Zwrot niechcianego prezentu
REKLAMA
REKLAMA
Termin odstąpienia od umowy
Dotychczas konsument, który kupił towar poza lokalem przedsiębiorstwa – np. podczas pokazów lub na odległość – np. w sklepie internetowym, na odstąpienie od umowy i zwrot towaru miał 10 dni liczonych od dnia zawarcia umowy, gdy dotyczyła ona kontraktu zawartego poza lokalem przedsiębiorstwa lub usługi zamówionej na odległość, a w przypadku umowy sprzedaży zawartej na odległość – 10 dni liczone było od dnia wydania towaru (otrzymania go przez kupującego).
REKLAMA
Po zmianach sytuacja konsumenta będzie się kształtowała znacznie korzystniej, bowiem prawo do odstąpienia od umowy będzie mu przysługiwało przez aż 14 dni. Od kiedy będzie biegł ten termin? W obrocie najczęściej spotykamy umowy, w ramach których przedsiębiorca wydaje jednorazowo konsumentowi przedmiot sprzedaży - wówczas 14 dni liczymy od dnia objęcia towaru w posiadanie przez konsumenta.
Zobacz również: Zwrot nietrafionego prezentu
Zwrot niechcianego prezentu
W ciągu kolejnych 14 dni, które biegną od dnia odstąpienia od umowy, konsument będzie miał obowiązek zwrócić towar. Zwrot prezentu zakupionego przez Internet będzie - tak jak dotychczas - możliwy, bez względu na jego przyczyny. Bez zmian pozostaje również o to, że towar musi znajdować się w stanie nienaruszonym, czyli konsument nie zwróci towaru, którego używał czy takiego który uszkodził. Konsument nadal może złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy w dowolny sposób. Nowa ustawa o prawach konsumenta zawiera również przykładowy wzór formularza odstąpienia od umowy, jednakże ma on stanowić ułatwienie dla konsumentów i korzystanie z niego nie jest obowiązkiem.
Koszty zwrotu świątecznego prezentu
Istotną kwestią jest także to, która ze stron poniesie koszty odstąpienia od umowy. Co do zasady to sprzedawca ma obowiązek niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni kalendarzowych od dnia otrzymania oświadczenia konsumenta o odstąpieniu od umowy, zwrócić konsumentowi wszystkie dokonane przez niego płatności, w tym koszty dostawy prezentu. Z kolei konsument ponosi tylko bezpośrednie koszty zwrotu rzeczy, chyba że przedsiębiorca zgodził się je ponieść lub nie poinformował konsumenta o konieczności poniesienia tych kosztów.
Zwrot prezentu ze sklepu stacjonarnego
Znacznie mniej korzystnie wygląda sytuacja konsumenta robiącego zakupy w sklepie stacjonarnym, bowiem niestety nie zmieni się dotychczasowa regulacja, zgodnie z którą sprzedawca nie ma obowiązku przyjmowania zwrotu towaru pełnowartościowego, który nie ma wad, a klient chce go zwrócić tylko dlatego, że się rozmyślił albo rzecz przestała mu się podobać.
Polecamy serwis: Konsument i umowy
Autorzy: Maja Małecka aplikantka radcowska, Anna Augustyniak, adwokat, Buszan Augustyniak Suchecka Adwokat Radcowie Prawni Spółka partnerska.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat