ustalenie odpowiedzialności za uszkodzenie przesyłki na linii sprzedawca-przewoźnik, co pozostaje już poza zainteresowaniem konsumenta. Na marginesie wypada wspomnieć, że inaczej przestawia się sytuacja w przypadku, gdy to konsument a nie sprzedawca dokonał wyboru przewoźnika. W takim wypadku niebezpieczeństwo uszkodzenia rzeczy przechodzi na kupującego już z chwilą jej wydania przewoźnikowi, nie zaś z chwilą odbioru rzeczy przez kupującego od przewoźnika.

Zobacz serwis: Konsument i umowy

REKLAMA

Przechodząc bliżej do kwestii odpowiedzialności za szkodę w przewozie wskazać należy, że zgodnie z art. 65 ust. 1 ustawy Prawo przewozowe, przewoźnik ponosi odpowiedzialność za uszkodzenie przesyłki powstałe od przyjęcia jej do przewozu aż do jej wydania. Co do zasady zatem, to przewoźnik a nie nadawca odpowiada za uszkodzenie przesyłki. Jednakże istnieją dwie grupy przyczyn, w powołaniu na które przewoźnik, może zwolnić się od odpowiedzialności – przyczyny ogólne i szczególne (art. 65 ust. 2 i 3 ustawy). Przyczynami ogólnymi są: 1) przyczyny występujące po stronie nadawcy lub odbiorcy, niewywołane winą przewoźnika, 2) właściwość towaru albo 3) siła wyższa. Dowód, że szkoda wynikła z jednej z tych okoliczności, ciąży na przewoźniku. Wśród podstawowych przyczyn ogólnych leżących po stronie nadawcy (lub odbiorcy) wymienia się m. in. nadanie do przewozu przesyłki bez właściwego opakowania, wybór niewłaściwego środka transportu, nieprawidłowe zadeklarowanie właściwości towaru. Obowiązek właściwego opakowania produktu co do zasady obciąża zatem nadawcę i to on musi zadbać o właściwe przygotowanie rzeczy do przesyłki. Jeżeli przewoźnik udowodni, że przyczyną uszkodzenia towaru było nieodpowiednie jego opakowanie, to zwolniony zostaje z odpowiedzialności.

Z kolei, wśród przyczyn szczególnych wyłączających odpowiedzialność przewoźnika także wymienia się wprost: brak, niedostateczność lub wadliwość opakowania rzeczy z uwagi na naturalne właściwości danej przesyłki. O ile zatem przewoźnik zamierza uwolnić się od odpowiedzialności za szkodę musi wykazać, że przedmiotem przewozu była przesyłka wymagająca określonego opakowania (z uwagi na jej naturalne właściwości), a takiego opakowania nie miała w ogóle lub było ono wadliwe (niedostateczne). Podkreślić należy, że dla wykazania przez przewoźnika faktu, że przesyłka była pozbawiona opakowania lub że było ono wadliwe, może posłużyć się on także oświadczeniem nadawcy zamieszczonym w liście przewozowym, od którego przewoźnik uzależnił przyjęcie przesyłki do przewozu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz serwis: Prawa konsumenta

W tym miejscu wspomnieć należy, że przewoźnik może zwolnić się od odpowiedzialności także wówczas, gdy wykaże, że szkoda w przesyłce powstała w wyniku wykonania przez nadawę „ładowania, rozmieszczenia lub wyładowania rzeczy (art. 65 ust. 3 pkt 4 ustawy). O ile bowiem czynności te wykonane zostały przez nadawę i w wyniku ich nieprawidłowości doszło do uszkodzenia przesyłki, przewoźnik wolny jest od odpowiedzialności.

Ważnym jest, że jeżeli przed wydaniem przesyłki odbiorcy okaże się, że jest ona uszkodzona, przewoźnik ma obowiązek ustalić niezwłocznie protokolarnie stan przesyłki oraz okoliczności powstania szkody. Przewoźnik wykonuje te czynności także na żądanie uprawnionego (i w jego obecności) jeżeli twierdzi on, że przesyłka jest naruszona. Natomiast, jeżeli uszkodzenie przesyłki, niedające się z zewnątrz zauważyć przy odbiorze, ujawniono już po wydaniu przesyłki, przewoźnik ustala stan przesyłki na żądanie uprawnionego zgłoszone niezwłocznie po ujawnieniu szkody, nie później jednak niż w ciągu 7 dni od dnia odbioru przesyłki (art. 74 ust. 1 i 3 ustawy). Powyższe jest o tyle istotne, że przyjęcie przesyłki bez zastrzeżeń powoduje wygaśnięcie roszczeń z tytułu uszkodzenia, chyba że: zaniechano stwierdzenia szkody z winy przewoźnika lub uszkodzenie wynikło z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa przewoźnika. Protokolarne ujawnienie szkody, w szczególności gdy z protokołu takiego wynika jaka była jego przyczyna, ma istotny wpływ na ustalenie osoby odpowiedzialnej za jej powstanie (przewoźnik albo nadawca). W przypadku, gdy przyczyną uszkodzenia są okoliczności związane z wadliwym opakowaniem, dla ustalenia takiej odpowiedzialności stosuje się zasady opisane powyżej. 

Autor: Łukasz Zboralski, radca prawny, Kancelaria Prawna Piszcz, Norek i Wspólnicy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Opieka nad chorym rodzicem: Zwolnienie od pracy i zasiłek

Jeżeli pojawi się konieczność sprawowania opieki nad chorym członkiem rodziny, pracownik może skorzystać ze zwolnienia od pracy, a przy tym skorzystać z zasiłku opiekuńczego. Kiedy będzie to możliwe oraz jakie formalności są niezbędne?

5 dni urlopu, których pracodawca musi ci udzielić. We wskazanym przez ciebie terminie. Dopilnuj złożenia wniosku zgodnie z zasadami

5 dni urlopu, których pracodawca musi ci udzielić. We wskazanym przez ciebie terminie. Dopilnuj złożenia wniosku zgodnie z zasadami. Można łatwo zyskać dni wolne od pracy, bo pracodawca nie może odmówić.

100 tys. złotych na budowę płotu? Tak. Ale musi mieć określoną wysokość, Termin składania wniosków upłynie 2 sierpnia 2024 roku

100 tys. złotych na budowę płotu? Tak. Ale musi mieć określoną wysokość, Termin składania wniosków upłynie 2 sierpnia 2024 roku. Inwestycje mają zapobiegać rozprzestrzenianiu się ASF. Wnioski trzeba składać elektronicznie.

Świadczenie wspierające dla osób z niepełnosprawnościami. Ile wynosi, dla kogo, kiedy, jak wystąpić?

Świadczenie wspierające jest formą pomocy dla dorosłych osób z niepełnosprawnościami. Jego przyznanie nie jest zależne od kryterium dochodowego, a od określonego poziomu potrzeby wsparcia. Jak uzyskać świadczenie wspierające? Ile ono wynosi?

REKLAMA

Waloryzacja emerytur i rent w 2025 roku. Wskaźnik 6,78%

W dniu 17 lipca 2024 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowano założenia projektu rozporządzenia w sprawie wysokości zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2025 r. Rząd zaproponował, by wskaźnik ten pozostał na poziomie ustawowego minimum.

Będzie kolejny dodatek do emerytury dla matek z rodzin wielodzietnych? Jest wniosek. Zdaniem resortu to ciekawa propozycja

Będzie kolejny dodatek do emerytury dla matek z rodzin wielodzietnych? Jest wniosek. Zdaniem resortu to ciekawa propozycja. Chodzi o kobiety pracujące w gospodarstwach rolnych, które tworzą rodziny wielodzietne.

Ważny termin dla osób urodzonych po 1968 r. Decyzja tylko do końca lipca

Tylko do końca lipca trwa okno transferowe. Osoby, które urodziły się po 1968 r., mogą zdecydować, gdzie ma trafiać część składki emerytalnej – na subkonto w ZUS czy do OFE.

Nowe wzory dokumentów składanych do ZUS. Zmiana od 1 września 2024 r.

Zmienią się wzory dokumentów składanych do ZUS. Nowe wzory zawiera projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie określenia wzorów zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego. Chodzi m.in. o dostosowanie formularzy do nowych przepisów dotyczących wprowadzenia wcześniejszej emerytury dla nauczycieli.

REKLAMA

1500 zł kary za wezwanie karetki w tych przypadkach. Kto zapłaci? Czy powinniśmy się obawiać wezwania pogotowia? Sprawdź.

1500 zł kary za nieuzasadnione wezwanie pogotowia. Kto zapłaci? Czy powinniśmy się obawiać wezwania karetki? Nieuzasadnione wezwanie pogotowia w 2022 roku miało miejsce 2 mln razy.Jak zidentyfikować nagłe pogorszenie zdrowia?

Program Dobry Start: Do ZUS wpłynęło około 1,5 mln wniosków o świadczenie 300 plus

Od 1 lipca 2024 r. ZUS przyjmuje wnioski o świadczenie z programu Dobry Start. Dotychczas rodzice złożyli prawie 1,5 mln wniosków na ponad 2 mln dzieci. W 2023 r. ZUS przyznał świadczenie dla prawie 4,6 mln dzieci.

REKLAMA